• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lilla näktergal

Mimer: Du får bara ut om du hade den mamma-barnförsäkringen som kostade 950:-. Inget annat, tyvärr. Försökte hos mitt försäkringsbolag där jag hade olycksfall, men att föda barn är planerat och komplikationer kan uppstå, därav är det ingen olycka = inga pengar.

• Tjuffs

Jag kan verkligen rekomendera inolaxol för att hålla avföringen "mjuk och smidig" tog det ända till jag varit på efterkontrollen efter 7 veckor.

• Mimer

Inolaxol - är det också något man dricker, typ laktulos? Köps på apoteket? Jag har köpt hem en liten flaska laktulos så länge.

• jezz1978

Mimer
    Jag fick ut lite pengar på min vanliga trygg-hansa försäkring oxå. Inte så mycket men jag fick pengar för "sjukhusvistelse" el vad de kallar det. Så fick några hundra per dag jag låg på bb. Men som sagt så var det inga jättesummor.

• Duttan

Hej Mimer och Madelen21, välkomna till tråden! Grattis också får jag säga till dottern. Mimer vad blev det för dig?

Här finns mycket tips och stöd att hämta av oss som fått SR. Fråga gärna om det är något.

Inolaxol finns i pulver eller granulat (grövre typ flingor) att strö över filen /yoghurten. Smakar ingenting just. Jag tar hellst granulatet med de första skedarna yoghurt och dricker sen ett glas med vatten. Pulver är ibland svårt att blanda ut riktigt så det har jag inte klarat av. Nu äter jag det för att jag är gravid igen i v.20. Annars höll jag på kanske två månader efter min SR (3 år sedan) för att vara säker på att det skulle gå bra att göra nr 2.

• pollykalasnjikov

mimer; ja usch första toabesöket var läskigare än förlossningen...fick du inte inolaxol utskrivet på recept på bb? trodde det var regel att alla med komplicerade bristningar fick det...men det finns också att köpa på apoteket receptfritt.
    för mig fungerade toabesöken också, som ngn annan skrev, om man sitter på toa ett tag i lugn o ro och bara "låter det komma". men ja, det kan vara en jobbig position att sitta på toa med.
    känn dig inte avskräckt! det finns många med denna bristning som faktiskt klarat sig jättefint utan några men alls! håll modet uppe för den där jobbiga smärtan och rädslan för vad som hhänder där nere går över!

• Lonicera

Usch ja, första toabesöket... Jag fick Microlax och bedövningsalva 5:e dagen på BB efter förlossningen, eftersom magen inte hade kommit igång. Det gav effekt, men det var en nära-döden-upplevelse.

• Mimer

Tack för välkomnandet ! Det värmer. Otroligt skönt att man inte är ensam...

Jag fick en liten söt pojke, som ska heta Vilmer på 3620 g och 51 cm lång

Idag kunde jag faktiskt göra nr 2 utan större problem på fm, det kändes helt ok. Men visst är man orolig och rädd att det ska bli hårt och trögt igen, så jag är noga vad jag äter och tar laktulos varje morgon, krossade linfrö i filen osv...usch, ja det var ingen rolig upplevelse igår. Känner mig dock mer hoppfull idag, tänker inte lika mkt på det heller som jag gjort nästan hela tiden första dagarna...bara tanken på hur man gått sönder så där har ju kännts väldigt läskig. Men det låter och verkar väl ofta värre än vad det behöver vara.

Tittade tom i spegel idag...och såg ut som vanligt nästan, förutom svullnad då förstås.
    Stramar lite i stygnen idag tror jag, gör det kanske det ju mer det läker>?

Börjar känna att jag kan knipa lite mer idag också. Hur tränade ni knip, hur tidigt?

• LindaB85

Jag födde min dotter 20augusti....
    Jag känner att jag inte har så stor koll på vad som hände efter min förlossning...Jag hade en väldigt långdragen förlossning....efteråt när jag hade lillan på magen och hon pratade om vad jag spruckit så förstod jag men nu efteråt minns jag knappt vad hon sa...Ska till min BM på efterkontroll 3oktober. Då kommer vi gå igenom min journal, ska bli väldigt skönt så jag känner och kan se tillbaka på förlossningen och förstå lite mer...just nu är minnena väldigt luddiga....
    Vad jag vet sa barnmorskan på förlossningen till mej efteråt att jag spruckit hela vägen upp och fått en sfinkter skada....hon sa att jag blev sydd en tråd....?!

Jag kommer bli kallad till KK för även en efterkontroll där....
    Jag är nyfiken på hur denna efterkontroll går till....
    Jag känner att jag läkt jättebra...Hade väldigt ont i ungefär en vecka...se blev det bättre och bättre.
    Nu tycker jag inte att jag lider av det direkt såhär en månad efter förlossningen....

• Sötboll

Mimer: Grattis till bebisen

Vet hur jobbigt det är i början när man kommer hem från BB och utan så mycket info. I Eskilstuna fick jag knappt någon info alls och fick söka mycket själv när jag kom hem för att förstå någorlunda vad detta innebär.

Nu efter 4 månader så känner jag knappt av det längre alls, men har ännu lite skräck för att börja med sex igen... är rädd att det ska göra ont eller spricka upp något (fast det säkert inte kan det så här långt efteråt). Började ändå med mina Cerazette i morse så det är väl ändå ett steg i rätt riktning.

Ta det lugnt med tunga lyft i ca 3 månader om du kan.

Lycka till!

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!