• Thösen

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Skriver här då. Tack näktergalen för att du påpekade det

Hej!

Jag undrar är det vanligt med återbesök? Fick Perinealbristning grad4 och grad 4.
    Själv har jag inte varit på återbesök. Fick be min BM plocka bort stygnen då dom inte lossnat.
    Toabesöken har varit en pina efteråt. Har nu gått 4 månader sen förlossningen å jag tar fortfarande lactulos ibland för att jag inte ska gå sönder igen. Det känns som så när man går på toa ibland.

Tacksam för svar!

• Thösen

UNika. Du har så rätt, det är nog mest psykiskt.

Får jag fråga en annan sak, som kanske inte har med det här att göra men ändå lite.
    Eftersom jag sprack så mkt som jag gjorde så har min stora fasa varit att ha sex. Jag har varit så rädd så jag skjutit upp det nu i 4 månader. Det gick bra, men det kändes lite konstigt, precis som om det var en liten kant (inuti vaginan) i vägen!?

Är det fler som gärna väntar? Å hur länge? Är det fler som tycker det känns konstigt inuti?
    När man knappt vågar gå på toa är det kanske inte så konstigt om man inte vill ha sex.

Jag aknske oroar mig för mkt, men jag är definitivt rädd inför kommande förlossning även om jag har planerat att göra det vaginalt även nästa gång.

Tack för att ni står ut med frågvisa mig!

• Thösen

Hej igen!

Kanten jag pratade om som jag kände under sexakten är liksom mer till vänster en bit in i slidan. Vet inte vad det är, men efter man passerat den så gick det jättebra. Var bra den lilla biten som gjorde att det hela tog så lång tid.

Jag funderar över om man kan begära igångsättning när man passerat 39+6 nästa graviditet. Då jag inte önskar spricka igen. Led länge av dom där stygnen. Har än idag problem att göra nummer 2. Är "folket" lite snällare och mer förstående efter en SR?

Är lite orolig över att bebisen kanske kan vara större nästa gång.
    Även om tjejen inte var SÅ stor med sina 3,8 kg å huvudomfång 36cm.

• Thösen
    Mimer skrev 2007-09-22 18:10:02 följande:
    Lilla Näktergal - hehe ja tack för beskrivningen precis vad jag behöver! Som tur är har jag varje dag nu måst gå på toa och göra nr 2 efter frukost, så jag skulle ju kunna smörja före frukost. Igår o idag har jag dock varit ganska lös i magen istället.Kanske kan det bero på Laktulosen? Jag tar nämligen samma dosmängd fortf, kanske skulle jag minska lite? Det kanske tog nån vecka för att få full effekt och nu är det så, så då kan man minska mängden?Hur var det för er andra?
    På BB fick jag 30ml lactulos när jag sen kom hem så fortsatte jag med 10ml lactulos. Det tar ju ett tag för kroppen att komma igång så det kan nog hända att effekten kommer nu!
    Själv har jag fortfarande tillfällen då jag måste ta lite lactulos för det känns inte bra när man gör nr2. Undrar när det släpper.
  • Thösen

Jag hade också ont väldigt länge. Hade total ruptur grad 4. Samt att jag blev sydd utanpå för att ena blygdläppen lossnat nertill. Så det sved ett bra tag och gå kunde jag ju då rakt inte göra. Tog sin lilla tid innan det blev bättre, men jag har fortfarande problem att göra nr2. Detta trots att det gått 7 månader. Man tar ju inte i direkt om jag säger så.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!