• Blomman80

Ett år i september...

Sedan augusti/september 2006 har vi varit aktiva med att bli med barn. Men det har inte gått något vidare. Är väldigt regelbunden med mensen, nästan på klockslaget och känner verkligen när det är ÄL på gång. Men ändå så går det inte!
    Önskar att det skulle finnas en förklaring till detta! Vill veta varför det inte går, men är samtidigt rädd för att söka hjälp.
    I våras var jag till gyn och gjorde ett VUL för jag haft sånna ökade mensvärkar. Jag tog upp problemet med att bli gravid och hon sa att det hon kunde se såg allt bra ut. Men också att om vi ej blivit gravida till hösten så var vi varmt välkomna tillbaka. Nu är det snart höst och jag vill ringa tillbaka och be om hjälp. Önskar inget hellre än att bli gravid. Men det känns som ett stort misslyckande och att jag inte duger till nåt. Dessutom är jag rädd för det som kanske väntar.
    Vad tar de upp på första besöket??

En massa svammel, men är så less på att ha det så här. Varje månad som går, blir besvikelsen bara större och större!

• Svar på tråden Ett år i september...
  • Marge75

Slappna av är ju en favorit! Har tack och lov inte fått den i ansiktet någon gång. Fick en annan klassiker igår - "jag förstår inte att folk planerar barn, och håller på med äl-tester och har sex vissa dagar bara för att det ska bli barn. Det ska ju komma naturligt, man kan inte planera att få barn". Jo, det är ju lätt att säga om man blev gravid av misstag själv.

Moln - hoppas att det går bra hos gyn i veckan, det är väl bara att slappna av ... ;)

Mab - lycka till med modsamlandet!

• Moln

Ja här ska det slappnas av som bara den.. jag ska inte tänka en enda tanke på att bli gravid eller barn. (säkert). Min bästa väninnas sa faktiskt till mig, sluta läs på internet hela tiden. Det ska jag INTE, det bästa jag gjort faktiskt att börja läsa/skriva här och inse att vi faktiskt inte är ensamma.

• Moln

Blev precis "uppläxad" av min väninna här igen som tycker att jag ska sluta tänka på det här och skaffa mig annat som tar upp min tid, så kommer det att hända plötsligt. Kanske sant, men det GÅR INTE sluta tänka på det. Jag tror att när den biologiska klockan har satt igång att ticka ordentligt, då finns det ingen återvändo.

• Marge75

Moln - jobbigt! Finns det någon annan du kan prata med istället? Det låter som att du skulle behöva byta samtalspartner när det gäller graviditetsfunderingar. Slutar du att prata om det med henne kan ju hon få tro att det beror på att du "slappnar av" och inte vill prata om det hela tiden ...

Nä men då ska väl jag gå och lägga mig och slappna av då! God natt!
    ;)

• Moln

Ja det är sant. Jag ska sluta prata med henne om det. Nöjer mig så länge med att häcka här inne på FL. Jag ska också gå och slappna av nu....

• SEW

Jaa men faktiskt! det är skönare att prata om det på FL för annars ligger det förväntningar och trycker hos folk som oxå börjar inse att oj va långt tid det måste tagit för dom osv...

Ja du jag har Äl just nu så då känns det helt ok, som om hoppet finns:D Varje månad har en cirkel av känslor :D Sen vid mensen så är hoppet på 0 :D

Jag och min gynekolog har typ blivit som vänner(hur sjukt nu det låter) så det känns nästan jobbigt att gå dit nu och säga nää tyvärr det funkar inte... Iofs är hon fantastiskt trevlig och så men det är just det där med att erkänna känslor och få förväntningar.

• ellan1

Marge75: VUL känns inte så speciellt, man kollar att "allt" ser ut som det ska, t.ex. äggstockarna. Jag tror att hon tog t.ex. urinprov, för att se att man t.ex. inte har någon infektion. Fast jag vet inte riktigt...jag frågade faktiskt inte*dumt* Och blodprovet var bara Progesteron denna gång.
    Nästa gång, några dagar in i menscykeln tar man blodprov för att titta på:

FSH värde = follikelstyrande hormon, skall ligga mellan 0-15, ligger man högt, innebär det att man har få eller inga ägg kvar.

Prolaktin= ämnet som gör att ammande kvinnor INTE kan bli gravida, om man har högt värde som o-gravid, minskar det alltså chanserna att bli gravid.

LH-värdet =sätter igång frigivning av ägg, typ.

TSH= Sköldkörtelvärdet

Östradiol=Dominerade östrogenet hos den fertila (icke-gravida) kvinnan.

Testosteron

SHBG= Könshormonbildande globulin.

Och jag håller med er, ang. tjatet om att slappna av, jag brukar hänvisa mina vänner till denna sida www.tearsandhope.com/, så brukar de sluta tjata om att slappna av! (Glömt inte att sätta på ljudet)
    Sorry att det blev lite långt, hoppas det är ok?!

• Marge75

ellan1 - tack!
    tack!
    Skitbra lista!

• Namaste72

*gråter*

ellan1 skrev 2007-08-20 08:19:22 följande:
    Och jag håller med er, ang. tjatet om att slappna av, jag brukar hänvisa mina vänner till denna sida www.tearsandhope.com/, så brukar de sluta tjata om att slappna av! (Glömt inte att sätta på ljudet)Sorry att det blev lite långt, hoppas det är ok?!
    [/citat]
Svar på tråden Ett år i september...