• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (:o))

Envis...

Jag tror du missuppfattar mig där, jag kanske är dålig på att uttrycka mig. Vad jag kan se har jag inte skrivit att hårda ord eller nedtryckningar hjälper! Jag tycker INTE att hårda ord är något som hjälper, utan snarare är något som dyker upp när man blir uppgiven och arg över rökarens totala ignorans och vill "ge igen" och straffa personen för dennes dumhet. Därmed inte sagt att det hjälper, nej då vänder personen taggarna utåt istället och det hela blir en destruktiv nedåtgående spiral.

Som jag skrev: "Och som du säger, man kan inte göra något åt det annat än att försöka upplysa, hjälpa och stödja."

Inte hacka på och dumförklara rökaren alltså.

• söderbo

Jag har ingen förståelse för hur man kan välja att röka när man är gravid. Argumentet "jag bestämmer över mig själv och detta är mitt val" är extremt korkat i detta sammanhang. Du skadar ju ditt barn MEDVETET! Hur kan man frivilligt exponera sitt ofödda barn för tusentals carcinogena, toxiska ämnen?? JAg tycker inte det räcker med att försöka och trappa ner. Det finns inga ursäkter, att röka under graviditeten är för mig likställt med barnmisshandel! KAnske är du som röker inte tilläckligt bildad för att förstå rökningens effekter, det är den enda förklaring jag kan komma på. JAg kan inte göra annat än att se på detta beteende med förakt!

• Anonym (Håller med)

håller med dej TS själv röker jag och är gravid har gjort det med alla mina barn

• Lady Tess

Har inte läst alla inlägg men jag håller med TS

När jag var med barn startade jag åxå en tråd där jag frågade om vi var flera som rökte under grav. Men guuuuuud........

Är vi flera? Var min fråga och gissa vad den tråden fick för svar???

Mmmmm........... Förmaningar i mängder.

Vi vet att det är dumt, farligt, skadligt mm mm Men det är vell vårat val!

Kram på er!

Terese

• idiblon

Hoppas era barn inte blir bittra på er i framtiden om dom nu råkar ut för någonting p.g.a er rökning.

• Anonym

Att bli gravid och att planera en familj är det mest underbara som finns. innuti dig finns en varelse som är beroende av dig, litar på dig och som inte har något val när det gäller vad du stoppar i din mun.
    Jag rökte själv innan jag blev gravid. Dessa jävla cigg, jämt hade man en i munnen, evigt sugande på dessa illaluktande pinnar.
    Men i och med valet att bilda familj, var valet att sluta röka helt självklart. Du gör det ju för någon annan, inte för dig själv!
    Dessutom jobbar jag med nyfödda barn, och har sett hur de barn mår som har abstinensbesvär. Det är som att skära ut hjärtat med en sked, och mata det till fåglarna. Helt fruktansvärt är det att se! Dessa barn som gråter av full kraft, helt tröstlösa, till och med av mamma och pappa som annars har sån kraftfull effekt med sin kärlek till barnet.

Rökning och graviditet är inte något jag uppmuntrar, inte något jag rekomenderar.
    Var stark, och osjälvisk! Om du lyckas att sluta, har du vunnit en svår kamp, och vinsten blir desto bättre!
    Lycka till med allt!

• Anonym (Håller med)

Jag skiter i vad alla andra säger det är min kropp jag gör som jag vill med den och sen om jag är svag ocg dålig för att jag inte kan motstå frestelserna det är mitt bekymmer ingen annans

• Anonym (:o))

Lady Tess: Det är ju inte ER som folk bryr sig om, det är era små bebisar i magen folk bekymrar sig om. Kanske du kan förstå att många inte ser skillnaden på att utsätta sitt barn för kvävande rök i magen och att ge det en cigarett när det är fött? Det är just när det handlar om små barn som folk blir hetsiga, om någon röker och utsätter sin vuxne partner för rök så klagar ingen, den vuxne kan säga ifrån eller gå därifrån.

Man reagerar på att barnet far illa och att man inte kan göra något åt det. Jag kan inte göra något åt alla barn som far illa i världen, men jag blir såklart upprörd när någon skadar sitt barn, även fast jag inte har med det att göra.

• idiblon

Anonym (Håller med): Det kan bli ditt barns bekymmer om du röker med det i magen. Fattar du hur psykiskt labil ungstackaren kan bli? Äsch, så jävla trött på dom som försvarar och skiter i det. Klarar man inte, men försöker, så är det en sak. Men att säga att man skiter i vilket? Skärp dig.

För övrigt så använder jag mig av hårda ord för att det funkade på mig. Så är det.

• sassysashgirl

bra för dom som inte röker att bry sig!!!!
    fattar inte va fan folk håller på med!! skulle ja röka så e det min sak!!!
    Skaffa annat att göra än att snacka ner de som röker!!!
    deras val!!!!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----