• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lilla näktergal

Lorelila: Man behöver ju inte ligga och knipa! Jag tycker också att det är svårt att komma ihåg. Men mina tips är att du tex kniper när du borstar tänderna eller varje gång du tvättar händerna. Bara några knip 5 st, det kan man ju kosta på sig..fniss...

Jag var jätte duktig att knipa ända tills bm sa att oj vad fint knip du har! Ha! sen trodde jag liksom inte att det behövdes mer men det gör det ju.

• Lonicera

Jag slutade också med knipövningarna när jag fick höra vilket bra knip jag hade, men det här med knipövningar är något man får fortsätta med resten av livet när man fött barn, oavsett om man fått sfinkterruptur eller ej.

De borde vara tydligare med detta på MVC. Innan man fött barn har man knappt hört talas om knipövningar, men efter förlossningen ställer de direkta frågor som "läcker du?" Jag blev faktiskt lite chockad över en sådan rak fråga, men jag förstår att det är deras jobb att ta reda på sådant. Men man kunde ju fått något tips om knipövningar före förlossningen också...

Lilla näktergal, bra tips att införliva knipövningarna i vardagsbestyren så att det blir rutin och ej glöms bort. Nu ska jag börja att göra knipövningar när jag borstar tänderna.

• BettyBoop78

Hej alla,

Undrar om någon känner att något rr på sig där inne baken. Jag kan känna av att något ändrar läge ibland. Trodde att det hade att göra med min sfinkter ruptur. Pratade med en BM och hon sa att det kan var inre hemorojder. Har någon varit med om detta?

• BettyBoop78
    BettyBoop78 skrev 2007-11-15 17:03:22 följande:
    Hej alla,Undrar om någon känner att något rr på sig där inne baken. Jag kan känna av att något ändrar läge ibland. Trodde att det hade att göra med min sfinkter ruptur. Pratade med en BM och hon sa att det kan var inre hemorojder. Har någon varit med om detta?
    ser att jag har skrivit fel. Det skall stå rr = "rör" samt "i" baken.
  • april79

Knip när ni ammar/ger mat! Man har ju inte mycket annat för sig just då...

• elinmama

nenne07

jag har precis som du inga som helst besvär av min sr!
    trodde nästan det var omöjligt , då är det kul att läsa om flera!

• Lilla näktergal

Bettyboop: Jo ibland känns det som om något kryper omkring i rumpan, rätt läskig känsla. Ett tag trodde jag att det var maskar eller nåt...men tack och lov var det inte det. Det kan vara nervändar som söker efter en kompis.

• each

Hejsan alla tjejer!

Snacka om att jag känner en otrolig lättnad av att ha hittat den här tråden!
    Jag har här i dagarna insett och förstått att jag fick en sf grad 3 när jag fick min son för 2 ½ år sen. Jag blev sydd av en läkare och jag hade "bara fått några mindre bristningar" enligt honom och barnmorskan. Det blev bara ett par stygn" sa de. Ingen information om vad som egentligen hade hänt. Ingen kontroll före utskrivning och ingen efterkontroll hos barnmorskan. Jag läkte däremot förvånansvärt fort men jag hade väldigt ont. Trodde att det tillhörde i stort sett och att man kunde få räkna med det. Sen började mina besvär ganska så per omgående med nummer 2. Och jag kopplade ingenting. Trodde att det var stressen över att vara mycket ensam med bebisen osv. Sökte läkare och informerade om att detta började efter min förlossning men läkaren nämnde aldrig att det kunde handla om någon förlossningsskada.

Men nu! Jag såg uppdrag gransknings avsnitt Skammen om just Sfinkterrupturer av en slump och kopplade ihop ett och ett. Drog fram min journal och jodå.. "Sfinkterruptur grad lll" står där.
    Visst jag har inte lika stora problem idag som många andra med grad 3 eller tom grad 4 men just att dom inte informerar en om vad som har hänt och informerar om vad man kan förvänta sig nu sårar mig enormt samtidigt som man blir så jäkla förbannad.

• sigrid73

Hittade den här tråden nu och jag vet inte i vilken grad min sr är. Ligger på BB och blev sövd direkt efter förlossningen och sydd. De känns som mitt liv är slut. Vet inte vad jag vill med detta inlägg men. Hoppas att ni mår någorlunda bra ni som råkat ut för detta.

• ET90

Snälla ni, alla sfinkterruptursystrar! Svara mig innan jag blir knäpp. När ni fick er första mens efter förlossningen, fick ni plötsligt ont i underlivet igen? Jag tycker att dagarna har blivit bättre, det är idag 8 veckor sedan jag fick min sfinkterruptur grad 3. Igår kom mensen som ett brev på posten (det måste vara mens, jag ammar inte, det är färskt och mycket blod och avslaget slutade för två veckor sedan) och plötsligt har jag fått ont i klippet/bristningen igen.. Jag vet inte hur länge till jag ska orka, äntligen började det vända och så nu detta... Hade ni också ont i ärret eller i underlivet generellt vid mens efter förlossningen? Att få in en tampong Är totalt omöjligt, gör så ont. Snälla svara! Mvh Helena

• ET90

TILL ALLA ER SOM FÅTT SFINKTER!

fick ni efter förlossningen hemorrojder? Jag tror att det är det jag fått, hade tidigare en hudflik utanför analöppningen, som nu är röd irriterad och gör riktigt ont. Råkade ni ut för det också?? Berätta gärna om era erfarenheter, är så less på alla besvär nu :( :(

• ET90

Hej alla! Behöver input. Nu har det gått fyra månader sedan min sfinkterruptur, partiell. Har fortfarande väldigt ont i själva ärret, känns hårt och riktigt riktigt ömt ner till sfinktern. Hur upplevde ni att läget var fyra månader efter sfinkterrupturen? Går det över? Kan jag göra ngt? Det liksom svider och sticker till ibland.. Nerver? Snälla dela med er av allt ni vet, från fyra månader efter sfinkterruptur och framåt.... Please

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!