Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-13 14:02:20 följande:
Jag åt både ?rätt? mat och kosttillskott som vegetarian. Blev ändå sjuk och nedsatt.
Symtomen försvann också kort efter att jag återgick till att äta kött, fisk och fågel. Ingen svår matematik precis.
Och jag kommer inte att offra min hälsa igen för några slumpmässiga nyttodjur som jag har noll anknytning till och som knappast bryr sig om mig i retur heller. Precis som jag inte tänker låsa in mig i lägenheten och aldrig gå ut, för att riskera trampa på några slumpmässiga insekter. De är också kännande varelser.
Sen är jag högst tveksam till att äldre veganer överlag skulle ha hälsa som en 20-åring, med tanke på hur slitna, tärda och bleka de brukar se ut.
Jag har ingenstans påstått att alla äldre veganer har en hälsa som en ung person. Däremot har tydligen inte vegankosten haft så negativ inverkan på mig som vissa kanske tror att den borde ha. Det var till mig sköterskan sa att jag hade värden som en ung person. För att ta ställning till om du åt, som jag ser det, rätt skulle jag behöva veta exakt vad du åt och det går förstås inte att reda ut i en kortfattad debatt, För min del började jag som laktovegetarian när jag skippat kött/fisk men gick senare över till veganskt
Sedan har jag inte alls sagt som en befallning "Du ska äta vegetariskt eller veganskt". Däremot sa jag att jag personligen ser det som djurvänligare. Sedan har jag själv en kärlek till dessa "slumpmässiga" (som du kallade det) djur som föds upp eller dödas som vilda, även om jag aldrig sett dem. För min egen personliga del kan det inte hjälpas att jag känner större frid i mitt hjärta i förhållande till djur nu. Jag kan inte göra något åt dina känslor, men jag följer mitt hjärta och känner glädje i att göra det -speciellt som jag själv var storkonsument av animalier förr - ja till och med "frossare",
Jag har inte sagt något om tvång. Jag bara har som idealvision att på lång lång sikt skall andra värderingar bli vanligare och uppfödning av djur och fiske fasas ut långsiktigt- inte genom statligt tvång utan genom vikande efterfrågan.