Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
Signar in i nya tråden
Signar in i nya tråden
Unika: Vad hette den kirurgen i Malmö du blev remitterad till?
Unika: Jag har för flera månader sedan fått remiss till ultraljud av ändtarmen, tror hon hette Gisela eller nåt sånt om jag inte minns fel. Måste nog ringa dit nu och höra vad som står på.
Här har varit dött ett tag.
Idag ringde dom från bäckenbottenmottagningen och jag har ÄNTLIGEN fått tid till undersökning av ändtarmen. De ska kolla sfinktrarna med ultraljud och mäta trycket, alltså hur bra/dåligt man kan hålla gas. Jag har väntat på denna undersökning i 6 månader. Anledningen är att jag har lite problem med gasläckage och annat. Störst problem är dock en brännande smärta. Jag håller på att bli utredd angående den men har redan fått ett tråkigt besked och det är att jag fått en bestående nervsmärta pga rupturerna i ändtarmen. Detta är jätte svårt att medicinera, tyvärr. Och mycket ovanligt .
Unika: Tack för tipset om att knipa för allt jag är värd! Innan trodde jag att jag skulle till en som heter Gisela men nu tror jag att jag ska till en som heter Marianne...vi får se.
Fraxenius: GRATTIS till miraklet . Känns underbart att höra att du mår så bra efter ditt snitt och att en förlossning faktiskt kan vara "lätt".
Klematis: Håller med dig fullständigt!
Jag har ju berättat om att jag fått diagnosen nervsmärta. Men nu har jag varit på en ändtarmsundersökning som visade följande:
I min analslemhinna finns en spricka från förlossningen, denna ger upphov till en brännande smärta och gör ofta rätt ont. Sen hade min yttre sfinker inte läkt ihop utan där är ett gapp på 45grader (som en hästsko) därför är det svårt för mig att hålla gas. På samma ställe fanns mycket ärrvävnad + suturer?! som retar hela tiden och som gör att jag får ont. Enligt läkaren kommer detta med tiden att läka och bli bra/bättre.
Det kändes underbart att få reda på detta, det innebär ju att jag så småningom, förhoppningsvis, blir av med smärtan. Sen kan jag ju tyvärr ha en del nervsmärta också. Men just nu försöker jag leva på hoppet.
Mimer: Nu i början är det viktigt att du INTE krystar sen tyckte jag det var konstigt att din BM sa att microlax gick bra att använda. På BB sa det till mig att jag absolut inte fick använda microlax, det skulle komma ut av sig själv. Visserligen åt jag Inolaxol, ett bulkmedel som håller avföringen i rätt konsistens, dvs mjuk.
I början kändes det som om jag skulle bajsa på mig utan att det kom något, med tiden kommer den känlsa försvinna. Ganska länge kan du vara svullen och det är svårt att känna vad som händer i tarmen. Ät fiberik kost och drick mycket VATTEN.
Mimer: Du får bara ut om du hade den mamma-barnförsäkringen som kostade 950:-. Inget annat, tyvärr. Försökte hos mitt försäkringsbolag där jag hade olycksfall, men att föda barn är planerat och komplikationer kan uppstå, därav är det ingen olycka = inga pengar.
Mimer: Det är helt normalt att det stick eller svider lite, det kan vara små små sår som svider/sticks, det kan också vara suturer som sticker.
Rulltårtan: Jag blev sydd för tight och har fått stavar att töja med och nu även en steoridkräm att smörja på ärrvävnaden så att den ska töja sig mer.
Har du liksom undersökt dig själv? Om du är osäker på hur det ska kännas så kan du kanske be din man. Man ska kunna få in två fingrar i slidan i "vanligt" tillstånd. Kan ju hända att du fått någon kant som tar emot vid penetration. Be läkaren undersöka dig ordentligt och försiktigt. Om du inte känner dig riktigt redo så vänta lite till med sexet. Min man har fått stå ut lääääänge.