• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (Håller med)

idiblon hårda ord funkar inte på mej dessvärre :)

men varför ska folk som inte är i samma sitts bry sig ? det finns då mycket annat som ni som inte söker kanske gör fel vem vet inte jag och jag bryr mej inte heller

• Anonym (nosmoke)

Tycker det är rent ut sagt förjävligt när man väljer att fortsätta röka fast man bär ett barn i magen. Inte för att den gravida fortsätter att utsätta sig själv för skit utan även det ofödda barnet. jag förstår inte hur man ens kan överväga att fortsätta. Jag vet själv att det är svårt att sluta röka, jag har själv vart rökare men hade jag inte slutat innan jag blev med barn så hade jag absolut lagt ciggen i soppåsen när det visade plus på stickan.
    jag blir upprörd och ja jag tycker det ser jätteilla ut...

• Jenny S

Anonym (håller med)

Jag håller inte riktigt med dig där.
    Det är inte bara ditt bekymmer. Det är ditt barns bekymmer också!

Tänker inte komma med pekpinnar eller moralkakor, det klarar man sig ofta utan. Det som däremot bet på mig var fakta!

Ja, jag är rökare och gravid!
    Dock har jag aktivt gjort ett val att hålla mig ifrån ciggen under tiden jag är gravid/ammar.
    Vad som händer sen vet jag inte, men jag ska kämpa för att förbli rökfri!

Det är tufft att gå från 20-30 röda prince/dag till noll, men det är ingen omöljlighet.
    Mitt bästa tips är att samla fimpar och sak i en burk med vatten. Sätt på ett lock och när röksuget slår på så av med locket och kör ner näsan.
    Det tog mig 2 dagar att bli kvitt mitt rökbegär på det sättet.
    För det luktar rent ut sagt fy fan i den burken. Dessutom vet jag ju att det är precis så min kropp har det när jag drar in denna rök!

Nu när jag sitter här och skriver detta så känner jag hur bebisen lever rövare i magen på mig. Då är alla svåra stunder utan ciggen värt det. Det är en underbar känsla!
    Tänk om jag hade försakat den för mina cigg???
    Sen ska jag inte neka till att jag är röksugen. Det är jag varje dag, ibland flera gånger om dagen. Men det går att stå emot!

Jag önskar er alla gravida rökare ett stort lycka till!
    Jag hoppas verkligen att ni kan ta er ur detta beroende!
    Det är pestigt...men det är värt det!!!

• Que Sera Sera

Tanker inte ngn gang oht anse att dom som valjer att fortsatta ta droger (oavsett vilken) som ar bevisligen skadligt for barnen etc ar normalt funtade. Hart - javisst! Men fattar inte hur man kan vara sa egotrippad, vilket man da faktiskt ar.
    Daremot gor dom som dom vill och det ar vi alla nog val medvetna om. Tycker bara det ar synd att dom gor ett val aven for sitt ofodda barn...

Skall dock saga att jag nyligen horde fran en lakare att rokning inte ar sa farligt som tex alkohol. Rokningen paverkar framst utveckligen och tillvaxxten av fostret men att det utover det inte har lika stora risker, som igen - tex alkohol vilket ar ett strikt no-no!

Jag hoppas att alla ni rokare verkligen tanker efter en gang till, o onskar att erat "mindre bra" beslut inte paverkar era barn. Dom fortjanar inte att behova lida pga era ovanor.

• Anonym (rökarbarn)

Hej!

Jag har inte läst hela tråden och tror inte att jag orkar det heller, vill bara säga att min mamma rökte hon var gravid med mig, och fram tills jag var ca 10 år. Detta har påverkat min blodcirkulation, min pubertet, min längd, min vikt, ja en hel massa. RÖK INTE NÄR NI ÄR MED BARN!!!! BARNET HAR INGET VAL!!!!!!! FÖRGIFTA INTE ERT BARN!!!

Tänk efter en gång till!

• Jenny S

"Mitt bästa tips är att samla fimpar och sak i en burk med vatten."

Sak ska vara aska.....

• Que Sera Sera

Oh, vill tillagga en sak till er rokare:
    Min mor rokte under hela sin grav. nar hon vantade mej.
    Hon har alltid sagt att 'det gick ju bra'. Men kul nar hon hela mitt liv tjatat om att jag varit jobbig, haft konsentrationssvarigheter m.m m.m. Roligt att hora hur jobbigt hon hade det nar jag hade kolik under mina forsta 2 ar i livet, och hur lite hon fick sova. Kan dessa saker varit en bieffekt av hennes gift som hon stoppa i sej under hela graviditeten? Kanske, men det kommer hon aldrig att erkanna.
    Vad jag menar ar att om era barn nu rakar fa ngn negativ biverkning av erat forgiftande - skyll da aldrig pa dem for saker dom anda inte kan ra for. (Skall man aldrig gora oavsett, men vet inte - kom o tanka pa detta nu o fall det kanske finns en koppling...)

Igen, onskar alla era bebisar den basta halsan!

• Anonym (Håller med)

ÄHHH orkar inte nu ska jag iväg och hämta kidds bye bye får se om jag orkar med mera siskution sen

• Anonym (fimpen)

Tycker det är fel att skylla på sina föräldrar, för skulle det vara så, så skulle de flesta i vår generation vara "skadade" eftersom det förut och förr inte var "farligt" att röka och de flesta rökte. Det är ju faktiskt kanske de senaste 20-25 åren som det visat sig vara skadligt.

Någon som röker under graviditeten har ju ett val liksom alla andra.
    Men inte ser jag någonstans här på fl några som får så mycket skit som rökarna, även finns det de som väljer att ta starka värktabletter under graviditeten för att kunna leva ett normalt liv.
    Det är ju också deras val att antingen ta dem och kunna leva normalt och veta att det påverkar deras ofödda barn eller att ha ont och tycka allt är en enda lång plåga.
    Plågan är densamma, har man svårt att sluta röka fungerar man inte normalt!

• Anonym (:o))

Det är ju hela dilemmat, man sitter här och bekymrar sig för barnen. Om föräldrarna frivilligt röker eller dricker eller knarkar eller äter ihjäl sig struntar man egentligen i, det är ju de små oskyldiga barnen man ömmar för.

Om jag skulle ge mitt barn en rejäl örfil mitt på öppen gata så skulle ALLA tycka att jag var en riktig jävel och kalla mig dålig mamma osv. Om jag då skulle försvara mig med att säga: "Det är mitt val att slå mitt barn eller inte, lägg er inte i, bry er inte!" skulle det absolut inte godkännas.

Men att långsamt kväva ett litet spädbarn, som är så oerhört bräckligt och försvarslöst, med samma argument är tydligen okej? Vad är skillnaden? Och säg inte att skillnaden ligger i att det är olagligt att slå sina barn. Skulle ni slå era barn om det vore lagligt? Nä, trodde inte det.

Om barnet är fött och jag sätter ett hårt gummiband runt barnets hals så att det får syrebrist så är jag en barnmisshandlare, men om jag röker och ger barnet syrebrist i magen så ska det vara okej?

Jag har hittills aldrig fått ett svar av en blivande mamma som röker utan betänkligheter under hela graviditeten var skillnaden ligger i att röka medan barnet ligger i magen och att ge en cigarett när barnet är fött.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----