• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Zorn

Unika

tack snälla för tipsen! Tack och lov är det mycket bättre nu (2 veckor efter fl). Jag går på toaletten varje dag och har nu börjat ta en klunk Lactulose på morgonen. Jag äter även linfrön, katrinplommon mm. Hittills går det bra. Jag tänkte lite smått börja med att knipa. Skall man knnipa både fram och bak?

• 0Love0

Det blir ev igånsättning för mig.

• C Lkpg

Hej!

Första gången jag skriver här, har dock varit inne och kikat lite vad som skrivits.

Födde en gosse den 7:e september och fick sfinkterruptur. Har känts och känns fortfarande jobbigt. Det har dock blivit bättre, tar små steg framåt. Krafter och humöret har sakta men säkert kommit tillbaka.

Ska på läkarkontroll nu i veckan. Vill höra om det är något särskilt man ska ha i åtanke inför denna kontroll. Är det någon särskild kontroll man ska kräva att det görs? Vad har ni andra för erfarenhet från detta?

• Mimer

C LKpg - Tråkigt att du också drabbats! Men grattis till gossen Jag fick också en gosse den 12 sep och en SR grad 4, dvs så total det kan bli. Börjar bli riktigt ok nu, men känns fortf som bajsa taggtråd ibland, men xylokainsalva var bra upptäckte jag. Tänkte väldigt mkt på det i början, sista veckan har jag inte gjort det riktigt lika mycket.
    Ska du på "vanliga" efterkontrollen nu? Vad är det för läkarbesök?

Jag ska på vanlig efterkontroll om 2 v, och få komma till en sjukgymnast sen.

• Fraxinus

Spritza: Jag hade lite, lite avföringsläckage när jag var höggravid men det försvann efter förlossningen igen. Annars kändes det som vanligt; inga speciella smärtor eller tyngdkänslor.

Zorn: Grattis till bebisen. Min erfarenhet är att första månaderna efter SR är jobbiga för man oroar sig mycket och man vet inte hur bra läkningen kommer bli. Det enda jag kan säga är att stå ut och försök att tänka på annat som är kul så att inte oron får förstöra för mycket för dig. Man kan ändå inte göra mycket mer än att vänta...

• Mimer

Kan bara meddela att nu efter 6 veckor exakt så känns det riktigt bra för mig idag Hade ondare förra veckan igen och oroade mig för läkningen, men igår vände det ordentligt, blev alldeles snopen när det INTE gjorde ont när jag bajsade Kul att man KAN bli glad av att gå dit igen...likadant idag, kändes NÄSTAN normalt. Ger lite hopp åt andra kanske.

Däremot så måste jag fortf skynda mig till toan lite när jag verkligen blir MKT baj-nödig, (te.x efter druckit kaffet)  som att musklerna har lite svårt att hålla emot om det verkligen trycker på, men det blir väl bättre det med med tiden.

• C Lkpg

Har idag varit på eftekontroll (6-7v sedan förlossning). Fick då veta att jag drabbats av bristning grad 4, dvs även tarmen drabbad. Det är ju otroligt att man inte får reda på detta förrän nu 6-7v efter förlossning.Tidigare har man enbart beskrivit att det var t.o.m sfinktern. Känns mycket ledsamt.

Det gjordes en vanlig gynundersökning. Är detta brukligt?

Uppmärksammades att det var stramt sytt framtill. Fick rådet att smörja med Ovesterin kräm (östrogen) för att mjuka upp. Ev kan det behövas justeras, klipp/snitt. Inte aktuellt med något samliv än här inte :(.

Nu görs ingen mer kontroll förrän om 5-6 månader. Är det rimligt att behöva vänta så länge. Vad har ni andra för erfarenhet? Ska man gå så länge och vara ihopsydd för mycket?

• Lollipopa

C Lkpg
    Varför har dom inte sagt något till dig? Har du gått med denna skada sedan förlossningen? Jag gick själv sönder pga av en läkares dåliga beslut om att neka mig ett kejsarsnitt ( slutade med sugklocka och tång ) så jag fick en grad 3 - grad 4. Men dom berättade direkt hur illa det var. Sen åkte jag på en infektion 5 dagar efter operationen så alla stygnen släppte. Hade dock tur så tarmen klarade sig. Annars hade jag blivit inkontinent. Får dock gå på täta kontroller nu fram tills det är läkt och hoppas på att ärren inte blir så stora. Konstigt att dom inte vill göra fler kontroller på dig. Ska gå i "skola" sen när det är läkt dessutom för att töja ärrvävnaden så att man kan ha ett samliv igen. Jätte kul. Tycker helt klart att du ska ställa läkare och övriga mot väggen. Det är inte okej att göra såhär. Kram

• Mimer

Vad är det för skillnad på bristning i tarmen och bristning i  sfinktern? Är inte det samma sak? Jag fick en grad 4 bristning sfinkter ruptur.  det är väl alltså bak till ändtarmen,  alltså ringmuskeln ell?
    Ell är det så att en del brister även en bit upp i tarmen, är det det man menar?

• Lonicera

Om man har en grad 4-bristning omfattar bristningen, förutom själva sfinktern, även tarmslemhinnan (alltså anal- eller rektalslemhinnan). Grad 3 omfattar bara sfinktern.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!