• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • A C W

Hej,

jag rökte från att jag var ca 14 år tills för två veckor sedan.Jag är nu 33 år. Ett uppehåll under graviditet och amning men började direkt igen.
    Jag trodde aldrig att jag skulle sluta röka. Sen läste jag en bok av Allen Carr, sluta röka för kvinnor. Jag har inte haft några som helst abstinens, har inte varit irriterad eller gått upp i vikt. Jag vill helt enkelt inte röka längre!
    Jag skriver inte detta som en "pekpinne" utan för att jag ville dela med mig av hur enkelt det var att sluta.
    Så, nu har jag gjort det!
    En riktigt trevligpåsk till alla!

• Wilowa
    FannyJakobochJulius skrev 2007-04-05 16:00:28 följande:
    einstein - ge råd, men får en otrevlig attityd tillbak, därav stämningen i denna tråd. finnsnog ingen bättre motivation än att ens älskade barn faktiskt tar skada av ett onödigt begär. sen när man diskuterar ngt skriftligt med varann är ju tonen i diskussionen individuell, folk kan uppfatta saker på fel sätt, vilket ja tror sker om ngn säger man e emot de i den här tråden
    fast tror du att elaka inlägg från ickerökare hjälper dessa kvinnor att sluta?
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • vilmutt

vilmutt - får du kalla folk som är emot rökande havande för moralkärring, får nog vi moralkärringar även dela våra åsikter. vänd dig till en terapeut eller dylikt om du inte vill höra andras åsikter, vänd dig inte till en öppen tråd. dem har tystnadsplikt. att du mår psykiskt dåligt är MYCKET bättre för bebis en cigaretter.

hmm..tyckte detta var ett ganska otrevligt inlägg..

kallar du detta för att ge råd,så kanske du skulle hålla dig borta från att ge råd,för det är du inte såååå duktig på

• Complicata

FannyJakobochJulius, Jo jag vet att listan kan göras längre.
    Den kan göras längre för stress och psykiska besvär också.

Det jag ville fram till är att det faktiskt inte är säkert att det ÄR bättre att sluta röka helt, om det leder till att man mår oerhört dåligt av det. För det kan vara precis lika skadligt för fostret det.

• vilmutt

acw:
    tack för RÅDET !!
    det kallar jag för att stötta och råda någon att försöka sluta!!!

tack

• Beckah82
    vilmutt skrev 2007-04-05 16:10:18 följande:
    acw:tack för RÅDET !!det kallar jag för att stötta och råda någon att försöka sluta!!!tack
    Jaaa...för jag har ju inte typ skrivit en hel TRÅD med peppning och råd

Varför inte besöka den?
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • FannyJakobochJulius

jag svarade på vad vilmutt hade skrivit... börjar hon anvnda sig av otrevligheter pga att folk är emot sånt som alla är emot så ska man inte räkna med ömhet och snällhet tillbaka... rökningen verkar då inte göra henne till en gladare person.. =)

• FannyJakobochJulius

och som sagt... vill man inte höra folks åsikter bör man vända sig ngnannanstans än till en öppen tråd!!

• LyckaJones

Jag har för mig att det har forskats på mammor utsatta för mycket svåra psykiska påfrestningar som krig och dyl, och de hade inte högre frekvens av missfall.
    Hittar ingen länk som kan styrka detta, men det kanske nån annan kan? Att sluta röka kan väl omöjligt vara mer påfrestande än det de mammorna gått igenom? eller?

• ElinMaria

Complicata: Har du några länkar till källor för dina påståenden om stress och psykiska besvär? Inte för att jag misstror dig utan mest för att jag är nyfiken för egen del. Min läkare har nämligen sagt att det inte finns några vetenskapliga bevis för att oro och ångest hos mamman skadar barnet. Vore väldigt intressant om det finns forskning som säger det motsatta.

Svar på tråden Tråd för oss rökare