• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • malin808

* Beckah82: Men hallå!!
    Du har redan kört din "reklam" för alla de där trådarna innan. Du kan sluta med det nu....

Vågar DU sluta köra moralkakor??

• Beckah82
    malin808 skrev 2007-04-04 13:17:39 följande:
    * Beckah82: Men hallå!!Du har redan kört din "reklam" för alla de där trådarna innan. Du kan sluta med det nu....Vågar DU sluta köra moralkakor??
    Men du...den tråden är skapad idag så...det tror jag knappast att det är gjort reklam för innan

För övrigt är det inga moralkakor. Jag bryr mig om era barn, det är allt. Jag vill hjälpa. Att jag får skit och påhopp tillbaka och sura miner bryr jag mig föga om. Mig får man inte tyst på så lätt.

Så länge det finns rökande gravida så kommer jag fortsätta att sprida information.

Ha en underbar dag i vårsolen, andas friskluft och knapra morötter...
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Pernilla3

Jag bara undrar en sak. Om nu ni rökare alla vet att man inte ska röka under graviditet och hur det påverkar era barn, varför har ni då inte motivation att sluta? Några skriver att tjat inte hjälper och att man måste besluta själv att man vill sluta; vad är det då som gör att ni inte tar beslutet att sluta? starta en tråd om det istället kanske. klart de ni kallar moraltanter retar sig på vissa saker som skrivs här inne som tex Odins inlägg, som ursäkta, (enl mig baserat på ovanstående inlägg) inte verkar varken ha samvetskval eller något för sin rökning (obs! baserar detta på vad som står i inlägget här ovan) visst kan jag ha fel men det var det första jag reagerade på när jag slog upp denna sidan.
    jag är inte rökare och jag kan heller inte förstå hur det är att försöka sluta och vad ni går igenom det ska jag erkänna. en annan sak jag inte heller förstår är varför man utsätter sitt barn för något skadligt för jag skulle aldrig själv drömma om att göra det med mitt barn..jag trodde alla föräldrar ville göra precis som jag det absolut bästa för sitt barn. men som sagt så är jag ju inte i en rökares situation kanske hade jag gjort som rökare om jag börjat i tonåren...men det hoppas jag inte.

sen kan jag tillägga att tjat faktiskt kan fungera. Min pappa blev så förbannad och trött på allas tjat om hur rökning påverkar barn att han tog cigarettjävlarna (hans ord) och slängde skiten. sedan dess har han inte rört dem. ett gott exempel.

jag hoppas ni alla rökare hittar styrkan i att kunna sluta för både ert och ert barns skull och att ni tror på er själva att ni klarar det!

• Lindisen75

Jag är inte rökare (feströkte innan men inte nu) och vill inte gnälla på någon, men jag vill gärna fråga en sak. När ni säger att ni stöttar varandra härinne, menar ni då att ni stöttar varandra till att försöka sluta röka eller stöttar ni varandra i att fortsätta röka och klara av pressen och alla hårda ord från andra?

• ebbaochannasmamma

o måste skriva igen MYGGORNA ÄR VISST TIDIGA I ÅR kom igen nu alla min älskade rökande vänner, sluta prata med tråkmånasrna så går dom sin väg, de e väl klart dom fortsätter om dom märker att dom får uppmärksamhet, precis som 3 åringar gör =)

• Pernilla3

Oj då..fientlighet med en gång bara man frågar en endast grej vilket jag gjorde på ett trevligt sätt så blir man tydligen mothuggen av er rökare. inte undra på att folk börjar hacka på er då..3-åringar ja den som skrev bevisade det just själv. och bara för att man väljer det bästa för sitt barn dvs bla inte röka så är man väl ingen tråkmåns..men så var det väl fjortisarna på högstadiet resonerade oj vad balla och coola de var som rökte och vilka nördar och tråkmånsar de som inte ville röka var. oj hade inte väntat mig den nivån här, men har man inget annat att komma med så...

• ebbaochannasmamma

till becka då en sista gång.
    1: dina inlägg är så långa, vem tror du orkar läsa dom om du vill göra reklam
    2: dom andra här kanske vill sluta, men jag har noll intresse av att sluta, jag är stolt över att jag röker o kan stå för de.
    3:jag VET faran med att röka o den risken är jag villig att ta.
    4:mina barn mår inte ett dugg dåligt av min rökning för dom får så liten kontakt med den så den skadar inte. skadar ungefär lika mycket som när ni är ute o går o går förbi en rökare med barnvagen. vilket är noll.
    3: det har ALDRIG hittats bevis för att passiv rökning är farligt, det är ENDAST teorier, o detta kan ni hitta på internet och även se hur långt fängelse straff den personen som sa de fick.
    4: att tvär sluta under en graviditet är FARLIGT för fostret.
    5:SKAFFA ER ETT EGET LIV ISTÄLLE FÖR ATT HÄNGA EFTER ANDRAS. KALLAS AVUNDSJUKA ELLER SVARTSJUKA.

• Beckah82
    Saken är den, ebbaochannasmamma, att DU är den här inne som förstör, inte jag.

Det finns vissa här inne som faktiskt på allvar både vill och försöker sluta. Hur bra tror du det är för dem att du kommer in och skriver saker som "Fy fan va gott med en cigg på balkongen i vårsolen" ?

Ärligt talat?! Låt de som slutat få vara rökfria utan att du försöker fresta och trigga dem till att börja igen! Det finns inget värre än sådana som hjälper en att röka! Du är som min syster. varje gång jag slutat röka har jag börjat igen för att jag hängt med henne. Hon har samma inställning som du, samma påtryckande, bjuder på cigg osv.

Nu skulle jag såklart inte på syrran, det är ju mitt val att ta cigaretten men för helvete! Det är INTE någon hjälp när någon trycker upp i ansiktet på en hur gott det är.

jag slutade nu för mååånga månader sedan och är dessutom gravid och inte det misnta sugen längre men det finns andra i tråden som är nyslutade som skulle kunna trilla dit på en sekund på grund av inlägg som dina.

Håll din rökning för dig själv! Sluta försköna rökningen och förringa farligheterna och faktan!
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Eli

www2.ltkalmar.se/egenvard/halsovard/passivrokning.htm

www.vardguiden.se/Article.asp

Och så lite info om vem som står bakom påståendet om att det inte finns några vetenskapliga bevis för att passiv rökning är farligt:

www.nisus.se/archive/020826.html

Samt lite mer:

www2.unt.se/harkiv/pa/passiv_r%F6kning/

www.medicallink.se/news/showNews.cfm

ebbenochannasmamma: vill du ha lite tyngre vetenskapliga artiklar som belägg så säg gärna till: min sambo är barnläkare och forskare och kan utan problem ta fram så många du önskar.

Se det också såhär: det är ju solklart att det finns de som tjänar på att hävda att passiv rökning inte är farligt. Men vem har egentligen intresse av att hävda motsatsen? Inget man gör för skojs skull direkt.

Jag lägger mig inte i mer i denna tråd, önskar alla rökare lycka till med avvänjningen.

Svar på tråden Tråd för oss rökare