• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lonicera

*Att vara förstföderska är en riskfaktor för sfinkterruptur (10-15%) samt tidigare sfinkterruptur.

*Det handlar snarare om hur snabbt barnet passerar ut, men stort barn är en riskfaktor.

*Jag kände inte när jag sprack eftersom det gick så snabbt när barnet rasade ut, men var öm i 3 månader efteråt och hade svårt att gå i några veckor.

*Man kan få de bestående men som du nämner, men de flesta med sfinkterruptur får det inte.

*Om man får en allvarlig bristning och komplikationer med läkningen efteråt och följande operationer inte ger tillräckligt bra resultat kan man behöva stomiopereras. Tror dock att det är ovanligt.

*Eftersom du redan fött ett barn utan sfinkterruptur har vävnaderna redan töjts ut och du har heller inte oelastisk ärrvävnad som skulle ställa till det för dig.

*Tyvärr är födandet, precis som livet, en dynamisk process där man inte kan få några garantier. Vid ett snitt är du garanterad ett operationsärr, vid en vaginalförlossning har du chans att slippa operationsärr.

• skogsblomma

Tack så mycket för dina svar på alla mina undringar Klematis! Jag känner mig lite lugnare. Men samtidigt så KAN det ju hända saker.

• skogsblomma

Vad menar du förresten med "10-15%" angående riskfaktorn för förstföderskor? Vad förekommer vid 10-15% av vadå?

• Nie

Att vara omföderska minskar risken betydligt för att få en sfinkter ruptur! Det är då man är förstföderska som risken är störst, samt om man blir förlöst med sugklocka.

Jag håller med Klematis om att man kan få bestående men, men de flesta slipper det. Det är svårt att hålla gaser i början, men det tror jag å andra sidan att man kan ha ändå även om man inte får en sfinkter ruptur.

Sexlivet har inte med rupturen att göra om man inte blir sydd för tight vil säga. Sexlivet kan lida lika mycket/lite som vid en "normal" bristning.

• Lonicera

En förstföderska i Sverige löper 10-15% risk att få en sfinkterruptur.

Risken att få sfinkterruptur utslaget på alla förlossningar (inklusive omföderskor) är 2-5 %, beroende på vilket landsting i Sverige som man föder i.

• 0Love0

Efter allt ni skrivit tar jag det som att jag fortfarande är i riskzonen för att få min tredje sfinkter

• Mimer

Idag är det en månad sen exakt min lilla prins föddes ...
    Fick ju som sagt en sr 4. Det har läkt väldigt bra, tror jag.
    Men det känns fortf som taggtråd att göra nr 2 ibland, om det blir för "stort" på det vill säga, om volymen blir lite för stor alltså. Jag går och gör nr 2 VARJE dag så det är inte förstoppning som är problemet, utan att OM det blir lite för stort det som kommer så känns det så trångt och ja, som taggtråd typ...har inte testat xylokain-salva, kanske ska göra det?
    Började smörja med lite barnolja efter duschen  häromdagen för jag tänkte det kanske mjukar upp vävnaden lite runt där...?

• skogsblomma

Tack för förklaringarna! Tråkigt att det ska behöva spela in vilket landsting man föder i.

• Lonicera

0Love0: Men statistiskt sett borde det ju vara mycket större sannolikhet att du inte får en sfinkterruptur. Sannolikheten för att du inte får det borde ju vara minst 90% om vi antar att du har samma risk som en förstföderska. Sedan borde du väl ha någon fördel av att du redan fött två barn, antar jag.

• 0Love0
    Lonicera skrev 2007-10-12 17:33:25 följande:
    0Love0: Men statistiskt sett borde det ju vara mycket större sannolikhet att du inte får en sfinkterruptur. Sannolikheten för att du inte får det borde ju vara minst 90% om vi antar att du har samma risk som en förstföderska. Sedan borde du väl ha någon fördel av att du redan fött två barn, antar jag.
    Men jag har redanfått tvådå är väl risken större igen.dessutomkommer jag få stort barn igen och det är ju en av faktorerna
Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!