• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • evaviola

emmies: Ja, tänk om vi skulle tassa runt på tå för alla de som har dåligt självförtroende för att dom utsätter sitt barn för farliga saker! Det hade blivit spännande!

• evaviola

Barnet TAR mer skada om man röker än om man slutar helt, sen får alla BM i hela Sverige säga vad dom vill!

• Anonym (giftig)

du har ju uppenbart utsatt ditt barn för fara redan från början.

• emmies

har jag sagt att barnet INTE tar skada av att röka?? har ni hört mig säga det???

• Hilla

Som sagt, de söm röker fine...bara de FÖRSÖKER med allt de har för att trappa ner/sluta för sitt barns skull. Jag själv skulle aldrig ta ett bloss med växande knodd i magen..
    Men de som inte KAN...gör nog bättre i att ta ett bloss o minska stressen, men för det rekommenderar jag INTE rökning!

• evaviola

emmies: Du citerade ju det här utan någon komentar, då antar jag att du tycker lika...

"Citerar Hilla: Min barnmorska sa åt mej att hellre trappa ner än att sluta om det var svårt. Eftersom barnet blir MER stressat o tar skada av din nervositet o abstinens...än om du tar en cigg.."

• emmies

bara för jag rökte ett par cigg om dagen då jag var gravid så innebär inte det att jag inte visste riskerna.. jag hade svårt att sluta helt! jag är inte dum..

• idiblon

emmies: "jag rökte själv under hela gravideteten (trappa ner dock) men jag gick 8 dar över tiden och fick en pojk som vägde nästan 4 kilo och var 51 cm lång.. dessutom ett A-barn enligt läkarn!"

Det där lät absolut som att du försökte få det att se ut som att barn inte tar skada.

• Hilla

evaviola, vill poängtera att jag menade EN cigg, inte fortsatt rökning

Rökning under grav. är själviskt skulle jag vilja säga.
    Hellre vänta med att skaffa bäse tills man är stark nog att sluta.

Har inte sagt att bm hade rätt med den åsikten, alla får använda sitt sunda förnuft.
    Mitt förnuft sa åt mig att sluta, coh det gjorde jag.
    Känns inte ens svårt med tanke på vad mitt "pris" för det är. Ett litet barn

• Hilla

Men CREDIT till er som lyckas trappa ner/sluta!

KAN du inte sluta, så är det iallafall bättre att trappa ner än att fortsätta på samma väg...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----