• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • BettyBoop78

Hej Alla,

Jag har fått en total sfinkter ruptur gr3/4. Har otroliga besvär efter detta. Det är snart 4 månader sedan min förlossning. Jag känner hur allting stramar till där nere. När jag ska sätta mig när jag ska lägga mig.Känner att det drar i ändtarmen samt i mellangården. Är det någon som har känner igen detta?

• Lonicera

Att man ogärna gör operationer efter förlossningen när man ammar och inte fått tillbaka mensen, beror på att kroppens produktion av östrogen då är låg och att detta ger skörare slemhinnor än normalt. Man går liksom in ett temporärt låtsasklimakterium direkt efter förlossningen.

Man väntar in den förbättring som man antar att en normal östrogenproduktion kommer att ge innan man tar beslut om operation. Vid normal östrogenproduktion får man även bättre läkning.

Skörare slemhinnor kan man även se under graviditeten, t ex att tandköttet blöder lättare.

• Lilla näktergal

Bettyboop: Jag hade likadant väldigt länge, faktiskt lite fortfarande. För mig har det endast varit mjukisbyxor som gällt. De första 6 månaderna kunde jag inte ha jeans eller andra tighta byxor över huvudtaget. Nu har jag bara det korta stunder för att vänja mig igen. Min läkare har sagt att jag ska smörja in mellangården och massera den för att få den mjukare samt minska känsligheten för beröring eller tryck.

• Lilla Pruttan

När jag läser fleras inlägg här inser jag att jag trots min SR grad 3 och djupa vaginalbristningar, klarat mig bra. Jag fiser väl ofrivilligt ibland men det kan jag leva med när jag läser hur det gått för många av er andra. Visst har det gjort för jäv... ont att sitta, ligga, stå, gå, skita, ha sex. Men efter 5 månader kan jag väl säga att jag är så gott som "återställd", lite slapp där nere och än är det inte skönt med sex men jag kniper och vi kämpar på tillsammans.

Min rädsla är hur det kommer att bli vid nästa förlossning...

• Erika

hej

jag fick en sfinker ruptur vid min förlossning sept-04 och kan fortfarande känna av det. jag har en dotter som är född -06 men då fick ajg snitt o nästa baby som kommer mars 08 föds också med snitt. det har gått över 3 år och är inte riktigt bra

• newatthis

Hej!

Har en liten fråga till er som har erfarenhet av sfinkerrupturer, vet någon hur valigt det är för en förstföderska?
    Vet att det totala statestiken är 4% i genomsnitt av alla födslar, men med tanke på att vara förstföderska anges som den största riskfaktorn så antar jag att risken då är betydligt större, kan det vara 8-10%?

Låter iof som mycket men på socialstyrelsen hemsida står det att 93% av alla förstföderskor spricker, då är det inte orimligt att 8-10% är riktigt allvarliga..

Tack på förhand för kloka svar

• BettyBoop78

Lilla näktergal skrev 2007-10-30 21:57:58 följande:

Bettyboop: Jag hade likadant väldigt länge, faktiskt lite fortfarande. För mig har det endast varit mjukisbyxor som gällt. De första 6 månaderna kunde jag inte ha jeans eller andra tighta byxor över huvudtaget. Nu har jag bara det korta stunder för att vänja mig igen. Min läkare har sagt att jag ska smörja in mellangården och massera den för att få den mjukare samt minska känsligheten för beröring eller tryck.
    Lilla lärkergal- Vad smörjer du in dig med och hur masserasr du?

Jag har även fått problem trägningar vet inte om det har med rupturen att göra men jag tror det. Känner mig kissig konstant (det är inte UVI har kollat upp det). Varför tror jag det? Jo, för när släpper gaser samt går känns det som när man trycker mot min urinblåsa. Har fått göra en Urodynamisk undersökning . Man fyller blåsan med koksalt lösning. Avsikten är att på ett mer säkert sätt kunna ställa diagnos på olika typer av urininkontinens, och därigenom hjälpa patienten till den bästa behandlingen. När de gjorde denna undersökningen så hittade de inte något onormalt med min blåsa. Fick dock aldrig prata med urolog läkaren utan endast sjuksköterskan.Fick mitt utlåtande på brev där det stod att allt var normalt. Nu har de remitterat mig tillbaka till kvinnokliniken. De ska göra en cystoskopi undersökning vilket innebär att läkaren tittar i urinblåsan med ett s k cystoskop, för att se om det finns något onormalt i urinblåsan.

Jag har nu avtalat en tid nästa vecka med en privat läkare (urolog) på Cura kliniken i Malmö få se vad han säger.

jag är helt förtvivlad över detta att inte kunna kissa eller bajsa normalt. Känner mig helt nere. Är det någon som har problem med sitt kisseri?
  • Lonicera

På Wikipedia kan man läsa att 10% av förstföderskorna i Sverige drabbas av sfinkterruptur. (sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlossning)

I en rapport från Danderyds sjukhus låg siffran för vaginala förstföderskor på 9,3% (2,1% för omföderskor) år 2006.
    www.ds.se/Upload/960/F%C3%B6rlossningspatienter%202006.pdf

Men statistiken baseras ju på att diagnos för perinealbristning grad 3 eller 4 (O70.2/O70.3) förts in i FV 1-journalen. Det verkar ju som om inte alla kvinnor fått diagnosen, utan det hänvisas till diktat och operationsberättelser o d. Då får ju inte Socialstyrelsen rätt underlag i sin statistik, eftersom det är diagnoserna i FV 1-journalen som används som underlag.

• Lilla näktergal

Bettyboop: Jag smörjer med olivolja och masserar precis som om jag smorde in benet typ, cirklande rörelser. Du kan tex använda olivolja eller en fet parfymfri kräm.

Jag har tack och lov inte haft något problem med kisseriet. Men de första månaderna hade jag som ett tryck vid urinröret ut mot klitoris som var jätte jobbigt. Kändes väldigt konstigt. Menar du att du känner att det trycker på själva blåsan?

• Thösen

Jag hade också ont väldigt länge. Hade total ruptur grad 4. Samt att jag blev sydd utanpå för att ena blygdläppen lossnat nertill. Så det sved ett bra tag och gå kunde jag ju då rakt inte göra. Tog sin lilla tid innan det blev bättre, men jag har fortfarande problem att göra nr2. Detta trots att det gått 7 månader. Man tar ju inte i direkt om jag säger så.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!