• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Lillan7704

helenas83:

Som jag skrev till emmies, det finns undantag..

Och visst, det är farligt att leva öht, men varför göra oddsen sämre?

• Kimmis

Alltså, TS, är du säker på att du står för att du röker?
    Du är ju trots allt anonym..
    Jag är själv gravid o röker, men jag tycker INTE att det är okey o jag hatar folk som röker när dom är gravida, inklusive mig själv.
    Jag var duktig o drog ner till en cigg per dag dom första veckoerna, men sen blev det mer, röker kanske 4 om dagen nu.
    Har verkligen försökt att sluta o jag höll upp i en och en halv dag men sen började jag att gråta o gick o köpte ett paket iaf, vilket jag ångrar jättemycket, för nu får jag göra om samma skit igen.
    Ska sluta efter det här paketet som jag har nu.
    Försöka iaf, men jag tänker inte ge mig den här ggn.
    Däremot tycker jag inte om att höra att jag inte älskar mitt barn, för det gör jag, otroligt mycke, o jag har dåligt samvete för varje bloss jag tar, min självdisiplin är lika med 0, tyvärr.
    Men jag förstår inte hur i helvete man kan tycka att det är helt okey att utsätta sitt barn för dom riskerna.

• emmies

lillan7704: visst finns det undantag

• idiblon

Min mamma rökte under graviditeten. Jag fick allergier, eksem, koncentrationssvårigheter och blev deprimerad. Detta ledde till att jag inte klarade av skolan utan hoppade av och har nu ingen utbildning. Jag var även så deprimerad att jag blev alkoholist och narkoman. Tänk på det, ni som röker under graviditet. Så kan det gå. Sen om man har rökt under en graviditet så är det inget annat att göra än ta ansvar för det genom att vara medveten om vad som kan hända ens barn, och vara beredd på att sätta in resurser. Då har man iallafall gjort allt man kan, i efterhand. Fortfarande så dömer jag ingen som röker, även om det kanske låter så.

• mammaNena

kimmis: där sa du en bra sak om TS..  men jag håller med dig att man skäms/skämdes för varje cigg man var ute på..   men absolut om TS varför e hon anonym???

• Jag älskar Flora

Klart att vi ickerökare tycker det är dåligt av gravida personer att göra "ert val" = skada ert barn - pga att ni inte kan hålla ciggen från truten i några månader.

Ni borde alla sluta slå ifrån er.

För mig får ni mer än gärna bli trötta av alla klagomål (ohh vad synd det är om stackars er...*sob sob*)

PS. Eftersom ni ändå bara tänker på era själva och inte på era foster så: Mmmmm...lungcancer...det är härligt det!!!

• emmies

kimmis: Ts tycker nog inte det är helt okey heller.. och du utsätter ju ditt barn för de risker som finns precis som hon gör eller? har jag fel? (jag är inget underbarn heller då jag rökte ca 6 cigg om dan under grav men för det betyder det ju som sagt inte att man är medveten om att det egentligen är fel)

• Lillan7704

idiblon:

Måste faktiskt protestera lite mot en rad i ditt inlägg... Du skrev: "Jag var även så deprimerad att jag blev alkoholist och narkoman."

Ärligt talat.. du kan väl knappast anklaga din mamma för att du blev alkoholist och narkoman? Det finns tusentals människor bara i Sverige som är deprimerade utan att ta till varken sprit eller droger.. Det valet är helt och håller ditt eget!
    Och jo, jag vet vad jag talar om!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----