• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • 0Love0

Unika

Grattis!skönt att du känner så
    Håller inte med dig dock=)

• Lonicera

3D-modell på bäckenbotten:
    www.neuro.ki.se/neuro/KK2/3dbotten/index.html

I operationsberättelsen i journalen med löpande text borde det stå lite mer om hur de har sytt, antal stygn osv. Jag fick 3 stygn på själva sfinktern (partiell SR, mindre än halva) och sedan står det bara flertal stygn på restan av förödelsen (de orkade väl inte räkna).
    Vad står det om antal stygn för er andra? Har ni fått specat mer noggrant?

Grattis Unika!

• Tjuffs

I min journal står det inget om antal stygn, den räknar bara upp olika trådar. Men på kontrollen innan jag åkte hem från bb då jag fick se i en spegel såg det ut att vara fullt med tråd i hela mellangården, en tjock grönblå tråd. Tror det var den tråden som gjorde så ont när man stack sig på den. hua! ryser bara jag tänker på det.

• snowdrop

Unika: Grattis, så himla skönt att allt gick så bra. Känns lättare att själv våga tänka på fler barn nu.

I've got nothing to do today but smile
  • Frosti

det stod ingen om hur många stygn dom sydde på mig heller. Usch tycker de är så hemskt att så många får sr. de blir ju bara fler å fler här på familjeliv :/

• pumpapaj

Grattis Unika!

Det står inget i någon av mina journaler om hur många stygn som sytts. Första gången frågade jag när läkaren sytt klart, hur många stygn det var, men hon svarade att hon inte hade räknat dem. (Den gången fick hon ta bort stygn och sen sy allting en gång till för att hon trodde att hon missat något, så kanske tappade hon räkningen.) Jag vet inte heller om det var invändigt eller utvändigt eller både och. Hur vet man det?

• Lonicera

I Fv1-journalen finns det kryssrutor för invändiga resp utvändiga stygn.

Hm, huja det kändes som att sitta på taggtråd eller ett igelkottaskinn... Jag vågade aldrig titta hur det såg ut.

• Duttan

Grattis Unika! Skönt att allt gick bra! Berätta gärna med om hur det gick till. Var du vaken under ditt ks? När orkade du kliva upp och gå efter?

Jag är i v.23 och tror inte jag klarar av att föda normalt. Jag litar inte på min kropp helt enkelt. Sist så lossnade inte moderkakan heller så jag blödde 2,5 l förutom sfinktern som behövde sys. Varför ska så många snubbla på mållinjen? Varför är inte kvinnokroppen bättre rustad för att sköta även det sista i en graviditet. Att få ut barnet? utan att man ska riskera livet nästan???

Klematis, I min journal står det att jag sys fyra stygn på själva sfinktern med end to end teknik. Sedan byggde läkaren upp mellangården. Jag ryser när jag tänker på det.

• MadixenIII

Jag frågade operationssköterskan hur många stygn de hade sytt, hon sa då -Ojojoj jag höll inte räkningen men minst 35-40 stygn....Huuuua
    Hur de sytt fick jag aldrig riktigt nån förklaring på, de sa bara att de sytt både invändigt och utvändigt lite här o där....
    Nu är det ca 12 veckor sedan och jag var hos bm idag då det fortfarande svider o ömmar lite. Bm sa att jag fått sår i ärrvävnaden, så nu ska jag avvakta en vecka o har såren ej läkt så måste jag in o bli penslad för att det ska läka ordentligt... Varför kunde hon inte gjort det på en gång???
    Sen kommer folk o frågar -När ska ni ha nästa barn då?
    Ja, fråga igen när jag läkt ihop...

=O)

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!