• Jenny S

-----Rökning under graviditeten-----

Anonym (håller med)

Jag håller inte riktigt med dig där.
    Det är inte bara ditt bekymmer. Det är ditt barns bekymmer också!

Tänker inte komma med pekpinnar eller moralkakor, det klarar man sig ofta utan. Det som däremot bet på mig var fakta!

Ja, jag är rökare och gravid!
    Dock har jag aktivt gjort ett val att hålla mig ifrån ciggen under tiden jag är gravid/ammar.
    Vad som händer sen vet jag inte, men jag ska kämpa för att förbli rökfri!

Det är tufft att gå från 20-30 röda prince/dag till noll, men det är ingen omöljlighet.
    Mitt bästa tips är att samla fimpar och sak i en burk med vatten. Sätt på ett lock och när röksuget slår på så av med locket och kör ner näsan.
    Det tog mig 2 dagar att bli kvitt mitt rökbegär på det sättet.
    För det luktar rent ut sagt fy fan i den burken. Dessutom vet jag ju att det är precis så min kropp har det när jag drar in denna rök!

Nu när jag sitter här och skriver detta så känner jag hur bebisen lever rövare i magen på mig. Då är alla svåra stunder utan ciggen värt det. Det är en underbar känsla!
    Tänk om jag hade försakat den för mina cigg???
    Sen ska jag inte neka till att jag är röksugen. Det är jag varje dag, ibland flera gånger om dagen. Men det går att stå emot!

Jag önskar er alla gravida rökare ett stort lycka till!
    Jag hoppas verkligen att ni kan ta er ur detta beroende!
    Det är pestigt...men det är värt det!!!

• Jenny S

"Mitt bästa tips är att samla fimpar och sak i en burk med vatten."

Sak ska vara aska.....

• Jenny S

Är man en moraltant bara för att man bryr sig om någon som inte kan föra sin egen talan???

Isf är jag en stolt moralkärring som kan gå med huvudet högt och hela livet igenom kunna säga: Jag gjorde det enda rätta valet under min graviditet!

• Jenny S

Alkohol och snus är farligare????

Är det ett uttalande som ska göra så att rökande mammor rättfärdigar sitt handlande??
    "Jag dricker iaf inte, så jag kan fortsätta att röka" ???

Missförstå mig rätt...det är inte på något sätt ett påhopp på dig, utan bara en fråga om rättfärdigande!
    För jag vet att jag hade vid något helt annat tillfälle i livet kunnat använda den kommentaren just för att rättfärdiga mitt rökande nämligen.

• Jenny S

Kan inte det vara för att just rökare är lite dummare som en kategori av människor och gärna ursäktar och rättfärdigar sitt beteende???

Jajajaja...nån hänger sig på att jag skriver att rökare är dumma, men allvar???? 
    Det är ju så!
    Alla rökare inkusiva mig själv vet hur dum man var som en gång började, man vet hur stora skadeeffekterna är och likförbannat så fortsätter man????
    Idioti enligt mig, där jag då räknar in mig själv också!

Alkoholen slutar faktiskt de flesta människor med under sin graviditet, och de som inte göra det får rätt mk starka reaktioner här på FL också.

Dock är det oftast rökarna som vill ha lite mer särbehandling för det är synd om dem.
    Inga phopp alls...då jag själv är rökare. Men som rökare måste man ju kunna vara så pass ärlig också. Hur skulle annars diskussionerna se ut??

• Jenny S

Tror att dumheten överlag står för rökare....eller rättare sagt, jag hoppas det!
    Som du själv skrev....de vet att det inte är bra. Då skulle man väl kunna räkna det som en dumhet?!

Påhopp är väl aldrig trevligt, men det är inte trevligt heller att se en rökare som är gravid på något sätt rättfärdiga sitt handlande.
    Att erkänna en svag karaktär är en sak, men att rättfärdiga det är en helt annan!

Att rättfärdiga ett missbruk (som många skulle kalla rökningen) är ju inte så värst orginellt. Se på de som har andra missbruksproblem. Att hitta ursäkter och att försöka rättfärdiga sitt handlande är vanligt. Men ack så ineffektivt!

• Jenny S

Jag röker inte nu under den tiden jag är gravid.

Däremot räknar jag mig till kategorin rökare eftersom jag är en rökare som har uppehåll för tillfället. Jag hoppas dock att min karaktär tillåter mig att hålla mig rökfri och jag ska kämpa för det, men jag kan inte garantera något efter det att amning och graviditet är avklarat!
    Jag kalalr mig mao för rökare precis som en fd alkoholist kallas sig för nykter alkoholist.

• Jenny S

Alexix:

Visst är det korkat!!?
    Det är helt urbota dumt och mitt mål är att förbli rökfri.

MEN!!
    Jag slutade inte röka för att jag hade fått nog av ciggen. Faktum är att jag mådde ofantligt bra (nu iaf) av mina cigg. men eftersom jag vet om skadeeffekterna av ciggen valde jag aktivt att inte utsätta mitt ofödda barn för denna skit.
    Kanske mkt beroende på att vi försökte  3 år innan det hände??
    Jag vet inte....

Om jag inte hade blivit gravid hade jag mest troligt inte slutat röka i dagsläget.
    Urbota dumt....eftersom jag nu kan se det positiva med att vara rökfri.

Men som sagt...jag valde inte att bli rökfri för min skull, utan för mitt barns skull!
    En anledning som god som någon....

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----