• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Sötboll

Började med knipövningar några veckor efter förlossningen, vet ej exakt. Ang. lossnande stygn s å har jag aldrig känt eller sett några, vet inte riktigt hur jag är sydd. Vill inte veta, isch

• Duttan

Hej,

jag trodde att alla blev sydda med självupplösliga trådar. Några trådar hittade jag redan på BB och sedan såg jag aldrig skymten av dem. Ring och hör med Mvc och boka en tid där för att kolla så läkningen går som det ska. Det är alltid skönt att få svar.

När man ska börja knipa är nog individuellt. Jag följde råden som de gav på BB. Sen så länge det inte gör ont eller ger tyngdkänslor ska man knipa. Det ger bättre cirkulation med i såret.

Hoppas det känns bättre snart!
    Fortsätt att ta smärtstillande också. Det är viktigt. Man ska inte ha ont.

april79 skrev 2007-10-05 22:49:03 följande:
    Måste bara fråga er som vet, gör det ont när stygnen "lossnar" och är det normalt att de lossnar 2,5 v efter förlossningen? Det har idag börjat göra riktigt ont igen efter att ha varit ok ett tag och jag ser att det finns lösa trådar så stygnen verkar släppa. Fick en sfinkter ruptur grad 3 vid förlossningen den 18 september. Tack för snart svar!!
  • Nie

Om 8veckor har jag bf Längtar till dess, men funderar samtidigt på om jag har valt rätt. Som jag skrivit tidigare har jag tänkt att föda vaginalt även denna gång trots en total sr för snart 3år sedan. Vill verkligen inte göra snitt då jag tycker att vaginalt känns mest "rätt" och jag är livrädd inför att ev. bli uppsnittad i magen. Då tar jag nog hellre en ruptur till. Jag vet ju denna gång att man faktiskt överlever trots att man blir illa tilltygad.

Funderar alltmer på förlossningen och kommer ihåg min förra mer och mer. Det är både positivt och negativt. Börjar att bearbeta den nu (vilket jag trodde att jag redan hade gjort). Är lite skärmd över hur ont det faktiskt gör, men å andra sidan vet jag ju att jag klarar av smärtan.

• Mimer

Apropå hur ni blev sydda; jag blev enbart sydd i mellangården o sfinktern alltså, vad jag vet. Fick inga sprickor ell blev sydd i slidan  uppåt ell sidorna(vad jag vet), är det vanligt?
    Jag sprack ju vidare rakt neråt i klippet, är det kanske därför slidan blev skonad upptill så att säga?
    Verkar som många fått bristningar även upptill. Jag har heller inga synliga stygn tror jag, jag har antagit att de bara sytt invändiga stygn?
    Hur får man reda på mer exakt hur de gjort? Måste man ringa förlossningen kanske där man var? Står det mera i journalerna de skickar till bm på efterkontrollen?
     I min förlossnignsjournal sidan 1 är det bara ikryssat sfinkter och rektum, och att de gjort ett medianklipp. Inga antal suturer är ifyllt alls, eller om de är invändiga ell yttre.

• Lilla Pruttan

Jag fick följande bristningar enl förlossningsrapporten; klitoris, vagina, perineum, sfinkter. Blev sydd invändigt med x antal stygn och 3 utvändigt (blev sydd i totalt 60 min). I op-berättelsen har läkaren skrivit att det uppstått en djup vaginalruptur på upp till 5 cm inåt...

• Lilla näktergal

Lilla Pruttan: Du fick ungefär samma rupturer som jag. Jag fick 2 djupa vaginala, sfinktern, båda blygläpparna och perineum. Mina djupa vaginala gick tyvärr igenom ändtarmen också...dessa har gjort mycket ont, även sfinktern.

Mina stygn som fortfarande är kvar är inne i kroppen och kan således inte plockas bort. De syntes på ultraljudet man gjorde av sfinktern. Jag syddes med självupplösande tråd men min kropp vill inte lösa upp dom...för mycket ärrvävnad.

Maddixen: Nä ingen sex här i heller men jag blev sydd för tight i slidan så det blir inget förrän det är korrigerat. Och jag tycker inte du ska bada förrän du är helt läkt.

April79: Knip inte förräns efter några veckor och börja försiktigt. Jag väntade rätt länge men jag var så svullen så det gick ändå inte.

• Lonicera

Vad gäller kryssen för bristningarna, fick jag fyra av sex möjliga kryss. Djup vaginalruptur även här, tyvärr. Som tur var missade vaginalrupturen precis ändtarmen, annars hade det blivit ytterligare ett kryss.

• tjolahopp81

Hej! Första gången jag besöker denna tråd... Fick också en sfinkterruptur när jag födde vår dotter den 23 augusti i år, fick samtidigt en förlossningsdepression som fortfarande sitter i. Lämnades ensam med nyfödda dottern direkt efter förlossningen och efter att ha spruckit så pass mycket kunde jag ju inte ens röra mig. Jag har fortfarande ont, stygnen har lossnat nu. Var hos BM i veckan och fick kolla mig själv i underlivet. Det har bildats en blodbubbla av slemhinnorna på insidan av blygdläpparna som skaver när jag kissar, går, står, sitter...Går inte att göra något åt, ev pensla med lapis om två veckor. BM tyckte också att läkaren sytt alltför bra, det var stramt långt in i underlivet. Kommer INTE vara skönt första gången man har sex! Sex känns för övrigt väldigt långt borta när man har ont i hela "paketet".
    Någon som känner igen sig?

• Lilla Pruttan

Lilla Näktergal; ultraljud av sfinktern? Är det vanligt att man får göra det eller? Jag har inte fått göra det...

Ett av de yttre stygnen vill inte lösas upp, det kapslades in och nu har den "knutan" spruckit upp och jag känner änden av ett stygn. Pratade med bm för 2 månader sen och som tyckte jag skulle avvakta för att se om stygnet skulle lösas upp av sig självt, men ska ringa henne imorgon igen.

Tjejen81; läkaren sa till mig att jag måste "vilja" första gången vi ska försöka för det kommer att kännas i vilket fall som.... Ja det känns det gör det, vi väntade i 2½ månad och inte var det skönt inte. Men det blir lite bättre för var gång.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!