Inlägg från: SofiaD |Visa alla inlägg
  • SofiaD

Tråd för oss rökare

Jag har slutat röka vid olika tidpunkter i mina 3 grav. Det ÄR svårt, men tanken på vad man utsätter sitt barn för när man röker tycker jag gjorde att det blev svårare och svårare att röka. När jag tycker jag är röksugen frågar jag mig själv vad det eg är jag är sugen på - ofta är det lika väl något annat (mat tex) än just ciggen. Men bara för att man är sugen på något så utgår man själv från att det är cigg. Och allvarligt talat finns det något som luktar äckligare än någon som precis har rökt? ÖRK! Nu kan man njuta av att lukta gott och lägga pengar på att skämma bort sig själv lite extra i stället. Och sen gör det underverk för ens psyke att slippa det dåliga samvetet och ångesten man har över att röka. Åtmistone kände jag det under tiden jag rökte, och abstinensen var absolut inte värre än det.

Det finns inget försvar för rökning under grav och att köra med att "mamma rökte och jag är frisk" är bara patetiskt. För det är vetenskapligt bevisat att rökning bidrar till mycket elände (som vi säkert alla vet) och det kan man inte blunda för.

Det är aldrig för sent att sluta röka någon gång under grav - men ju tidigare desto bättre!
    Lycka till alla!!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • SofiaD

Madelene

Jag slutade inte heller direkt jag fick pos gravtest. Jo, denna grav gjorde jag det och höll uppe 5 v men sen rökte jag av och till under någon vecka och slutade sen. Mådde verkligen jättedåligt över att jag rökte när jag VET hur farligt det är MEN jag klarade att sluta och jag vet hur bra man mår av det från tidigare grav så det finns bara vinster!

• SofiaD

Madelene
    Jag tycker man får en kick när man slutat röka, lite känslan av att man klarar vad som helst. Men just att man slipper lukta apa och ständigt tänka på att man har cigg hemma, var man kan röka och när man kan röka och alla de här "tvångsgrejerna" man har när man röker är SÅ skönt att slippa. Men det viktigaste är ändå att man ger sin bebis de bästa förutsättningarna i magen samt att jag är en bättre förebild för mina barn.

Hur länge har du varit rökfri?

• SofiaD

virre55
    Ditt lilla embryo har inte tagit skada av rökningen än om du bara är i v 6!! Det behöver du inte oroa dig över.

Sluta röka nu, du vet ju att du klarar det eftersom du gjort det förut! Du fixar det!!

• SofiaD

lilla lisen
    Grattis till rökstoppet! Men har din bm sagt att nikotinplåster är ok? Vill inte klanka ner på dig eller så, men annars vet jag att de avråder från nikotinplåster just för att man får i sin nikotin hela tiden. Då skulle typ tuggummi vara bättre.

• SofiaD

lisen
    Fast rent logiskt sett så kan man ju förstå att det inte är bra med plåster som konstant tillför kroppen det skadliga nikotinet. Testa med tyggummi om det funkar lika bra. Fast du måste ju varit utan cigg i 7 veckor nu? Då borde du kanske klara att skippa ersättningen nu?

Svar på tråden Tråd för oss rökare