• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • Applemum

Jag upplever att många på FL letar efter anledningar att bitcha mot varandra... En trist attityd tycker jag. MEN det ÄR provocerande att starta en tråd där "man ger varann råd o stöd i rökningen" (citat Mysan31) Och särskilt en som gått i brächen för att ifrågasätta rökarna i deras tråd har VERKLIGEN blivit påhoppad. Hennes ifrågasättande är kanske lite i hetsigaste laget MEN hon håller sig faktsikt till fakta och sanningar som påminner påminner påminner om vad rökningen innebär för barnet. Rökning får inte URSÄKTAS när man utsätter oskyldiga barn för den.
    Skulle man starta en tråd "för oss som tar kola" eller "för oss som tar heroin") skulle det bli ramaskri! Jag kanske ska tillägga att jag har rökt å när jag väntade mitt första barn smygrökte jag för att sedan börja röka igen när jag slutade amma. Och jag SKÄMDES, hade ngn attackerat mig med allt det som förekommer här så skulle jag må jätte dåligt men förhoppningsvis sluta eftersom de som ifrågasätter verkligen lyfter fram barnens perspektiv. Ni som röker å blir arga på de som ifrågasätter er kanske skulle försöka tänka er att hon faktiskt ger röst åt era små eller ofödda barn.
    Undrar nu om mitt inlägg blir påhoppat? Åh visst har attityden till rökningen förändrats. När mina föräldrar var i min ålder var det betydligt vanligare med rökning. Visst klarade sig många men spädbarnsdödligheten var BETYDLIGT högre och vår generation har massor av allergier. Skulle mer respektera om ni rökare startade en tråd "för oss som kämpar med att sluta röka".
    Kram alla blivande ickerökare och redan ickerökare.
    Med dagens kunskap om rökningens påverkan ÄR MAN INGEN ANSVARSFULL FÖRÄLDER OM MAN RÖKER!

• Paw Print

Applemum, du har helt rätt i det du skriver, men anledningen till varför jag stör mig på det Bekah skrivit är att hon bara fortsätter att mala på om samma saker hela tiden till ingen nytta.

För det ÄR ju ingen som tagit till sig ngt av det hon sagt, all den fakta hon tar upp är redan känd av alla härinne. Trots att folk upprepade gånger bett henne sluta, fortsätter hon att mala på om samma saker. Det är mycket mer provocerande än vad denna tråd är och då leder det tyvärr ofta till onödiga påhopp och personangrepp.

Personligen anser jag inte att hon har utsatt ngn för direkt personangrepp, däremot verkar hon tycka att det är ofantligt roligt att reta upp folk, vilket bara är omoget.

Dessutom står det klart och tydligt i TS inlägg vad som gäller, ngn som Beckah bryter mot upprepade gånger. Hon får gärna vara med och disskutera om hon gör det i diskutionsform. Men det gör hon inte, hon bara drar upp fakta.

Jag är övertygad om att ifall vår tråd hade varit så olämplig och provocerande som ni påstår, så hade ngn av moderatorerna ingripit vid det här laget.

• lilllinda
    Applemum, vilket bra inlägg!
    Hittade hit av en slump o läste lite, tänkte inte skriva något men applmums inlägg var så bra!!
    Snart 2 barnsmamma & ickerökare sedsan ett antal år
  • Applemum

Preciouc Alva
    Jag tror dessvärre att man påverkas av hennes malande (håller med om att hennes fakta å sanningar känns som skoskav) MEN låt henne ge röst åt barnen (barn i vissa åldrar tjatar, tjatar oxå och jag är säker på att dina barn skulle instämma). Jag tycker att hon gör helt rätt i att hänga i den här tråden. Så länge den inte stoppas av modereratorer MÅSTE barnens perspektiv lyftas fram även om det inte känns bra.
    Den här diskussionen börjar ju bli jätte intressant nu! .

• Paw Print

Applemum, man påverkas av hennes inlägg i den mån att man blir irriterad, men jag tror inte att ngn slutar röka pga. hennes inlägg, vilket enl. henne är hela poängen med att fortsätta mala.

Det är stor skillnad mellan en vuxen människas tjat och ett barns.

Jag anser inte heller att man ska röka när man är gravid, men jag vet hur överjävligt det är att sluta. De som röker och är gravida har det tillräcklligt jobbigt ändå med samvetskval och ångest (även om det inte alltid framgår i den här tråden) utan att en massa moralkärringar ska komma och kalla dem för barnamördare/barnmisshandlare!

Att sådana inlägg dessutom inte hjälper gör bara saken ännu värre. Det är fruktansvärt svårt att sluta om man inte har bestämt sig för det, och då måste det komma inifrån en själv, inte ngn annan. Alltså är inlägg om hur farligt/hemskt det är helt bortkastade.

Läste just i motsatstråden där det pratas vitt och brett om hur hemska rökande mammor/blivande är och att de är barnmisshandlare. DET kan man kalla personangrepp!

• Cinderellla

OJ Vad tråden dragit i väg sen i går!

Tråkigt att man inte kan bli lämnad i fred. Vi stöttar ju varann här helt enkelt.

Ha en trevlig dag

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova 051021 & plutt i magen, Bf 0704..ღ ¸.?°´¯)
  • Singha01

Jag tycker att Appelmums inlägg är viktigt och tänker därför stjäla lite av denna tråd genom att bara ställa frågan rent ärligt.

Hur skulle alla rökare och ickerökare reagera om man lade in en tråd under forumet Väntar Barn: "Tråd för oss som använder narkotika"??

Är narkotikamissbruk att jämställa med nikotinmissbruk?? Uppenbart är det minst lika svårt att sluta i allafall.

*IVF-gravid V 28*
  • malin808

Oj vad denna tråden har omkastats sen man va inne här igår......
    Står ju i ts att: OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

Gå till en annan tråd o gnäll ist. Vi här inne VET att man inte SKA röka o vi försöker göra nåt åt det.

Sköt ni ert så sköter vi vårt!!

Svar på tråden Tråd för oss rökare