• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Mimer

Sötboll: Tack Ja, jag blev lite förvånad att ingen informerade lite mer faktiskt. Jag vet fortf inte riktigt vad det innebär exakt, men ska ta tag i det nu när jag börjar känna mig mer o mer hoppfull. Att jags spruckit vet jag, men HUR, och hur djupt går det , osv, sånt....
    Någon kanske kan tipsa om någon bra info-sida? Ska kolla igenom trådarna o tipsen också i ts.

• Lonicera

Jag skulle råda dig att gå tillbaka till kliniken och begära att få information av en läkare som är insatt i detta och inte läsa så mycket på egen hand. Jag läste tyvärr alldeles för mycket på egen hand och kom in på en massa ytterligare komplikationer som jag i efterhand förstått är extremt ovanliga. Dessvärre trodde jag att jag skulle drabbas av alla dessa komplikationer till slut.

Det är klinikens jobb att tillhandahålla bra information. Det är en patientsäkerhetsfråga.

• Fraxinus

Grattis till alla nytillkomna mammor med bebisar.

Torkade fikon, linfrö, massa vätska, kaffe och Dufalac (tror jag det hette) satte fart på mina tarmar.

• pumpapaj

Jag fick ett recept på paraffinolja som jag skulle dricka några veckor. Allting oljas liksom in då och glider ut av sig själv så att säga Man behöver inte trycka på då, det kommer av sig själv. Vid andra rupturen stod flaskan lämpligt nog kvar längst in i skafferiet.

Håller med om att ni som är nyligen drabbade ska försöka få information på bb, förlossningen eller mvc. Fråga så mkt som möjligt när ni är på efterkontroll om inte annat! Ibland läser man (jag) en massa saker på nätet och blir helt nojig. Vissa problem man kan ha har ju inte alltid med just sr:n att göra utan är kanske helt normala efter förlossningen-besvär.

• Mimer

Ska tänka på det där att fråga mkt på efterkontrollen. Ringer nog min bm snart också när jag fått ihop lite funderingar på ett papper, är så lätt att glömma...var väl därför det aldrig blev av att fråga så mkt på bb, man är lu lite borta i huvudet då

Idag är det 6 dagar sen, och har gjort nr 2 både morgon och efter lunch, o det är ju bra. Men visst är det "normalt" att det sticks och svider lite när man gör nr 2? Även om det är rätt så smått och mjukt det som kommer ut, så kan det väl kännas ändå?
    Tycker också att det liksom sticks lite i mellangården idag, som att man har nåt småsår men det varken syns eller känns något när jag rör där, så det måste väl vara inuti då eller?

• Lilla näktergal

Mimer: Det är helt normalt att det stick eller svider lite, det kan vara små små sår som svider/sticks, det kan också vara suturer som sticker.

• rulltårtan

Har skrivit innan om hur bra min ruptur läkt. Det har den och jag lider inte av den alls nu 3,5 månad efter förlossningen. MEN det här med sex är väldigt svårt. Vet inte om det sitter i huvudet eller faktiskt är annorlunda där nere, men när vi försökt känns det som att det faktiskt inte går... Någon som har erfarenhet?

• Sötboll

rulltårtan: nu är det 4 månader sedan förlossningen men jag har inte vågat pröva ännu undviker det området... låter ju inte roligt när du säger att det känns som att det inte går heller *aj aj* Hoppas du får bättre svar av andra

• rulltårtan

Ledsen...men det är så det känns. Som att det inte finns ett hål...om ni ursäktar. Fastän jag vet att det finns. Och så gör det lite ont... Ska till läkaren nästa vecka. Får väl fråga då. Och så är det väl bara att fortsätta att försöka.

Men man hade ju gärna sluppit problem på den fronten...

• jezz1978

rulltårtan
    Läs gärna tidigae i tråden. Vet att det varit ngn/några som blivit för tight sydda.
    Be din läkare kolla så att så inte är fallet med dig.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!