• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • emmies

idiblon: går till din gb o ger dig den..

• Anonym

Ja alla vet att cigg och graviditet inte hör ihop. Men jag har fött fyra barn under tre graviditeter rökte jag,givitvis mindre och svagare cigg.Alla var fullt friska och stora när dom föddes (över fem kilo!)Under den fjärde graviditeten orkade jag inte med alla negativa komentarer ang. min rökning så jag slutade.
    Jag var under graviditeten väldigt nervös och rastlös hela tiden.
    min flicka föddes frisk men mindre än dom andra och har eksem.
    NU VILL JAG INTE PÅSTÅ ATT DOM ANDRA FÖDDES FRISKARE FÖR CIGGENS SKULL! Det är inte bra att röka gravid eller inte, men stress är inte bra heller. FÖRSÖK OCH MINSKA OCH RÖK SVAGARE CIGG.
    KRAMISAR OCH LYCKA TILL!!

• veronicaermanbriks

OT emmies och saga o kevin: man blir inte avstängd efter tre varningar. då ska alla tre varningar vara grova. de kollas upp noga innan en medlem stängs av. jag har läst jag minsann, hehe

• veronicaermanbriks

koncentrationssvårigheter ÄR ärftligt!!!
    min familj lider(?) av detta syndrom. inte jag då(sant) men mina syskon!!!!

• idiblon

veronicaermanbriks: Jag tycker ändå att det är intressant att forska i de olika cirklarna och vad som påverkar vad. Och jag tror INTE att rökning är ofarlig eller att det inte är en orsakande bov i dramat. Varför kände annars ingen i min familj till att det ens var möjligt att ha koncentrationssvårigheter (fick mycket skit för att jag hade det)? jo, för att jag var den första med symptomen.

• saga o kevin

veronica:rökning har säker en del i det oxå.. men vissa glömmer bort att det är inte enbart från rökning man kan få det..
    uppväxtmiljön,ärftlighet kan vara från förlossningen

Spöket
  • Anonym (rökare)

jag har rökt i ca 20 år!!!!!!!!!!!!!äckligt att tänka att det är så länge. Jag var utan att röka de sista 4 mån av min graviditet för jag fick lunginflamation och lungsäcksinflamation. Fruktansvärt. Hamnade på lassa pga detta och var så sjuk så jag trodde jag skulle dö. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv. En förlossning är inget i jämförelse med den smärtan jag hade då. Kunde faktiskt knappt andas. I och med att jag var gravid kunde dom ej ge medicin mot detta och visste inte ens vad jag led av först. Slutade röka då för jag tänkte att är det så här det känns att få ex lungcancer så är det inte värt det. Barnet föddes och jag höll upp ett tag till. Men det var en sån stor sorg för mej att inte få röka. Som att nån dött. För mej är det en avkoppling att sätta mej ner med en kopp kaffe och min cigg så dum som jag var så började jag igen, för nu vill jag faktiskt sluta men orkar nog inte gå igenom abstinensen en gång till. Cigaretter är en last som vi styrs av. Det man tänker på kvällen är: hur många cigg har jag? Ska man ut kollar man alltid att man har eld med osv. Det är faktiskt jobbigt måste alla rökare hålla med om. Men,,,,det är inte bara att sluta, tyvärr!Det ger abstinens för mej som yrsel, tunnelseende,irritation för att inte säga aggression, deppression mm. Är man gravid är det inte alltid så lätt att ta dessa abstinens besvär för man kanske redan mår dåligt pga graviditeten. Inte för att man inte vill ha barnet men det är många som drabbas av deppression under graviditet. Då kan det vara mkt olägligt och svårt att sluta, tyvärr.

• Anonym (??)

Men jag förstår ändå inte vad det är som gör att man utsätter ditt barn för det? Hur man kan rättfärdiga det för sig själv?
    Det finns ju forskning på området.
    Är det så svårt att hålla upp i 10 månader? Jag själv tyckte att det var lätt om man tänkte på vad som hände med barnet i magen.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----