• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • FannyJakobochJulius

Jag vill även tillägga att de complicata säger även inte riktigt stämmer... de vore isf något vi skulle fått lära oss under min utbildning, visst är stress o ångest inte bra för en graviditet, men det är inte alls en lika hög procentuell chans att barn far illa av de som av rökning!!

• Beckah82
    FannyJakobochJulius skrev 2007-04-05 16:32:51 följande:
    Jag vill även tillägga att de complicata säger även inte riktigt stämmer... de vore isf något vi skulle fått lära oss under min utbildning, visst är stress o ångest inte bra för en graviditet, men det är inte alls en lika hög procentuell chans att barn far illa av de som av rökning!!
    Plus att de som är deprimerade och oroliga och mår psykiskt dåligt är ju i stor utsträckning samma mammor som dessutom röker...

Dessa barn får med andra ord allt...
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • vilmutt

vilmutt - får du kalla folk som är emot rökande havande för moralkärring, får nog vi moralkärringar även dela våra åsikter. vänd dig till en terapeut eller dylikt om du inte vill höra andras åsikter, vänd dig inte till en öppen tråd. dem har tystnadsplikt. att du mår psykiskt dåligt är MYCKET bättre för bebis en cigaretter.

innan du skrev detta ganska otrevliga inlägg anser inte jag att jag varit otrevlig varken mot dig eller nån annan!!

• FannyJakobochJulius

beckah82 - exakt!!

• Complicata

Jag trodde inte att det var någon hemlighet att kvinnor blir sjukskrivna från stressiga jobb för att de tex. får sammandragningar/tidiga verkar av stress. Samma typ av stress kan komma av att man slutar röka.

• Complicata

Jag fick inte ens fortsätta övningsköra när jag var gravid, för att jag fick kraftiga sammandragningar och blödningar av stressen.

• Beckah82
    Complicata skrev 2007-04-05 16:37:52 följande:
    Jag trodde inte att det var någon hemlighet att kvinnor blir sjukskrivna från stressiga jobb för att de tex. får sammandragningar/tidiga verkar av stress. Samma typ av stress kan komma av att man slutar röka.
    Samma typ av stress får man också av att röka! Av att veta att man sakta röker sönder sitt barn, att man utsätter bebisen för risken att dö eller få sjukdomar.
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • FannyJakobochJulius

vilmutt - haha inget i de där inlägget är på något sätt otrevligt, bara väldigt uppriktigt skrivet. du kallade folk som va emot gravida rökare för moralkärringar, väldigt trevligt!! de med terapeuten va ett exempel på vart du ska vända dig om du vill tala ut utan att sånna som jag, moralkärringar, kommer med sina åsikter, öppna trådar är öppna för alla och deras åsikter. och ja, den sista meningen talar för sig självt.. va inte ett dugg otrevlig, utan bara väldigt uppriktig som sagt. att jag inte håller med dig betyder inte att ja är otrevlig. prova läs texten på ett mer positivt sätt!!

• Tinkerbellan

jag hör inte hemma i denna tråden direkt.. för jag slutade för 6 månader sedan att röka.. men var rökare mellan 12 år till 24år..

Jag sluta pga jag började på pulver diet o hade inte råd med båda delar.. bantningen gick dock åt helvete med rökningen har jag klarat mej i från än sålänge..

• Complicata

Beckah82, Jag tror att det är upp till var och en att bedöma vad som är farligast/bäst för dem. För vissa funkar det säkert bäst att sluta helt, för att de mår bra av att ha lyckats och inte känner sig stressade. Andra kanske har lyckas dra ned till 1 cigarett om dagen och har kanske inte dåligt samvete längre, om de från början rökte 15 om dagen?

Allt måste inte vara svart eller vitt.

Svar på tråden Tråd för oss rökare