• Blomman80

Ett år i september...

Sedan augusti/september 2006 har vi varit aktiva med att bli med barn. Men det har inte gått något vidare. Är väldigt regelbunden med mensen, nästan på klockslaget och känner verkligen när det är ÄL på gång. Men ändå så går det inte!
    Önskar att det skulle finnas en förklaring till detta! Vill veta varför det inte går, men är samtidigt rädd för att söka hjälp.
    I våras var jag till gyn och gjorde ett VUL för jag haft sånna ökade mensvärkar. Jag tog upp problemet med att bli gravid och hon sa att det hon kunde se såg allt bra ut. Men också att om vi ej blivit gravida till hösten så var vi varmt välkomna tillbaka. Nu är det snart höst och jag vill ringa tillbaka och be om hjälp. Önskar inget hellre än att bli gravid. Men det känns som ett stort misslyckande och att jag inte duger till nåt. Dessutom är jag rädd för det som kanske väntar.
    Vad tar de upp på första besöket??

En massa svammel, men är så less på att ha det så här. Varje månad som går, blir besvikelsen bara större och större!

• Svar på tråden Ett år i september...
  • Jello

Jag fick göra ett vaginalt ul där de sprutade in vatten för att se om det var en bra passage och bra flöde. Jag fick även ta några blodprov för att se om ägglossningen var bra och när den var.

• Moln

Nu har jag fått tid för spolning nästa vecka, ska lämna ett blodprov denna... och väntar på svar på spermaprov.. Mycket väntande blir det. Men som jag sagt tidigare, jag väntar gärna bara jag vet att det kommer funka ngn gång.
    Jello: Gjorde spolningen ont?

• Marge75

Hej på er!
    Jag har varit hos gyn idag, för första gången på en miljard år ungefär. Jag hade tänkt mig en vanlig gynkoll, det blev det ingen, däremot en påbörjad utredning. Ska ta blodprov dag 3 och 22, och fick en teori om vad som eventuellt skulle kunna vara fel. Stämmer det kommer jag att sättas på medicin, men först ska min kille kollas. Ingen idé att medicinera mig om det inte funkar hos honom, var tanken. Gjorde vul också, det var spännande. Jag är normal.
    Det känns S K Ö N T att det är igång, att det händer något!

Moln - ska du spolas för att det behövs, eller är det bara i förebyggande syfte? Har de hittat ngt, liksom?

• Moln

Nej jag har inte fått några svar på ngt än utan de ska göra spolningen för att säkerställa att det inte är stopp ngn stans. Det verkar gå men väldans fart allting dit jag har gått. De betar av alla tester så fort det bara går...

• Dofsing

Moln: Va skönt att det går så fort! Det är alltid jobbigt att bara behöva vänta....

• anniecaroline

Vi har varit på första besöket och har nu fått tid för spolning 17 oktober.. jag är så glad att vi fick tid så pass snabbt..
    Killen verkar lite likgiltig fast jag vet att han vill detta lika gärna som mig.. hur är era killar?

• Marge75

Min kille kan också verka lite likgiltig. Men vi har pratat rätt mycket om det, och jag tror att mycket har att göra med att de inte genomlever hela menscykeln. Det är en sak att vilja ha barn, ha sex då och då på beställning och sedan få muntliga besked om att det inte blev den här månaden heller. Det är en annan sak att känna ägglossning, känna mensvärk/gravidförhoppning och sedan få mens. Det är liksom en fysisk verklighet som man inte kan hoppa över och tänka på en annan dag.

Hmm, varför blir alla spolade och inte jag?!

• Moln

Ja det kan vara väldigt "svart på vitt" för killar tror jag, gravid eller inte. Det känner ju inte av alla "sken-symptom" och svängningar kroppsligen. De undrar säkert men kan ju inte känna efter på samma sätt. Min kille är dessutom övertygad om att det kommer att fungera förr eller senare, och det är ju bra, man ska ju vara positiv säger de... Önskar att jag också kunde hålla humöret och hoppet uppe lite oftare.. Här svänger det mest hela tiden.
    Marge75: Hur långt har ni kommit i utredningen då? Där du går kanske det är ngt de gör först efter att man fått svar på alla andra prover.

• Marge75

Ja, alltså jag ska lämna blodprov dag 22 och dag 3 (i den ordningen eftersom det går snabbast så). Har lite funderingar över hur jag ska lista ut när dag 3 infaller. När gyn frågaade när senaste mensen började förklarade jag att den började lite då och då, och att det beror på hur man ser på det - det tyckte han inte spelade någon roll. Men sen frågade jag igen hur jag skulle kunna veta när dag 3 är så kunde han inte riktigt ge något bra svar. Jag vet väldigt väl när äl är, så dag 22 blir äl+7. Frågan är om jag helt enkelt ska ta äl-11 för att hamna på dag 3. Har man spottings ska man väl börja räkna från första röda dagen, men nu sist var det fan helt omöjligt att räkna ut vad som var vad. Och det höll på i en och en halv vecka, istället för fem-sex dagar.

Min nästa uppgift är att skicka dit sambon, han var inte med först. Gyn hade en teori om att det kan vara min blodproppshistorik som gör att vi inte får barn, men då borde vi å andra sidan först bli gravida och sen få missfall (vilket jag är mycket tacksamma över att vi inte fått, peppar peppar). Så beroende på hur allt annat ser ut kommer jag troligen att sättas på trombyl från varje äl.

Är både otålig och motsträvig på en gång - har till exempel inte givit telefonnumret till min sambo än som han behöver för att beställa tid ... Blunda för problem - moi?!

Moln, glöm inte att rapportera allt om spolningen när du gjort den!

• Moln

Det ska jag göra.. den är i morgon... Dag tre är väl räknat från första mensens dag (den riktiga blödningen)? Jag blev tillsagd att ringa och boka en tid på mensens första dag. Det var ok att göra testet dag 3-5 sa de. Ring dem när det börjar med spotting och fråga om du ska boka en tid.
    Ja och glöm inte skicka iväg sambon, de måste ju också göra ngt...

Svar på tråden Ett år i september...