• pumpapaj

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Har inte varit inne sen jag skrev i tråd nr 5. Men hej allihop!

Thösen: Jag tror säkert man kan be att få bli igångsatt om man går mkt över tiden med andra barnet om man haft en SR. Jag hade själv de funderingarna under andra graviditeten. Var också rädd för att få en jättebebis eftersom första barnet vägde 4,5 kilo(då gick jag över tiden med 3 veckor). Min BM skrev in i journalen när jag väntade tvåan: "Vill helst slippa gå över tiden med tre veckor och få ett stort barn." Hm, det var ju världens mest otydliga journalanteckning som egentligen inte sa någonting . Men jag var ganska osäker på om jag egentligen ville bli igångsatt med andra barnet, jag blev nämligen det med första och det slutade ju då med en SR. Tror i och för sig att en igångsättning med andra barnet är en HELT annan sak än med första. Det här inlägget gör dig kanske inte ett dugg klokare, men lycka till i alla fall!

• pumpapaj

Jag fick ett recept på paraffinolja som jag skulle dricka några veckor. Allting oljas liksom in då och glider ut av sig själv så att säga Man behöver inte trycka på då, det kommer av sig själv. Vid andra rupturen stod flaskan lämpligt nog kvar längst in i skafferiet.

Håller med om att ni som är nyligen drabbade ska försöka få information på bb, förlossningen eller mvc. Fråga så mkt som möjligt när ni är på efterkontroll om inte annat! Ibland läser man (jag) en massa saker på nätet och blir helt nojig. Vissa problem man kan ha har ju inte alltid med just sr:n att göra utan är kanske helt normala efter förlossningen-besvär.

• pumpapaj

rulltårtan :
    Jag hade också nåt som kändes som en kant i början, men efter några gånger kände jag inte av den lika mkt längre och sen försvann den helt. Tror också att hormonerna gör slemhinnorna mer känsliga och det kände jag också av. Har för mig att det blev bättre när jag slutade amma (förra gången, efter andra rupturen ammar jag fortf och det känns precis som sist). Dessutom (hur ska jag förklara det här? ) får min man liksom styra in lite från ett annat håll än tidigare. Haha, det låter helt sjukt! Men jag upplevde också att det inte fanns nåt hål, det var liksom stängt. Men efter lite vickande och omstyrningar så gick det . Det är en fördel om man har lite humor vid de första försöken...
    Nu efter ruptur nr 2 så var det precis samma sak, vi fick byta riktning igen. Såvida man inte är sydd för tajt så tror jag att det blir bättre om man försöker köra på några gånger. Men det är ju en fördel om man hittar hålet först

• pumpapaj

Grattis Unika!

Det står inget i någon av mina journaler om hur många stygn som sytts. Första gången frågade jag när läkaren sytt klart, hur många stygn det var, men hon svarade att hon inte hade räknat dem. (Den gången fick hon ta bort stygn och sen sy allting en gång till för att hon trodde att hon missat något, så kanske tappade hon räkningen.) Jag vet inte heller om det var invändigt eller utvändigt eller både och. Hur vet man det?

• pumpapaj

Spritza: Under andra graviditeten fick jag efter ett tag, ung i vecka 25 kanske, alltmer besvär med att hålla urin om jag hostade eller nös. Avföring var aldrig ett problem. Jag var helt förtvivlad för jag kissade ju på mig lite varje gång jag hostade och jag hade verkligen gjort knipövningar som jag skulle och mer därtill. Enligt min bm var det just graviditeten som gjorde det, både att man blev tyngre och hormonerna. Vet inte egentligen om sfinkterrupturen hade så mkt med saken att göra för andra kompisar som inte alls haft sådana bristningar har haft exakt samma problem. Men bm sa i alla fall KNIP KNIP KNIP FORTSÄTT KNIP. Jag var ju rädd att problemen skulle fortsätta efter förlossningen också, men det har de faktiskt inte gjort. Och då fick jag ju ändå ännu en sfinkterruptur. Grattis till plusset.

Och jag instämmer i att paraffinolja är läskigt men väldigt bra!

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!