Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
Hej!
Jag födde på Huddinge Sjukhus söder om Stockholm för 3 mån sedan och drabbades av en total SR. Men jag måste säga att där var de helt fantastiska på att informera och förklara osv. En sjukgymnast kom in till mig på BB och förklarade massor och sade att jag skulle träffa henne 8 veckor efter förlossningen för att eventuellt få övningar att göra för att stärka bäckenbottenmuskulaturen.
Jag fick även gå igenom min förlossningsjournal med personal från BB innan jag åkte hem och ställa alla frågor jag kunde komma på.
Har fått veta att jag efter 6 mån kommer att kallas till läkare för undersökning av läkningen.
Var dock på vanlig efterkontroll hos barnmorskan för någon vecka sedan och hon sade att det såg jättebra ut och att om jag inte hade berättat hur mycket jag spruckit så hade hon aldrig kunnat se det. De som sytt ihop mig har gjort ett jättebra jobb.
De sydde under narkos ca 7 timmar efter förlossningen. Meningen var att de skulle ta in mig på operation på en gång men av någon anledning dröjde det 7 timmar.
Det gjorde iofs inte mig något för då fick jag ju vara med min lilla tjej Tur var väl det för det gick lite snett under narkosen så när jag vaknade hade jag lunginflammation och fick ligga kvar på uppvaket ett dygn utan min lilla tjej så jag är glad över att vi hade de där 7 timmarna innan.
Sjukgymnasten sade att de håller på med någon forskning just nu på Huddinge sjukhus om kvinnor som får total SR - varför de får det och hur man kan förhindra det osv. Hon sade även att hon tycker att man har blivit mycket bättre på att ta hand om de kvinnor som drabbas. Skönt att höra.
Jag har inte haft några problem alls men nu 3 mån efter känns det ibland som att jag läcker lite urin när jag reser mig upp när jag precis varit på toaletten. Jag har slarvat med knipövningar så det är väl bara att sätta igång ordentligt med dessa antar jag.