• ellan1

Ett år i september...

Hej, vet precis hur det känns!

Jag har regelbunden cykel och tydlig ägglossning samt att jag under vissa perioder också använt ÄL-stickor...men trots att vi försökt i strax över ett år, så har inget hänt. Nu har vi bokat tid och skall på vårt första utredningsbesök i mitten av augusti. Jag tror att jag hellre vill veta OM det skulle vara något fel, än att fortsätta bli besviken varje månad...

• ellan1

Ja, hoppas verkligen att det tar sig för er, och er andra i tråden !När det började närma sig ett år för oss så tänkte vi de första månaderna "att nästa månad, då ringer vi och bokar tid..." och så sköt vi liksom på det. Nu skall det bara bli så skönt att få komma dit, som Gulsippa skriver, man "lämnar" över problemet. Och det behöver ju verkligen inte vara något fel, för vissa tar det ju bara längre tid, även om det är klen tröst!

• ellan1

Hej på er!
    Det var ett tag sedan jag skrev. I dag har vi varit på vårt första utredningsbesök. Det hela gick ganska snabbt, men jag fick lämna en del prover och göra VUL. I morgon skall jag lämna mitt första blodprov, för att mäta Progesteron. Jag har, precis om nuededax, fått Pergotime utskrivet (trots regelbunden cykel och ÄL), så vi får se vad som händer. Nästa cykel skall jag lämna två blodprov till, ett på dag 3-5 och ett på dag 10-12 i cykeln.*phu* Sambon har fått ett rör att lämna in för analys

Mycket rör sig i mitt huvud just nu och det känns bra att kunna ventilera på familjeliv. Samtidigt som jag är glad att utredningen är igång, så vill jag ju bara bli gravid NU!

Lycka till allihop!

• ellan1

Marge75: VUL känns inte så speciellt, man kollar att "allt" ser ut som det ska, t.ex. äggstockarna. Jag tror att hon tog t.ex. urinprov, för att se att man t.ex. inte har någon infektion. Fast jag vet inte riktigt...jag frågade faktiskt inte*dumt* Och blodprovet var bara Progesteron denna gång.
    Nästa gång, några dagar in i menscykeln tar man blodprov för att titta på:

FSH värde = follikelstyrande hormon, skall ligga mellan 0-15, ligger man högt, innebär det att man har få eller inga ägg kvar.

Prolaktin= ämnet som gör att ammande kvinnor INTE kan bli gravida, om man har högt värde som o-gravid, minskar det alltså chanserna att bli gravid.

LH-värdet =sätter igång frigivning av ägg, typ.

TSH= Sköldkörtelvärdet

Östradiol=Dominerade östrogenet hos den fertila (icke-gravida) kvinnan.

Testosteron

SHBG= Könshormonbildande globulin.

Och jag håller med er, ang. tjatet om att slappna av, jag brukar hänvisa mina vänner till denna sida www.tearsandhope.com/, så brukar de sluta tjata om att slappna av! (Glömt inte att sätta på ljudet)
    Sorry att det blev lite långt, hoppas det är ok?!

• ellan1

Hoppas era utredningsbesök går bra idag Dofsing och Moln!

Svar på tråden Ett år i september...