• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • strålöga

Ja, om jag ska vara ärlig så hade inte kirurgen menat göra ngn uppföljning av mig. Jag gjorde en anmälan till PSR och de ville ha komplitterande undersökningar. Jag trodde faktiskt då att kirurgen skulle behandla mig men han tyckte jag hade måttliga besvär. Det är bara att käka imodium så kan du gå ut och arbeta, vilket jag provade och det slutade med att jag blev akut inlagd efter att arbetat 1 vecka. Det var nu i april i år som jag fick remiss till kvinnokliniken , det var tre oeratörer som operarade mig för stomin, en kirurg å två gynekologer. Den ena gynekologen tyckte att det var förskräckligt att jag inte fått rätt vård tidigare å då fick kirurgen ge med sig och sätta upp mig behandlingskön.
    Jag ska till kirurgen nu på onsdag, jag går inte därifrån innan jag får beskedet när jag ska få behandlingen. Vill inte höra det där om; vi har inte råd ännu en gång.

• jezz1978

Hur kan de bara behandla kvinnor så här? Tycker att det är förj****** att du måste bråka för att få behandling. Stå på dig!
    Förresten måste du återgå till den kirurgen? Finns det ingen annan?

• strålöga

Nej, jag får nog bara gå till den kirurgen, fast jag har rundat ett flertal kirurger i samband med mina övriga komplikationsoperationer. Den kirurg jag går oss brukar ha den vanan att slussa mig till en annan kirurg så han inte behöver besvara mina frågor. Jag är ju en obekväm patient som han vill helst bara vill ha kontakt via tfn, det känns så många ggr. Sedan har min nuvarande handläggare på f-kassan påpekat och skrivit 4 förfrågningar till kirurgen när behandlingen ska bli av. Hon har inte fått ngt svar av kirurgen varken muntligt eller skriftligt.
    Nåja, nu ska jag inte trötta ut dig eller ngn annan med mina funderingar.
    Önskar alla på denna tråd: God fortsättning på helgen!

• MariaK

Hej.

Denna tråden passar mig..... Tyvärr

Min förra förlossning slutade med att jag fick krystvärkar innan jag hade öppnat mig helt o det gick så fort alltihopa så han mådde dåligt i magen o då la sig två BM på magen o tryckte ut han........ Fick sövas ner o opereras efteråt men jag tror inte jag hade en total sf men dock alvarligt.
    Hade jättejobbigt i början men efter ett tag blev det bättre men nu är jag gravid igen o då kommer problemen tillbaka.....

Så nu står jag inför dilemmat hur jag ska få ut denna lille knodd????? Pratade med min BM o hon tyckte jag skulle prata med en läkare om ev snitt o jag tror jag vill ha det men känner att det är en otrolig besvikelse att inte våga föda vag igen.....

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter både positiva o negativa...... Kan va skönt o ha några o vända sig till med frågor eller så som kommer dyka upp med tiden.
    Kram från mig

• melaqe

Hejsan! Har alla ni fått en kopia från förlossningen om hur allvarliga era sfinkterrupturer var/är? På min förlossningsjournal står det bara att jag fick bristningar i vagina, perineum och externa sfinkter, sydd både "ute och inne", men inte hur pass mycket jag syddes eller såå.. Har inte velat fråga dem helelr då jag var lite irriterad då jag inte fick åka hem på ett par dagar fast jag mådde bra.
    Varför jag gick sönder?, ja lilla Fanny ville komma ut fast huvudet inte hade fixerat sig och jag hade 4 minuter krystvärkar -varken jag eller barnmorskan kunde hålla emot!!
    Jag hade inga problem efteråt, alltså med värk eller så, men hade parafinolja och laxerande i 3-4v efter förlossningen. Ska INTE ha flera barn -känslan under och efter förlossningen..blä..mår illa och får ont i magen bara jag tänker på det..usch.. men är glad att jag har sluppit de problem som en del av er här har fått..själv släpper man väl lite väder ibland men inget allvarligt...

• Lilla näktergal

C lkpg & Lolipopa: Jag syddes också för tight och har varit på många läkarbesök där de hela tiden vill fördröja op. Det är nu 1 år sedan jag födde och här har vi inte haft sex på läääänge. Jag har fått stavar att töja slidan med och ska ev få tillverkat en specialkon som jag ska sitta på 1 timme varje dag. De vill helst inte operera mig för jag har fått problem med mina ärr (nervsmärta) och sfinktern är ännu inte läkt m.m. Så det kan ta lite tid innan ni blir op. Har de föreslagit att ni ska töja på något sätt? Jag har fått reda på att ärren är töjbara de första 6 månaderna och då är det viktigt att ha sex (!! men det funkar ju inte när man är för tight...).

• Lilla näktergal

2bmamma: Var i tarmen har du en spricka? Jag har haft och har en hemsk smärta i tarmen och för ett par månader sendan konstaterades att jag har en spricka i analslemhinnan och läkaren trodde den skulle vara läkt inom ett år (totalt 2 år efter förlossningen). Jag har fått sprutor med bedövningsmedel, Instillagel, som jag själv kan spruta upp i tarmen för lindring. Alltså det är ingen nål på eller så. Kan jag verkligen rekommendera, be att få det utskrivet.

• Lilla näktergal

larki: här är en till med besvär, dock mycket lindrigare än dina. Jag fick 2 rupturer genom den vaginala- och ändtarmslemhinnan och än har tarmens slemhinna inte läkt helt. Min yttre sfinkter har inte heller läkt ihopa, där är ett gapp och detta gör att jag läcker gas och "fukt" som dom kallar det. Har som tur är bara bajsat på mig när jag haft diarre. Om ytterligare 1 år får jag reda på om jag behöver op eller ej. Jag känner verkligen för dig, vilket helvete du måste ha och haft. Hur fan kan man missa total sf och djup vaginal ruptur??? Skrämmande.

Mina rupturer har gett mig nervsmärta så jag har alltid ont och är också sjukskriven men just nu bara 50%. Jag har problem med att sitta och gå längre än 400m.

Jag kom på en sak, antar att du läst ALLT du kan hitta angående analinkontinens, men jag skriver det ändå. Du vet att det finns nån slags plugg (vet ej vad det heter) som man sätter i analen för att förhindra läckage. Det finns många som varit hjälpta av en sån.

• strålöga
    Lilla näktergal skrev 2007-10-28 21:39:52 följande:
    larki: här är en till med besvär, dock mycket lindrigare än dina. Jag fick 2 rupturer genom den vaginala- och ändtarmslemhinnan och än har tarmens slemhinna inte läkt helt. Min yttre sfinkter har inte heller läkt ihopa, där är ett gapp och detta gör att jag läcker gas och "fukt" som dom kallar det. Har som tur är bara bajsat på mig när jag haft diarre. Om ytterligare 1 år får jag reda på om jag behöver op eller ej. Jag känner verkligen för dig, vilket helvete du måste ha och haft. Hur fan kan man missa total sf och djup vaginal ruptur??? Skrämmande.Mina rupturer har gett mig nervsmärta så jag har alltid ont och är också sjukskriven men just nu bara 50%. Jag har problem med att sitta och gå längre än 400m.Jag kom på en sak, antar att du läst ALLT du kan hitta angående analinkontinens, men jag skriver det ändå. Du vet att det finns nån slags plugg (vet ej vad det heter) som man sätter i analen för att förhindra läckage. Det finns många som varit hjälpta av en sån.
    Den där nervsmärtan känner jag igen, för mig har det blivit bättre att gå, visst kan det riva till då oxå. Värst är det då man sitter och får de där sfinkterkramperna så man åker på en ordentlig kallsvettning.
    Ja, instillagel använder jag själv, skulle inte klara mig utan den.
    Jag har fått en viss info om "pluggen" men den är inte aktuell. HUr ska jag säga det här så det blir rätt. Jo det är så att jag har oftast ingen känsla av att jag behöver på toaletten och de ggr jag känner att jag behöver på toaletten får jag rusa till tóan annars hinner jag inte ..och då blir det duschen åter igen en gång.
    Jag är nu sjukskriven heltid. Väntar på interstim behandling för både anal-och urininkontinens.
  • strålöga

Tack ändå för rådet Lilla Näktergal!

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!