• Blomman80

Ett år i september...

Sedan augusti/september 2006 har vi varit aktiva med att bli med barn. Men det har inte gått något vidare. Är väldigt regelbunden med mensen, nästan på klockslaget och känner verkligen när det är ÄL på gång. Men ändå så går det inte!
    Önskar att det skulle finnas en förklaring till detta! Vill veta varför det inte går, men är samtidigt rädd för att söka hjälp.
    I våras var jag till gyn och gjorde ett VUL för jag haft sånna ökade mensvärkar. Jag tog upp problemet med att bli gravid och hon sa att det hon kunde se såg allt bra ut. Men också att om vi ej blivit gravida till hösten så var vi varmt välkomna tillbaka. Nu är det snart höst och jag vill ringa tillbaka och be om hjälp. Önskar inget hellre än att bli gravid. Men det känns som ett stort misslyckande och att jag inte duger till nåt. Dessutom är jag rädd för det som kanske väntar.
    Vad tar de upp på första besöket??

En massa svammel, men är så less på att ha det så här. Varje månad som går, blir besvikelsen bara större och större!

• Svar på tråden Ett år i september...
  • ellan1

Hej på er!
    Det var ett tag sedan jag skrev. I dag har vi varit på vårt första utredningsbesök. Det hela gick ganska snabbt, men jag fick lämna en del prover och göra VUL. I morgon skall jag lämna mitt första blodprov, för att mäta Progesteron. Jag har, precis om nuededax, fått Pergotime utskrivet (trots regelbunden cykel och ÄL), så vi får se vad som händer. Nästa cykel skall jag lämna två blodprov till, ett på dag 3-5 och ett på dag 10-12 i cykeln.*phu* Sambon har fått ett rör att lämna in för analys

Mycket rör sig i mitt huvud just nu och det känns bra att kunna ventilera på familjeliv. Samtidigt som jag är glad att utredningen är igång, så vill jag ju bara bli gravid NU!

Lycka till allihop!

• Marge75

Oskarstjej ? lycka till, och hoppas att du och din kille kan hamna i lite mer samma fas. Vilket inte är helt enkelt ? Jag förklarade i förra veckan för min sambo att det kändes som att vi inte riktigt var på samma ställe i förhållande till att skaffa barn. Efter en tag konstaterade han att jag hade rätt, och att skillnaden mellan oss två var att han kunde tänka sig ett liv utan barn, medan jag inte tycktes kunna göra det. Ett liv utan barn, det är ju som att svära i kyrkan! Det är något jag verkligen verkligen verkligen inte kan förlika mig med. Det finns inte på kartan. För honom är det något som skulle vara lite småtrist, men ingen större uppoffring. Vad jag försöker säga är att jag tror att du inte att är ensam om en motsträvig kille som för all del vill ha barn, men inte till vilket pris som helst.
    Vilket inte gör situationen lättare för dig.

Mab ? det är ju precis det man hoppas, att man ska få anledning till att ringa och avboka det där besöket innan det blir av ?

Blomman ? bravo! *applåderar*. Jag kände en sån lättnad när jag hade ringt. Fast nu känner jag mig lite nervös igen, för jag ska inte få några hälsodeklarationer att fylla i. Är jag lurad?! Kommer jag inte att få någon riktig utredning?! (kontrollbehovet slår till ?) Otroligt tråkigt att mensen kom, men fan vad bra att du har ringt. Bra jobbat!

Ellen1 ? vilka prover tog de, och varför då? Och vad ser de på vul? (och hur känns det ? jag har inte varit hos gyn på typ sju år, så jag är ju för sjutton nervös bara för att gå dit!)

• Blomman80

Marge75, jag tror inte att du behöver vara orolig. Hon berättade för mig att det såg väldigt olika ut från landsting till landsting. Kanske fyller ni i en hälsodeklaration tillsammans med läkaren sen. Kanske frågar de rakt ut de viktiga frågorna. När är det du ska dit??

Ellan1, vad bra att karusellen är igång för eran del. Och kul att du vill dela med dig till oss som ännu int fått komma på besök.

• Moln

Hej! Jag hoppar in här . Vi ska på vårt första besök nästa vecka. Vi har försökt i över ett år. Det är mycket tankar och funderingar som uppkommer. När det gäller spolning av äggledarna, är det ngt de gör efter en kontraströntgen om de ser att det ser ut att vara stopp. Eller gör man det "för säkerhet skull"? Brukar det ta lång tid efter första besöket innan man får göra några "åtgärder"?

• SEW

HEJ MOLN :D Är du vaken! Jág tror jag ska ringa till min gynekolog nästa vecka, men jag håller med Blomman om att det känns dom ett misslyckande. Man vill ju vara " naturligt" gravid på ngt sätt..

• Moln

Nämen, hej! Jag är överallt och "snokar". Ja precis, jag hoppas in i det sista att jag ska slippa genomgå några tester. Har precis haft mens och går och drömmer att gynekologen ska säga när jag är på besök "men du är ju gravid". Jag är vanligvis ganska öppen som person, men det här håller jag verkligen tyst om, förutom på FL, förstås.

• Marge75

Blomman80 - jag ska dit om en månad. Precis efter att nästa mens (som förhoppningsvis inte kommer) är avslutad. Så jag när fortfarande hoppet om att jag ska få ringa och ställa in.

Moln - precis så kan jag dagdrömma - "men du är ju gravid i åttonde vecka, din förra mens var ingen riktig mens. Grattis!". Och så tänker jag sen att det är som när man var liten och drömde att man var prinsessa, fullkomligt verklighetsfrånvänt. Och i nästa stund tänker jag att så är det för sjutton inte alls, prinsessor är det väldigt få som blir, men får barn får ju nästan alla människor. Annars skulle ju människosläktet dö ut ganska snabbt. Det är inte någon helt orimlig önskedröm att man ska upptäcka att man är gravid. Fast sen tänker jag på att jag noga granskat min kropp det senaste året på spaning just efter en graviditet, så chansen att en bm skulle upptäcka det helt plötsligt är nog ändå inte så stor ...

Har för övrigt från två av varandra oberoende källor fått tips om att jag kanske missat när jag har äl. "Vi hade också skitsvårt att få barn, men sen köpte jag ett äl-test och det visade sig att jag inte alls hade äl när jag trodde. Det kommer att gå jättebra för er!". Well ... tack för tipset, men I'm way beyond äl-tester, om vi säger så.

• Namaste72

Marge: Eller som min kompis sa, ni måste slappna av, det kommer när det kommer (hon blev gravid på första försöket föv.)
    Man tar blodprov dag 3 och dag 21 tror jag, för att se att äl skett. Plus att de kollar sköldkörteln och en massa annat. Jag lämnade 4 rör. Sen få mannen lämna spermieprov. De frågar om tidigare grav, aborter, sjukdomar, stress, dina cykler osv.
    VUL känns ingenting, gyn kollar med en stav och då ser man ev cystor. Täppta äl ser man tyvärr inte. Då krävs röntgen/UL med koksalt.

Moln: Röntgen och spolning är samma sak. På GBG Kvinnoklinik görs det UL med koksalt, vilket tydligen ska vara mindre smärtsamt. Jag har tid 29 augusti om mensen kommer på tisdag.

• Mab

Hanya72- snacka om att känna igen sig.. "det är bara att slappna av så fungerar det" Också från en som blev på smällen första försöket, har inte berättat att jag bokat tid kan jag ju säga. Tänker inte göra det heller. Det vet bara min syster och ni här.

Tack för tipsen på andra ställen, med förhoppningsvis kortare väntetid än sex månader. Nu skall jag bara samla mod att ringa igen... :(

• Moln

Jag har en kompis (den enda som vet att vi försöker, men inte allt) som också håller på och säger att jag ska slappna av och inte nojja upp mig för att det tar lite tid..... hon blev också gravid på första försöket. Vet att hon menar väl.. men, men..
    Får se här nu vad gynekologen har att säga mig/oss nästa vecka. Ska försöka att "dämpa" mig lite så att de inte spärrar in mig .

Svar på tråden Ett år i september...