• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • NearliG

ett litet tips: börja med att skära ner på antalet cigg. rök lika många gånger men inte lika mycket på ciggen. dvs, rök en halv cigg och sluta med ciggen efter maten och kaffet. rök en halvtimme senare istället. ännu en gång lycka till! = ) ni fixar det!

• virre55

Halloj, tror att jag har hitat rätt. Jag är i vecka 6, Har svårt att låta bli att röka helt, tyvär så blir de 1-2max på en dag, har rökt i 13 år ca ett packet om dagen, får super ångest vaje gång jag tänder en cigg nu efter jag plussade, min sambo e inte så glad. kan inte hjälpa de försöker men ibland så blir röksuget förstort. Slutade att röka nu i januari,men var i thailand i mars så då var man där igen.
    Vet inte hur ja ska göra mår bara mer dårligt,vet  att de e jätte farligt, tror du/ni att mitt barn har blivit skadat redan? nu ska jag verkligen inte röka mer... funderar på att boka en tid till mvc för en vul o kolla så att allt e bra...

e de någon som har något tröstande att säga eller uppmuntrande.
    Jag vet precis vad jag gör så jag behöver inga pekpinar... någon som känner igen sig... kram

• SofiaD

virre55
    Ditt lilla embryo har inte tagit skada av rökningen än om du bara är i v 6!! Det behöver du inte oroa dig över.

Sluta röka nu, du vet ju att du klarar det eftersom du gjort det förut! Du fixar det!!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • virre55

SofiaD: Tack så mycke de värmde, jag ska göra ett försök, jag vill ju ha barn o har längtat efter de,så klart att jag grejar de... ha en bra dag.

• Lilla lisen

Hej har haft skitsvårt att sluta röka...rökte lite framtill vecka 18. men nu har jag inte rökt nåt och är i v. 25:) Har i och för sig
    hjälp av nikotinplåster men det är ju allafall bättre än att röka..Kram på er

• SofiaD

lilla lisen
    Grattis till rökstoppet! Men har din bm sagt att nikotinplåster är ok? Vill inte klanka ner på dig eller så, men annars vet jag att de avråder från nikotinplåster just för att man får i sin nikotin hela tiden. Då skulle typ tuggummi vara bättre.

• WilliamSofia
    Lilla lisen skrev 2007-04-18 09:11:27 följande:
    Hej har haft skitsvårt att sluta röka...rökte lite framtill vecka 18. men nu har jag inte rökt nåt och är i v. 25:) Har i och för sighjälp av nikotinplåster men det är ju allafall bättre än att röka..Kram på er
    tyvärr så är vell inte plåster så bra,efterssom du hela tiden ger nikotin....
  • pjuuh

Lilla lisen, vad bra att du inte röker längre! Men jag instämmer med tidigare inlägg, nikotinplåster är inte bra eftersom de avger nikotin konstant, bättre med tuggummin i så fall. Med tuggummin kan du också trappa ner och ta vanliga tuggummin med liknande smak och lura dig själv, så kan du bli av med allt niktotinintag fortare.

• Lilla lisen

Hej igen har inte tänkt på det faktiskt..min barnmorska blev jätteglad när jag sa att jag slutat röka..hon sa bara att det är betydligt bättre med plåster än att röka..

• WilliamSofia

Och min sa att det "nästan va bättre att ta en cigg" istället för att konstant berika kroppen på nikotin...

Men pröva tuggumi istället,då tillför du bara när suget är som värst.Eller tabletter,dom som smakar mint är helt ok!

Lycka till....

*ska jag säga,som röker då å då*

• SofiaD

lisen
    Fast rent logiskt sett så kan man ju förstå att det inte är bra med plåster som konstant tillför kroppen det skadliga nikotinet. Testa med tyggummi om det funkar lika bra. Fast du måste ju varit utan cigg i 7 veckor nu? Då borde du kanske klara att skippa ersättningen nu?

• Madelene87

Jag har med fått höra att det är bättre att röka än att ta ngt hjälpmedel... Det beror nog helt och hållet på vem man pratar med verkar det som... Fick posten nyss och då kom min bok äntligen icke-rökare av Allen Carr, Även om det var ett tag sen jag sluta nu tänkte jag att den kanske hjälper att bli av med suget med....

Lycka till tjejer Kämpa vidare

• pjuuh

När jag slutade röka så funkade Nicotinell Mint (2mg) bra för att bli av med själva suget i början, sen bytte jag ut dem mot Extra Eucalyptus. Funkade hur bra som helst! Så fort jag blev röksugen tog jag bara ett eucalyptus-tuggummi

• jannsku91

Detta är iofs en gammal tråd, men skriver i allafall. Skönt att höra att andra också rökt under sina graviditeter, kändes som jag var den enda i världen. När jag vänta mitt första barn så sluta jag röka direkt och fy f*n vad det var jobbigt men jag klara det under hela graviditeten och amningen men dum som jag var så började jag igen efter att jag slutat amma. Fick ett barn till för 5 månader sedan och rökte hela graviditeten tyvärr. Hade sådan ångest och kände enorm press att måsta sluta då jag klara det med första. Under graviditeten läste jag här på fl om andra som var i samma sits och tänkte om jag skulle få lite hjälp med rökandet men de otroligt elaka kommentarer som de fick av andra så fick mig att börja må så dåligt att jag fortsatte. Allt visade bra under graviditeten och bebisen föddes i v. 40 med normal vikt och längd. På moderkakan syntes ingenting..  Efter att vi kommit hem från BB så började jag få någon förlossningsdepression och mådde jättedåligt över vad jag hade gjort åt mitt fina barn, gick in på fl för att se om någon var i samma situation och stötte igen på en massa elaka kommentarer som att jag inte förtjänade att vara mamma och att mitt barn nu kommer att få cancer. Dessa kommentarer har så satt sig fast i mitt huvud att jag har mått så dåligt och haft tankar på att jag förtjänar inte att leva mera pga att jag rökte som gravid. 

Svar på tråden Tråd för oss rökare