• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 14:25:01 följande:
    Förresten: Röker du? Eller rökte du tidigare? Drack du alkohol? Eller gjorde du det tidigare? Jag röker inte, och har aldrig gjort, och jag dricker inte heller alkohol.
    Aldrig rökt eller använt några droger i övrigt. Aldrig druckit heller, mer än jag kan räkna på mina tår och fingrar, på sin höjd.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 14:26:29 följande:
    Inte de jag tar, men jag har ingen bild av vad du i stort åt heller.
    Jag åt samma som nu, fast utan kött i någon form.
  • Tow2Mater
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 13:46:27 följande:
    Vitsen med att kalla det så är att det säger något om smak/form/konsistens. Det är alltså ett enklade snabbare sätt att beskriva dessa 3 faktorer. Därför säger man så. Men självfallet kan man säga tex quornbollar eller sojabollar/bullar eller vad det nu är gjort av om man vill. Glad
    Jag kallar mig då köttätande vegan. Om det inte spelar någon roll vad man kallar saker.
  • Anonym (Beda)
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-12 20:14:05 följande:

Depression, anemi och vitamin B12-brist hände efter 17 långa år av vegkost som man dessutom aldrig blev mätt på heller. Kraftigt håravfall och kala fläckar i skallen som tog flera månader att växa ut, efter att jag bestämde mig för att återgå till den kost min kropp behöver för att kunna uppta rätt näring. 

Behöver hemjärn och animaliskt B12 för att fungera optimalt, inte undermåliga syntetiska vegtillskott som blutsaft eller Vegetariana. Fullkomligt meningslöst skräp som inte hade noll effekt på ens egen hälsa.

Tack för svar! En del har ju svårare än andra att ta upp tex järn och vitamin B. Bra att du förstod vad som var fel! 

Miljoner människor lever på vegetarisk kost utan att få hälsoproblen - jag har ätit vegetariskt utan några kosttillskott i 25-30 år utan bekymmer - men det betyder ju inte automatiskt att det är något för exakt alla. 

• Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 15:31:29 följande:
    Jag kallar mig då köttätande vegan. Om det inte spelar någon roll vad man kallar saker.
    Hamburgers innehåller ingen ham, buffalo wings innehåller ingen buffel.
    Finns det inga andra saker som du kan gå och bekymra dig över? Du får gärna kalla dig för köttätande vegan om det gör dig lycklig i det här sammanhanget. Du inbillar dig säkert att andra blir kränkta av det då du själv blir så lättkränkt. 
  • Anonym (Beda)
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-13 14:05:45 följande:
    Män tror alltid att de ser yngre ut än de är. Den manliga fåfängan talar sitt tydliga språk.

Jag fick inte i mig det som min kropp behövde som vegetarian - hemjärn och animaliskt B12. Vegetabiliskt skräpsubstitut biter inte på mig som sagt. 
    Håller med om att olika substitut är skräp. Jag hade nog också blivit sjuk om jag åt sånt, känns det som. Jag äter det väldigt sällan utan föredrar ordentliga råvaror som bönor, ärtor, järnrika grönsaker, mjölksyrat mm. 
  • RaYzLeR

Min syster är vegetarian så jag brukar äta vegetariska köttbullar och prinskorv på julafton. Men utöver det så tänker jag äta Janssons, kallrökt/gravad lax och julskinka.

Jag tycker att både vegetariskt och kött är gott. Glad

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-13 14:39:31 följande:
    Jag åt samma som nu, fast utan kött i någon form.
    Dock vet jag inte vad du äter nu. Sedan måste man ju ersätta animalier om man går från blandkost till antingen vegetarisk eller vegansk kost. Kanske missade du något där. Om du åt vad du åter idag minus animalier och inte plus något
  • Anonym (Djurvän)
    dacosta skrev 2024-12-13 14:46:39 följande:

röst på ugnsrostad blomkål, simpelt men toppen

Säkert gott.  Det får jag pröva. Sedan behövs ju annat i kosten också förstås.
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet