• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • idiblon

Lillan7704: Jag menar på att man kan bli så deprimerad att man inte kan ta ansvar för sina handlingar. Om jag mår så dåligt att jag under inga omständigheter vill leva, och gör sådana val som att ta till alkohol och droger, så är det ju p.g.a hur jag mår. Och nej, jag anklagar verkligen inte min mamma för det. Jag vill bara påvisa hur psyket kan ta skada.

• Anonym (rökare)

jag har 4 barn, har rökt varje graviditet. Rökte svagaste cigaretterna men ändå ca 10 om dan. Jag vet att jag är en hemskt människa pga detta i mångas ögon.MEN.....min egen bm sa att många ggr kan fostret må sämre om mamman slutar röka och mår dåligt av det, det förs över på fostret.
    Alla mina barn har vägt mellan 3200-3800 gr. Alla har börjat gå mellan 8 mån-1 år.
    Alla har haft lätt för att lära sej. Ingen är efter på något sätt.
    Sjukdomar finns inte i vår familj annat än vanliga sjukdomar som förkylning, feber, osv ibland. MEN.....jag har haft kolikbarn vilket jag är säker på är av rökningen.
    Jag anser själv att det är fruktansvärt fel att röka när man är gravid, men jag kunde inte sluta, tro mej, så jag gillar inte heller detta att alla rökare döms ut av ickerökare.
    Visst finns det de gravida rökare som bolmar på av starkaste ciggen hela tiden och det är det mest ansvarslösa, men vi andra som faktiskt försöker sluta eller som jag inte kan utan tar svagaste istället behöver inte trampas på. Vi mår nog så dåligt ändå, jag iaf.
    Men alla dessa forskningar verkar komma med en riktig skrämselpropaganda om att så här blir barnen till rökare, och ni ickerökare tror att detta gäller alla graviditeter och att så här går det för alla barn nu. Får dom inte sjukdomar så händer nåt annat. Tycker man borde sätta stopp för att dom får skriva på detta sätt. Alla vuxna kan nog ta sitt ansvar och välja hur dom vill leva.

• Anonym (fd rökare)

Har inte läst hela tråden..

Förr va det ok att röka för då trodde man att det bara påverkade födelsevikten på barnet.. Men forskningen idag berättar ju att det är mycket mer än så! Att man då inte kan ta sig i kragen och sluta röka tycker jag är för jävligt!!

Jag rökade ett paket om dan då jag blev gravid och hade då rökat i 15 år... Jag är fortfarande rökfri men kan säga att jag är så röksugen ibland så det finns inte! Men anledningen till att jag inte börjat igen är min son! Jag vill inte att han ska växa upp med en mamma som luktar som ett askfat för det första..

Sen en sak som jag inte visste men som jag fick reda på nä rjag slutade var att när man rökt en cigg så andas du ut nikotin 30 min efter du tagit sista blosset.. Läbbigt!!

Men TS: Du skriver att du inte vill att folk ska trampa på er.. Fimpa då!! **kramas** Om inte för dig själv så för din bebbe..

En väninna till mig som rökade igenom båda sina gravidteter ångrar nog lite idag att hon gjorde det då båda hennes barn fick svår förkylnings astma..

Förskök att sluta iaf.. Vad är viktigast kan man ju undra..

Kram på dig och lycka till iaf med din bebbe!

• Jag älskar Flora

"många ggr kan fostret må sämre om mamman slutar röka och mår dåligt av det, det förs över på fostret."

Vilken ap-bm som sade något sådant! Blir helt förskräckt ju.

Ja, alla vuxana BORDE kunna ta sitt ansvar och välja hur de vill leva... Synd att de inte gör det bara. Speciellt när man ansvarar för nån annans liv.

Usch, orkar inte diskutera mer. Det tar aldrig slut.

• emmies

vi kan ju sítta här hela natten o gnabba=) som jag sade tidigare så blir det såhär när det sitter ett gäng kärringar och skall dividera och prata om saker och ting! (därför jag bara umgås med karlar) *skratt*

• jennypennypannkaka

jag-älskar-flora:

" "många ggr kan fostret må sämre om mamman slutar röka och mår dåligt av det, det förs över på fostret."

Vilken ap-bm som sade något sådant! Blir helt förskräckt ju. "

Jag har hört detsamma och tror på det.
    Stress påverkar fostret, och man BLIR stressad av att som nikotinberoende inte få röka eller snusa. Inte så lite heller...

• Jag älskar Flora

jennypennypannkaka: Hm.Ok, men vad är värst, stress eller gift?

Moment 22, liksom.

Nej, nu skulle jag ju inte säga något mer här...

• jennypennypannkaka

Det beror såklart på i vilka mängder vi talar om. Allt är ju individuellt. Själv är jag en av de som lyckades sluta röka när jag fick mitt plus på stickan. Jobbigt som tusan var det, men det gick!!

Stressad blev jag, men om det berodde på nikotinabstinens, mina två tidigare missfall, stressigt på jobbet eller något annat kan man bara spekulera i. Men nog var abstinensen en bidragande faktor...

• Lillan7704

Anonym (rökare) du skrev:

"och ni ickerökare tror att detta gäller alla graviditeter och att så här går det för alla barn nu. "

Jag rökte minst ett pkt om dagen när jag blev gravid!

"Får dom inte sjukdomar så händer nåt annat."

För mig låter det som att du ändå försvarar rökning under graviditeten....?
    Det du menar med "nåt annat" är säkert sådant som inte kan undvikas på något sätt, medans sjukdomar framkallade av rökning kan undvikas!

"Alla vuxna kan nog ta sitt ansvar och välja hur dom vill leva. "

Precis! Vi vuxna kan göra det! Men inte ett ofött barn i magen!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----