• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Raggartjejen skrev 2024-12-12 14:28:37 följande:
    Jag är vegetarian men jag tycker att  alla får äta vad man vill.
    Men säger man det till en köttätare blir man nästan halshuggen för enligt köttätare så är vegetarianer dumma i huvudet. 
    Ja, så är det i alla fall när man möter vissa carnivorer. Och inte har jag föreslagit något tvång heller, utan snarare tipsar.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 14:39:26 följande:

Jag förstår. Får själv dåligt samvete om jag äter för mycket kött.

Brukar rikta in mig mer på viltkött. Vildsvinskorv och sen fick lite finare korvar av en släkting, ren, hjort, älg. Brukar också köpa av lokala jägare om tillfälle finns.

Så mitt alternativ kommer vara vilt på det från djurriket. 

Men kan höja ribban för mer rotfrukter, Jansson och liknande. Vissa produkter går ej att skippa för min del eftersom jag är lite av en ostfanatiker...

Men jag tror på en bra balans. Julskinka behövs t.ex inte för mig...

Om jag äter nöt till t.ex köttfärssås och lasagne så riktar jag in mig på ekologiskt och inte för mycket.

Tror tyvärr inte på veganism och liknande. Min kropp behöver helt enkelt kött ibland men samtidigt kan man alltid arbeta på att bli bättre på att tänka varierat så det inte bara blir kött.

Tack för seriöst svar i god ton. Glad Jag tänker inte att man kan ersätta animalier med rotfrukter. Däremot finns en hel del proteingrödor, vissa av dem även svenskodlade. "GoGreen" använder svenska råvaror. Jag tror att det finns möjlighet att äta en väl sammansatt vegankost o har haft bra värden. B12 har jag ätit som tillskott. "MItt val vegan" tror jag att en typ heter,.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 14:42:52 följande:
    Det tycker inte jag. Jag tycker alla får äta vad dom vill likt som dig. Men har stött på veganer på t.ex arbetsplatser som blivit arg på mig och sett ned på mig för att jag äter kött ibland.
    Att visa ilska är helt fel väg att gå för att väcka positiv nyfikenhet. Jag är en "SNÄLL VEGAN". Glad som aldrig skulle "skälla på folk". Jag  var själv förut en person som tänkte att jag skulle vara den sista i hela världen som blev vegetarian, men här är jag nu-och det hade jag kanske inte varit om jag mött arga veganer. Jag har mött snällare.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (F) skrev 2024-12-12 14:45:56 följande:

Du styr själv över ditt eget julbord. 

Såklart. Och åtminstone förr hade förresten en restaurang strax innanför portarna till Lisseberg ett väldigt gott vegojulbord
  • Raggartjejen
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:46:37 följande:
    Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
    Googla så får du se att det finns flera recept på vegetarisk Jansson,  alltså INTE potatisgratäng!!
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.

Det är inte kött i det vegetariska, det är quorn. 
  • Anonym (Djurvän)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:46:37 följande:
    Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
    Man kan i o f s få fram Janssonliknande smaker vegetabiliskt med. Bla finns "vegansk sill" av olika typer.
  • beli
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-12 20:14:05 följande:

Depression, anemi och vitamin B12-brist hände efter 17 långa år av vegkost som man dessutom aldrig blev mätt på heller. Kraftigt håravfall och kala fläckar i skallen som tog flera månader att växa ut, efter att jag bestämde mig för att återgå till den kost min kropp behöver för att kunna uppta rätt näring. 

Behöver hemjärn och animaliskt B12 för att fungera optimalt, inte undermåliga syntetiska vegtillskott som blutsaft eller Vegetariana. Fullkomligt meningslöst skräp som inte hade noll effekt på ens egen hälsa.

Du åt nog fel. Jag har varit vegetarian i 30 år nu och aldrig haft problem av det. Får man problem tänker jag att man gör nåt fel.

Annat är det om man är vegan. Då förstår jag att det är lätt att få näringsbrist om man inte vet vad man gör.
  • Anonym (Djurvän)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.
    Vitsen med att kalla det så är att det säger något om smak/form/konsistens. Det är alltså ett enklade snabbare sätt att beskriva dessa 3 faktorer. Därför säger man så. Men självfallet kan man säga tex quornbollar eller sojabollar/bullar eller vad det nu är gjort av om man vill. Glad
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 15:02:25 följande:
    Jag förstår dig! 

Tycker att köttindustrin i sig är väldigt grym. Därför äter jag vilt hellre för då är det människor som lägger ned tid på att jaga och använda lite strategi istället för att pumpa in djur på löpande band. Det låter inte som bra jägare att rulla in djur på ett slakteri. 

Bara för att det är naturligt för oss att äta kött betyder det inte att vi behöver begå folkmord på djur på stora industrier. Även om jag är en del av den processen vilket jag jobbar för att bli bättre på att se andra alternativ.
    "Naturligt" är kanske inte alltid det bästa ur alla perspektiv. Åtminstone strävar jag inte alls efter att äta "naturligt", utan tex så att jag har mer frid i hjärtat, och dessutom : för att mänskligheten ska ha kunnat överleva har ju bara krävts att folk blivit så gamla att de hunnit fortplanta sig och säkra avkomman. Därmed alltså inte sagt att alltid det de ätit alltid varit det mest optimala ur individperspektiv. Jag har haft bra värden på hb, blodsocker, blodtryck och blodfetter tex
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (A) skrev 2024-12-12 20:10:12 följande:
    Sant, det heter inte köttbullar då
    Det är ett enkelt sätt att beskriva 3 faktorer

Utseende/Smaktyp/Konsistens - men visst tycker jag det är OK att kalla det något annat också.
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet