• Blomman80

Ett år i september...

Sedan augusti/september 2006 har vi varit aktiva med att bli med barn. Men det har inte gått något vidare. Är väldigt regelbunden med mensen, nästan på klockslaget och känner verkligen när det är ÄL på gång. Men ändå så går det inte!
    Önskar att det skulle finnas en förklaring till detta! Vill veta varför det inte går, men är samtidigt rädd för att söka hjälp.
    I våras var jag till gyn och gjorde ett VUL för jag haft sånna ökade mensvärkar. Jag tog upp problemet med att bli gravid och hon sa att det hon kunde se såg allt bra ut. Men också att om vi ej blivit gravida till hösten så var vi varmt välkomna tillbaka. Nu är det snart höst och jag vill ringa tillbaka och be om hjälp. Önskar inget hellre än att bli gravid. Men det känns som ett stort misslyckande och att jag inte duger till nåt. Dessutom är jag rädd för det som kanske väntar.
    Vad tar de upp på första besöket??

En massa svammel, men är så less på att ha det så här. Varje månad som går, blir besvikelsen bara större och större!

• Svar på tråden Ett år i september...
  • Dofsing

BIM +1 i dag! JOBBIGT!! Jag bara går och väntar på ett mensen ska dyka upp... Varenda gång jag går på toaletten är jag livrädd för att titta ner i trosorna eller på pappret....
    Jag försöker ju intala mig själv att den kommer närsomhelst men kan ju inte låta bli att hoppas lite...
    Vågar inte ta något gravtest för det finns inget värre än att få ett stort fett minus slängt i ansiktet på en. Om inte mensen kommer i dag så testar jag nog i morgon eller på fredag.
    Har inga som helst symtom utan det känns som att mensen ska komma närsomhelst (vilket den säkerligen gör också).

• Marge75

Håller också tummarna!

Har själv bytt gravteststaktik, och har tänkt att jag ska börja testa oftare, för att avdramatisera själva testandet. Testade i morse på BIM -4 och fick minus. Började inte gråta. Och gläds över det.

• Blomman80

Äntligen har vi fått respons från sjukhuset! Tror att detta kommer att bli en lång process. =/ I vårt landsting så är det obligatoriskt med kuratorsamtal innan nåt annat görs. Lite underligt kan jag tycka... Men iaf så ska vi dit den 23 oktober. Ska bli intressant att se hur det funkar hos en sån. Någon av er som börjat er utredning genom kuratorsamtal??

• Marge75

Blomman - nä, min gyn är väl så långt från kurator man kan komma ... men påminn mig, har du redan gjort första utredningen hos gyn och fått komma till fert-klinik, eller är det den allra första kollen? Är det hos fert-klinik tycker jag att det låter vettigt att man får träffa en kurator, det är ju en del tankar som far genom huvudet, och man kanske inte har alla alternativ klara för sig.

• Blomman80

Marge75, hej! Det här är allra första instansen vi hamnar hos. Hon deklarerade i telefonen vilken ordning allt kom i. Kurator, sperma och sen prover på mig. Det gör mig inget att vi ska få komma till denna dam, men tiden känns så långdragen att vi vill hoppa till det som kan få oss att bli med bebbe!

• Marge75

Ja herregud, det kan jag förstå! Så skulle jag också känna! Nej, jag träffade först en receptionist på väg ut på lunch, och därefter århundradets lynnigaste gyn. (eventuellt skulle han må bra av en kurator?)

• Dofsing

Den fula tjocka hemska tanten kom ju såklart ändå...!! Gråter
    Men det brukar hon ju alltid göra...
    Vi har fått remiss till spolning men tyvärr är det två månaders kö. Det känns jätte segt!!
    Jag vet ju att det är mig det är fel på eftersom min mans spermier var jätte bra.
    Vilka tester har gjorts på er? Det känns som att min gyn borde kunna undersöka mig mer nu under de här två månaderna som vi ändå väntar på spolning men han säger att det inte finns mer att göra.
    Det som är gjort på mig är följande:
    - VUL (såg mycket bra ut)
    - Blodprov på dag 17-20 i min cykel

Annars är inget annat gjort. Det jag är rädd för är att min slemhinna är för tunn och att det är därför ägget inte kan fästa. Jag har t.ex aldrig några äl-flytningar.
    Jag funderar på att ta kontakt med en privatklinik och se vilka fler tester det är man kan göra.

• Moln

Dofsing: Det är de testerna jag också gjort samt spolningen också då. Det kan ju vara så att man har ngt fel på äggledarna. Fast om man inte haft några kända infektioner så skulle risken vara mycket liten, sa min gyn. Dessutom finns det en teori om att man skulle kunna ha ngn typ av "slam" som ligger där och blockerar som försvinner vid spolningen.
    Hon var väldigt noga med att påpeka att ibland hittar de inget fel på ngn av parterna. Men då blir det remiss ändå till fertilitetsklinik. Fast det fungerar väl lite olika misstänker jag beroende på vart man går.
    Har du pratat med gyn ang vad misstänker om slemhinnan? Jag tror att de ser ganska fort vid VUL om man har normala slemhinnor. Än finns det hopp!

Svar på tråden Ett år i september...