• Lobelia 07

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Thösen - Har en känsla av att när de syr ihop efter en sfinkterruptur görs mellangården ordentligt lång, tydligen viktigt för att förhindra inkontinens. Den kanske är längre än innan? Det kanske är det du känner som en kant? (känner igen känslan...)

• Lobelia 07

Nie, jag tycker det verkar som läkarens personliga åsikter också väger in... Sen tror jag de tycker att det är viktigt att man gör det som känns bra, jag fick veta att det går bra att föda vaginalt om man inte fått besvär efteråt av sin SR (i och för sig total SR), om man inte känner sig rädd, annars planerat kejsarsnitt. Tycker i allafall att det verkar konstigt att råda någon som fått en grad 4 till att föda vaginalt, eller i allafall ovanligt. Sen finns det ju olika uppfattningar hos läkare om vad som är att ha besvär efter en SR. Har själv fått höra att även de som inte fått SR också ofta har problem med analt läckage och därför kanske man inte kan vara säker att det beror just på rupturen utan på förlossningen som sådan. Alltså kan man då inte anses ha några besvär just efter sin SR.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!