• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym

Men snälla!?

Först tänkte jag också skriva nåt spydigt om att hon ens har lagt ut en tråd. Men nu vill jag ge er andra lite bastningar istället.
    Fattar ni inte att hon vill ha bekräftelse på att hon inte är värlsdsämst som blivande mamma?
    Det sista en gravid kvinna behöver är dåligt självförstroende. Då kommer hon aldrig sluta röka ju!!

Men men..typiskt alla pretto-mammor på familjeliv...

• jennypennypannkaka

Man väljer om man vill röka eller inte, säger du. Varför välja att röka under graviditeten, när man VET att det är skadligt?

• evaviola

Anonym: JAG tänker inte låta bli att framlägga min åsikter av rädsla för att någon ska ta illa vid sig och bete sig som ett barn, dvs göra tvärt om. Det är inte mitt problem om blivande mammor får dåligt samvete o dövar det med ännu en cigg.

• Karin82

Anonym: varför tänkte du först skriva nått spydigt men istället kalla oss andra för "pretto-mammor på familjeliv"?

• evaviola

JA, o vad e en "pretto-mamma" ?!

• sheeba

Anonym.

"Fattar ni inte att hon vill ha bekräftelse på att hon inte är värlsdsämst som blivande mamma?
    Det sista en gravid kvinna behöver är dåligt självförstroende. Då kommer hon aldrig sluta röka ju!!"

Ingen bar sida på att skriva då om man vill ha en klapp i ryggen och säga att det ordnar sig. Inte när det kommer till just rökning.
    Är själv gravid och skulle någon/några säga hur farligt det är att röka under graviditeten och man vet vad som kan hända så kan man ju försöka sluta innan man blir gravid.

Då har man inte det att tänka på när man står där med ett plus.
    Sedan så istället för att säga att man vet hur farligt det är och en massa annat så gör något åt saken istället för att bli sur över oss som tycker det är fel.

• milimina

ja ts, DU har gjort det valet, men vilket val fick ditt barn? ett barn som du kommer föda fram som nikotinberoende med låg födelsevikt bl a, känns det helt okej i din värld?

jag har mått väldigt dåligt över att för två veckor sedan fått reda på att min mamma föddes 44cm lång och med en vikt på endast 2300g för att min mormor rökte under graviditeten! det fick mej att må fysiskt dåligt att man kan göra så mot sitt ofödda barn, och nu har man inte ens okunskap om vad som sker som försvar!

hur man ens kan försvara ett sådant beteende övergår fanemej mitt förstånd!!!

och gnäll inte över att jag inte vet vad jag pratar om för jag har själv varit rökare så det vet jag visst - det är bara att sluta!

• Karin82

Vill inte verka märkvärdig eller så men jag slutade röka direkt efter att jag pinkat på sticken.
    Innan jag vart gravid hade jag inte ens försökt sluta röka för jag ville inte och var inte motiverad. Men när det vart ett streck i rutan så kom all motivation! Alltså det va inga problem att sluta för man gjorde det för någin annans skull, bara tanken på att mitt underbara barn skulle bli lida och kanske få men gkorde att asken åkte i sopptippen och där stannade den!
    Nu efter så fattar jag inte hur jag tidigare inte velat sluta.. konstig man lär ha vart innan..

• Tvetydig

skäms oerhört mycket för att jag rökte när jag väntade min dotter. Hon är frisk, men hade jag kunnat leva med mig själv om hon fötts med lungproblem?

"Man kan göra allt under graviditeten med måtta", sa min kloka barnmorska. Om du får ångest av att inte röka alls, kan barnet må dåligt av det också.

Men det är väl bara att konstatera: Att röka och vänta barn är ingen intelligent kombination.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----