• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • IngGa

Var rökare innan, men lyckades sluta! Jätteskönt! Men ni andra som slutat vid graviditet har ni börjat igen efteråt?

• idiblon

Hilla: Lycka till, hoppas det fortsätter lika bra och grattis till graviditeten!

• Hilla

idiblon, tack så mkt Det går nog jättebra Nu när man e utan cigg så lever jag på choklad Så ist för ohälsosam blir jag väl en rulltårta

• emmies

sluta nu! evigt tjat om rökning! Ts ville inte ha ert moralsnack! hon vet precis som alla här att det inte är bra att röka när man är gravid! barnet har inget val hit eller dit.. nä barnet får inte välja föräldrar, får inte välja vad det vill någonting för det är vi som föräldrar och vuxna som väljer dess vägar tills det är tillräckligt stort för att göra det själv! min mamma var rökare och rökte med alla oss fyra barn.. jag rökte själv under hela gravideteten (trappa ner dock) men jag gick 8 dar över tiden och fick en pojk som vägde nästan 4 kilo och var 51 cm lång.. dessutom ett A-barn enligt läkarn! vi vet väl att det både ser dumt ut/ och är dumt att vara rökande gravid.. så skippa snacket.. Ts jag förstår dig mycket väl!

• idiblon

emmies: Där har vi det igen, vikten läggs på hur mycket barnet vägde, som om att det skulle vara ett säkert friskhetstecken? Du säger att du inte skadats, men är du säker på att du själv har alla hästarna hemma? Det antar jag att man inte har om man försvarar nåt som så uppenbart skadar.

Hilla:

• Anonym (giftig)

jag tycker det är rent ut sagt så j-vla svagt att röka när man är gravid. visst är det ens egna val men tänk på att livet i magen har inget val, skulle barnet få välja så tror jag inte den skulle vilja bli förgiftad innan den ens har kommit ut. hur tänker ni?? snacka om att vara oansvarig. är man inte redo att ta ansvar så är man absolut inte redo att bli förälder

• evaviola

emmies: Vad ville TS ha sagt med sin tråd då? Ska vi bara gå in o läsa den, sedan hoppa ut igen utan att svara? Eller ska vi ljuga o skriva: Klart att du inte gör något fel, TS. Fortsätt du med det du gör så blir det nog bra! Eller?!

• emmies

idiblon: jo tack alla hästarna är i stallet.. men släpps snart ut på grönbete är är alla dina hästar hemma?

Citerar Hilla: Min barnmorska sa åt mej att hellre trappa ner än att sluta om det var svårt. Eftersom barnet blir MER stressat o tar skada av din nervositet o abstinens...än om du tar en cigg..

• emmies

evaviola: citerar vad en anonym redan sgat som jag tyckte var bra-->Fattar ni inte att hon vill ha bekräftelse på att hon inte är värlsdsämst som blivande mamma?
    Det sista en gravid kvinna behöver är dåligt självförstroende. Då kommer hon aldrig sluta röka ju!!

Anonym(giftig) är jag en oansvarig mamma som inte kan ta hand om mitt barn bara för att jag rökte under graviditeten??

• idiblon

emmies: Det är möjligt att det är bättre att trappa ner. Men då ska man göra det också. Tål ändå inte snack om att ett barn är friskt bara för att den har normal födelsevikt, det är förbannat naivt och framförallt respektlöst mot barnet att tro att det är friskt för all framtid bara för det. Hur gör man sedan, om det visar sig att barnet får besvär? Sopar symptomen under mattan? Vissa verkar ju resonera som så att förnekar man så finns inte problemet. Vem vill växa upp med en sådan förälder?

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----