• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym

USCH! Hur kan man försvara beslutet att röka under graviditeten? Så jäkla själviska ni är!!!! Under 9 MÅNADER ska ni hysa ert försvarslösa barn och inte ens den lilla tiden kan ni ge barnet!! Vet ni att de flesta av de fall av plötslig spädbarnsdöd som uppstår idag är pga rökning?
    Ärligt talat, hoppas ni skäms för varje cigarett ni tar! INGENTING försvarar en gravid rökare! VILL man sluta röka så kan man!

• Anonym (ex rökare)

Anonym rökare,jag kan tänka mig att det är svårt att sluta röka men stackars rökare vet jag inte om jag ska kalla er,det är en prioriteringsfråga kanske?Jag tror inte ni gör detta med gott samvete mot erat ofödda barn,men samtidigt det är ni som bestämmer vad ni vill göra,jag tänker inte fördöma er!!Lycka till!

• saga o kevin

evaviola: säkert ,men alla kanske inte har den motståndet,kraften, ähh hittar inget bra ord..
    om alla kunde så hade vi ju inte haft ot alkolister,knarkare,överviktiga heller om alla nu "kunde" sluta...

Spöket
  • Anonym (ego)
    "Jag kan inte sluta förundras över alla som skriver att så fort jag fick ett plus så slutade jag röka på en gång. Ni har verkligen gjort det bra, jag beundrar er, men samtidigt tänker jag : kan dom verkligen haft riktiga abstinens som jag får? Som saga o kevin säger:dom som inte haft ett starkt behov ska inte yttra sej alls."

Ok...jag testade positivt på morgonen.  Jag bestämde mig genast för att inte röka en endaste cigarett till!
    Efter halva dan försökte jag förtränga det där pluset bara för att få röka en cigarett!! Jag tände en cigg och rökte munbloss. Jag lyckades ta mig igenom dagen utan att röka (på riktigt menar jag) men jag hade jättesvårt att sova och plågades av starka ångest känslor!! De närmaste dagarna kunde jag inte sitta stilla långa stunder. Det var omöjligt att koncentrera sig på t ex en film, middag, umgänge. Jag bara grät och grät!
    Det var så fruktansvärt jobbigt!!
    Nästan så att graviditeten inte var värt det (hur jag kunde känna så fattar jag inte).
    Samtidigt visste jag alldeles för mycket om hur fostret påverkas av de gifter som cigaretter innehåller. Så att fortsätta röka....det fanns bara inte.
    Riktig abstinens? Jo jag skulle nog kalla det riktig abstinens.
    Varför tror du att det är så svårt att sluta röka.....och varför klarar man det ändå om man är tillräckligt motiverad?
  • Anonym (rökare)

det är så att denna tråd verkar aldrig ta slut ser det ut som, och ni som inte röker eller har slutat röka verkar inte vilja eller kunna fatta att det faktiskt finns folk som inte KAN sluta röka helt lätt. Ganska synd att många som har så lätt att sluta röka inte haft motivationen tidigare då? Innan dom + ade alltså. Då har dom gladeligen gått och blåst ut giftig rök i omgivningen utan att tänka sej för.
    Nu skyr ni det som pesten. Ja tänk om det var så enkelt att sluta, då fanns som sagt inte rökare, narkomaner, alkisar, mm.
    Men vet ni vad??Jag är en sådan människa som inte dömmer hunden efter håret. Brukar säga:Sköt ditt och skit i andra. Så nu ser ni inte mej i denna tråd längre för den har enbart gjort mej upprörd. Gillar inte moralpredikare som tror dom vet bäst.
    OBS!!!!!Hatar ändå också rökning under graviditeten,som ni moralisar

• idiblon

rökare: Jag vet att det inte är lätt. Men jobbiga tankeställare kan ibland faktiskt göra nytta. Jag begär absolut inte att du ska sluta röka rakt av, för det vet jag att det är i stort sätt omöjligt. Men eftersom du har tankar runt ämnet, så tror jag ändå att ett tankefrö är sått kring det här med att sluta, och det vore ju himlans bra om du iallafall kunde börja med att dra ner lite. Det är skitjobbigt, jag vet, men OM du klarar det, så är det en fantastisk bedrift. Jag vet att jag låtit dömande, men i själva verket så är jag faktiskt inte det. Jag vill visa en annan sida av saken, that's all. Lycka till, med allt. Och det menar jag verkligen.

• Anonym (rökare)

var bara tvungen komma med ett sista inlägg här. Hade inte läst hela tråden och gjorde det sen och vill bara säga ursäkta till emmies!!Jag hade bara läst dina sista inlägg och trodde du var en av moraltanterna, förlåt!!

• emmies

anonym rökare: helt ok.. nä ja definitivt inte en av moraltanterna

Kimmis: himla jobbigt vadå?

• Anonym (fimpen)

Har inte läst hela tråden, men förstår vad det går ut på!

Jag har inte heller lyckats sluta och är i v. 20, jag röker fortfarande 2-3 cigg om dagen och har plockat och ändrat i vanorna, men kan inte bli fri från dem.
    Inte röka efter maten, inte med kaffet, inte innan sängdax, inte bland folk, inte, inte, inte!
    Så vad gör man när man är röksugen så man spyr av att det snurrar i skallen, man har andnöd och svetten rinner - abstinens!
    Ja inte hjälper det att gråta, inte att vara otrevlig mot andra eller ge sig på döda ting.
    Vad ska man göra för att återfå förståndet?

Ju värre samvete man redan har över att man röker, blir inte bättre av att man tänker på det. Det framkallar bara ångesten ännu värre och gör röksuget värre och värre. De dagar då ångesten som rökare sätter sig som värst går man fram och tillbaka och kanske röker det dubbla. Hellre anser jag att röka få cigaretter och må bra i övrigt än att ha dåligt samvete över dessa få jag röker och röka ännu mer.

Alla som tycker något är viktigt för dem själva anser säkert inte att det är farligt för dem och deras graviditet, och hur man än ser på det så hade det varit värre om man inte hade brytt sig alls utan fortsatt festa, käka värktabletter och rökt under graviditeten.
    Men jag tror ju att alla inser att de gör fel och håller sig enbart till en sak man inte ska under graviditeten, saker som de själva anser vara viktiga för att de ska må bra!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----