• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • emmies

helenas83:jag måste ha annat substitut i stället för ciggen.. har jag inget alls så blir jag som en narkoman när dem inte får sin sil! det är tragiskt

• Lilla78

Plåster ska man inte använda när man är gravid det är tydligen mer skadligt än rökningen i sig.

• mammaNena

lilla78: man ska inte använda nått läkemedel när man e gravid

emmies: e du gravid??

• emmies

nej helana jag är inte gravid.. jag fick barn den 11 mars

• mammaNena

ok.. jag bara funderade på det som lilla78 skrev.  det e kanske lite väl tidigt då med en till

• Lillan7704

Vet du vad som händer med ditt barn, när du röker?
    Visste du att:

Nikotinet drar samman blodkärlen i moderkakan så att barnet/fostret får mindre näring och syre. Koloxiden i röken går direkt över till barnet/fostret och tränger undan syre i fostrets blod. Barnet/fostret tränar sina lungor/fosterandas mindre och har sämre lungfunktion Barnet/fostret växer sämre och föds oftare för tidigt, före 37:de graviditetsveckan. Barnet blir nikotinberoende redan under graviditeten och har därför stor risk att själv bli rökare. Barn till rökare blir oftare sjuka än barn till icke rökare. Gravida kvinnor som röker tredubblar risken för att deras barn ska få öroninflammation under de första levnadsåren. Barn till rökare har två gånger så stor risk att utveckla astma och större riska för att få någon form av allergi. Plötslig spädbarnsdöd är tre gånger större om kvinnan röker under graviditeten. Barnen till kvinnor som rökt under graviditeten ligger två-tre månader efter sina jämnåriga samt uppvisar sämre studieresultat oavsett sociala och ekonomiska faktorer. Barnen visar också oftare beteendestörningar och även en högre frekvens av läs- och skrivsvårigheter hos 10-11 åriga barn. Barnen har oftare spädbarnskolik.

Detta är ren fakta, hämtat från Internet.. Klipp ut och klistra in i nytt fönster om länken inte fungerar..
    www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarradgivning/graviditetforlossningefterforlossning/graviditet/levnadsvanor/rokochsnusfrigraviditet.4.2ac9829d108e7756ad5800013446.htm

Så ni som skriver att era barn är fullt friska.. Det vet ni inte än!

• emmies

helena.. ja här blir det inte fler barn än på ett tag

• emmies

lillan7704: oj vad fel det måste vara på mig då *Skratt*

• mammaNena

lillan7704: nu kommer du säkert att få många svar. men Mia e helt klart före de som e i samma ålder, fast hon e en prematuris. hon har aldrig ensvart förkyld.. sen kan det komma problem vid högre ålder, men för ett tag sen kom dom på att man fick canser av att äta pommes fritt.......

• Lillan7704

emmies:

Ja, nu är ju detta taget från studier och som vanligt finns det ju undantag..

Men en kompis till mig, hon har 4 barn och har rökt under alla graviditeterna, hennes äldsta döttrar, 10 & 11 år har fått inlärningssvårigheter och varit sjuka större delen av deras liv.. Och just det där med inlärningen ser man ju inte förrens dom börjar i skolan...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----