• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • idiblon

Du kan ge ditt barn psykiska besvär. Man hör så ofta om rökande mammor som säger att "mitt barn är friskt trots att jag rökte". Kan hända att barnet såg och verkade fysiskt friskt, men vem vet vad man har orsakat för hjärnskador och därmed psykiska problem för resten av barnets liv. Jag rökte själv under min graviditet, men nu skäms jag och önskar att jag inte hade gjort det, nu när jag förstått hur det kan påverka barnets psykiska välbefinnande. Jag tänker inte hålla käften med vad jag tycker. Det går att lägga av.

/En som nu är rökfri sedan tre veckor och som alltid kommer vara uppmärksam om hennes barn skulle visa minsta tecken på psykisk skada och som inte är så låg att hon förnekar att hon själv kanske orsakat sitt barn onödigt lidande, och om det visar sig vara så i så fall kommer att söka upp resurser så fort som möjligt för att i så stor utsträckning som möjligt lindra sitt barns eventuella lidande.

• Anonym

Du kan ge ditt barn svårighet att själv få barn om du röker, fertiliteten blir sämre hos barn vars mammor rökte under graviditeten...

• hallonflikka

Hejsan!
    Min syster röker och hon är gravid, hennes son som ska komma nu i maj/juni är frisk som en nötstjärna och är en faktiskt en stor pojke som förmodligen kommer vara lite fet när han väl tittar ut.. alla barnmorskor osv ser inga fel och har tar alltid alla tester som går att tas mot allt för att det inte ska vara något fel allt är felfritt och hon kommer som sagt få en liten tjockis som mår prima.. detta gör inte att jag tycker att det är OK att folk röker när dom är gravida absolut inte men vill dessa blivande mammor göra det så känns det som att det spelar ingen roll vad man säger för det kommer att göras iaf om man inte är starkt inne på att sluta att röka..
    Jag ville inte att min syster skulle röka hon vart grinig och sa att hon avgör det sj. Absolut! jag röker inte och skulle aldrig falla mig in att röka el dricka när jag bli gravid..
    alla gör sitt eget val men bara för att man är rökare och folk blir frågsamma och undrar så behöver man inte få en otrevlig ton alla.. =)

lycka till med alla bebisar som är på väg har kommit eller som håller på att göras.. *ler*

Kramar

• idiblon

hallonflikka: Undrar om din syster har tagit med de psykiska problem hon eventuellt ger sitt barn i beräkningarna.

• milimina

hallonflikka,

hur vet de att han är frisk? rökrelaterade sjukdomar kan visa sej långt fram i åldrarna hos barn, att han är stor och har bra födelsevikt är ett dåligt mått på hur frisk han är. astma och allergier kan drabba barn efter flera år för att inte prata om psd som kan slå till när man minst anar det.

• Hilla

Vill stötta TS lite. Min barnmorska sa åt mej att hellre trappa ner än att sluta om det var svårt. Eftersom barnet blir MER stressat o tar skada av din nervositet o abstinens...än om du tar en cigg..

Var själv helt rökfri under min graviditet, och även denna gång. Men som rökare vet jag hur tufft det är. Trappa ner gumman, mår du verkligen dåöigt av suget så ta dej en cigarett o slappna av. Din bebis kommer må hur bra som helst.
    Men gör dig o barnet en tjänst, trappa åtminstone ner så mkt det bara går.

Lycka till!

• Hilla

Men för tusan sluta hacka! Ni som INTE röker väljer själva, liksom de som röker.
    Själv skulle jag aldrig röka med bebis i magen, men för det klandrar jag inte andra.
    Inte mitt val.

TS söker stöd...och det är otroligt onödigt att trycka ner henne i skorna o känna sej som en kass mamma.

• evaviola

Hilla: Ingen har sagt något om att hon är en kass mamma, det är nog hennes egna tankar skulle jag tro...

• idiblon

Hilla: Varför låter jag hård? Jo, för att det var moralkärringarnas hårda ord som i slutändan fick mig att börja fett tänka om. Tyvärr var min fåfänga över hur dum jag måste ha sett ut när jag stod där med mage och cigg i handen som först öppnade mina ögon. Sorgligt, men sant.

Och ts, om du vill sluta röka eller trappa ner så har du allt stöd från mig, men av vad jag kan läsa från din trådstart så försvarar du endast din rökning och verkar inte önska varken trappa ner eller sluta.

• Hilla

idiblon-> Håller med, försvarar INTE mammor som inte försöker. Men de som kämpar o lyckas trappa ner så mkt det går klandrar jag inte. Jag har det skittufft nu, men jag har inte tagit ett bloss sen jag plussade, jo precis efter tog jag en cigg för nerverna Men sen dess har jag inte kikat åt paketet. Vill TS inte ens försöka kan jag inte hålla med..

evaviola: Nja...men att hon tänker så e inte konstigt med tanke på vad som skrivs...fast å andra sidan har jag inte läst såpass noga att jag vet om hon försöker sluta eller bara struntar i det o röker som vanligt. Då är det en annan femma.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----