• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lilla näktergal

mirresmamma: Det är nästan för bra för att vara sant när man läser att du fött en 5kg klump och inte spruckit alls. Jag förstår verkligen din lättnad. Vi är väl en del som behöver lite peppning emellanåt tror jag och då känns det bra att läsa om dig tex!! 5kg...jisses

• Unika

Jag börjar bli riktigt förbannad över all mörkläggning och allt slarv som så många bivit utsatta för! Som om inte själva skadan är nog så ska det dessutom knusslas kring operationer, mörkas i journaler eller att information missas att ges osv. Riktigt dåligt!

• strålöga
    Mirresmamma: Vad det är trevligt att läsa om då en förlossning går bra efter en Sr skada. God fortsättning!
  • NattSaga

larki:

Jag har inte läst allt i tråden, men såg att du skrev nått om koder i din förlossningsjournal. Vad är det för koder? Å hur kan man läsa av dom om man inte kan nått om det? *nyfiken*
    Jag fattar knappt min journal. Kom hem från BB för 2 veckor sen med en underbar son men med ett upp köttat underliv! Fick 4 gradens bristning.

• strålöga

De koder jag skrev i inlägg 248, är det som skrivits i förlossningsjournalen.Har sammanlagt 10 diagnoskoder samt 2 åtgärdskoder. Men som sagt min förlossningsjournal är inte komplett pga det gjordes först en placenta lösning 5 h efter förlossning å sen 1 vecka efteråt en placentalösning.

Vad står det på din förlossningsjournal?

• strålöga

Barne här är otåliga..Har inte möjlighet att svara nu. Ska fara och hämta en kompis, vars bil inte startar..Skicka gärna ett mail till min inbox och beskriv mer ingående vad du vill ha hjälp med.

• Nie

mirresmamma: Vad skönt at thöra att det gick så bra för dig! Jag ska föda vaginalt om några veckor (bf 1/12) och hoppas på att slippa ytterligare en sr. Jag tror dock att det kommer att gå bra. Det måste jag tro på.

• Macknow

Till er som ska föda igen efter en trasslig förlossning, å allt vad det innebär efteråt:
    JAg hade åxå en JÄTTE svår första förlossning, över 35 timmar, tång, 4 gradens bristing, och väntar nu på att jag ska sluta amma mitt andra barn för att få opereras..

Min andra förlossning var rena rama dröm förlossning, och då oratar jag inte om en mardröm, utan en vacker (men visst ond) dröm..Efter bara 5 timmar var lillan ute, två små stygn, och INGE ont alls efteråt!! (den tidigare skadan vart inte heller förvärrad)
    Det var ju visserligen ingen 5kgs bäbis, men ändå..

Ville bara tala om det här, så att ni vet att det finns fler som klarar sej gallant andra gången, trotts allt som hände den första,och så att ni inte är nervösa för att det ska bli samma sak igen..

JAg tror att det kommer att gå SUUUPER bra den här gången, och håller båda mina tummar för det med!!

LYCKA TILL!!!

• Skorpan2

hejsan!
    Har bläddrat igenom trådarna om sfinkterruptur och inser att det här med sfinkterruptur är lite mer dramatiskt än jag trott och ändå har jag själv gått igenom det. Födde min son för fyra månader sen och fick en partiell sfinkterruptur  grad 3 och 4 enl förlossnings journalen. 3 gällande sfinkter och 4 rektalslemhinnan.  På sjukhuset agerade alla som detta vore ren rutin. Medan jag själv var rätt så orolig, en brusten ringmuskel lät ju inte så där jätte bagatellartat. Läkarna ville helst sy utan narkos för att få det snabbt överstökat, men jag var alldeles för öm för att de ens skulle få peta på mig. vred mig av smärta bara de skulle undersöka bristningen. Hade fått ligga och vänta i flera timmar innan ens någon kom och tittade på hur mycket jag egentligen hade spruckit.

har väl egentligen inte fått så mycket information om det efteråt, vilka komplikationer som kan uppstå och så. Har varit på två läkarkontroller och det har sett bra ut. Känner egentligen inte av det så mycket längre, det sticker och drar lite i analöppningen. Hade nog gärna velat få prata lite mer om det och få lite mer information. Har egentligen inte fått klart för mig varför jag sprack så mycket som jag gjorde. Han låg med handen över kinden, men det ska ju inte behöva betyda att man spricker.. Men däremot hade jag en barnmorska som mer eller mindre uppmanade mig att ta i allt vad jag hade.

• KG76

Jag ska föda igen i april efter att ha fått en sfinkterruptur vid förlossning 2006. När jag var på efterkontroll sa läkaren att om slemhinnan blivit skadad/påverkad rekomenderar de kejsarsnitt nästa gång. Någon som fått slemhinnan påverkad vid 1:a förslossningen men ändå valt att föda vaginalt andra gången också? Eller som hört något annat från sin läkare?

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!