• Blomman80

Ett år i september...

Sedan augusti/september 2006 har vi varit aktiva med att bli med barn. Men det har inte gått något vidare. Är väldigt regelbunden med mensen, nästan på klockslaget och känner verkligen när det är ÄL på gång. Men ändå så går det inte!
    Önskar att det skulle finnas en förklaring till detta! Vill veta varför det inte går, men är samtidigt rädd för att söka hjälp.
    I våras var jag till gyn och gjorde ett VUL för jag haft sånna ökade mensvärkar. Jag tog upp problemet med att bli gravid och hon sa att det hon kunde se såg allt bra ut. Men också att om vi ej blivit gravida till hösten så var vi varmt välkomna tillbaka. Nu är det snart höst och jag vill ringa tillbaka och be om hjälp. Önskar inget hellre än att bli gravid. Men det känns som ett stort misslyckande och att jag inte duger till nåt. Dessutom är jag rädd för det som kanske väntar.
    Vad tar de upp på första besöket??

En massa svammel, men är så less på att ha det så här. Varje månad som går, blir besvikelsen bara större och större!

• Svar på tråden Ett år i september...
  • LillaAnna72

Har försökt bli gravida sedan sommaren 04. Nu ska vi på vårt första ivf-besök... vägen har varit lång, men inte speciellt jobbig - ialla fall inte för oss.
    Kan förstå hur du känner dig, men du är inte alls okvinnlig eller misslyckad för att ni inte kan bli gravida på egenhand. Tacka och ta emot all hjälp ni kan få.
    Inget fel hittades på någon av oss under utredningen, trots det har vi tre misslyckade inseminationer bakom oss. Nu är det alltså ivf som gäller och jag ser fram emot detta nu...

Lycka till med allt!

• Dofsing

ellan1: Tack! Lovar att återkomma när vi varit där. Ska dit på lunchen och börjar bli rejält nervös nu.

• SEW

Idag ska min fästman ringa till den avdelning där han tidigare fick testa sina spermier pga av testicelcancer. Dom sa att vid några som helst problem kan han bara ringa och höra av sig så skickar dom remiss. Hoppas det nu då, jag vet att det inte ska vara fel på hans spermier och jag har ju lyckats när jag var alldeles för ung. SÅ vi får se hur det går vidare. Loppan1972 när blir det ivf för dig då?

• Dofsing

Så, då var steg ett i utredningen klar. Vi har nu varit på vårt första besök.
    Det började med att vi fick sitta ner och prata med doktorn. Han frågade lite allmänt om livet och förklarade sen hur utredningen skulle göras.
    Sedan undersökte han min man genom att känna på testiklarna.
    Efter det var det min tur och då gjorde han ett VUL och allt såg mycket bra ut. Sen fick jag lämna ett blodprov.
    Min man har fått en remiss att lämna spermaprov. Han kan välja att göra det hemma och sen lämna det inom en timme eller så kan han göra det på sjukhuset. Jag tror nog han väljer att göra det hemma.
    Nu är det bara att vänta på provsvaren. Mina provsvar från blodprovet kommer nog inom 1-2 veckor men när min man väl lämnat in spermaprov tar det 4 veckor innan man får besked. Usch, jobbig väntan!!!
    Sen sätter man in någon typ av behandling beroende på vad felet är.

• Marge75

Hej Dofsing, kul att du hittat hit!

Hmm, en fundering har jag kring utredningen - gör de undersökningarna i olika rum, eller tycker de att man ska vara så avslappnade att det är ok att min kille är med på gynundersökning och vice versa? Jag känner mig inte riktigt redo för det ännu, kan jag säga ... (vi har ju bara varit ihop i tio år, så vi är ännu lite generade inför varandra! ;) )

Loppan - en korkad fråga, men varför gör man insemination, och inte IVF på en gång?

SEW - vart får ni remiss då?

Jag har äl idag, tyvärr blir det nog inget av detta tillfälle, sambon är ute och far, kommer hem sent och har feber. Men jag har roat mig med att äl-testa, mest för att ha något att göra inför utredningen, och för att jag hade några gamla tester som låg och skräpade. Enligt tjugo års beprövad erfarenhet av min menscykel skulle jag ha äl idag. Till min stora förvåning såg mina äl-tester ut så här:
    måndag e m: fullt utslag
    tisdag morgon: noll utslag
    onsdag morgon: fullt utslag

Någon som har en klok analys kring detta förbryllande utslag? Äl-flytningarna kom i tisdags, och idag känns äl. Hmmm ...

• Dofsing

Marge75:
    Vi var inte med vid varandras undersökningar.
    Det började med att vi satt ned på doktorns kontor och sen fick min man följa med in i undersökningsrummet och sen fick jag följa med in när han kommit tillbaka.
    Fast jag hade inte haft några problem med att min man var med inne när jag skulle undersökas om det hade varit så.

• Moln

Var på första besöket idag!!! Gick bra, gick till på ungefär samma sätt som för Dofsing. Fast jag ska lämna mitt första blovprov på dag 3-4 i menscykeln. Känns bra det här tycker jag!!

• Dofsing

Moln: Vad märkligt att du ska lämna prov på dag 3-4 i menscykeln. Jag skulle lämna någon gång mellan ÄL och BIM. Sa de vad det var de tog blodprovet för?
    För mig var det för att kolla gulkroppshormonet.

• LillaAnna72

Marge75: Inseminationen gjordes i väntan på ivf-kön i Sthlm, som var riktigt lång (1 1/2 år)Inget fel hittades på någona v oss vi utredning och då lunde ju lika gärna insemination ha funkat! Nu gjore det inte det och vi går vidare... insemination är långt ifrån en lika lång och jobbig process som ivf:en är!

SEW: I mitten av septembe får vi börja spruta om att går som det ska!

• Moln

Ja man skulle tydligen lämna blod vid två olika tillfällen i menscykeln. Gynekologen berättade vad det var för men nu rör jag nog ihop allt mest tror jag. Mitt VUL såg bra ut varje fall och jag hade visst ngt ägg på gång där...

Svar på tråden Ett år i september...