• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Man)

Varför finns det ingen tråd som handlar om vegetarianer eller veganer, som inte också innehåller försök till påverkan att få andra att förstå vad dom tycker sig ha förstått och sluta äta kött?

TS inlägg är mer som ett reklaminlägg för vegetarianer än underlag för en diskussion i ämnet.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-07 13:39:46 följande:

Varför finns det ingen tråd som handlar om vegetarianer eller veganer, som inte också innehåller försök till påverkan att få andra att förstå vad dom tycker sig ha förstått och sluta äta kött?

TS inlägg är mer som ett reklaminlägg för vegetarianer än underlag för en diskussion i ämnet.

Du har fel. Det är ju inte reklam för oss som individer, som du påstår. Det ÄR ett inlägg om själva ämnet som sådant. Sedan finns det både veganer och vegetarianer som inte deltar i någon debatt också.

Anledningen till min vinkel i startinlägget är ju att detta faktiskt är ett debattforum-dvs till för att åsikter skall kunna brytas mot varandra.

Jag har trots allt också en positiv vinkel i startinlägget. Jag skrev ju att det finns mycket gott och spännande att pröva som är vegetabiliebaserat, Dessutom finns också trådar som tar upp konkreta positiva saker som tex att dela mattips och även recept.

Men här ville jag också tala för dem som inte kan tala för sig själva. DET är en av anledningarna- att de som får betala det yttersta priset för animalier inte kan tala för sig själva.

Det måste vara tillåtet att ha en åsikt och att uttrycka den också. Det måsta vara tillåtet att visa hjärta för dem som får betala ett mycket högt pris.

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-02 18:54:32 följande:

Det är klart att jag hoppas på en till större del vegansk värld än idag, men jag har inte sagt att alla utan undantag måste bli veganer.

Däremot kan jag säga att om jag kunde bli det så finns det i alla fall fler som kan. Jag var nämligen väldigt "anti-vego" själv.

Så lägg ner din tröttsamma propaganda och försök till skuldbeläggande då. Varken antivego eller vegomani är en särskilt önskvärd attityd att framhålla. Kan du inte hålla din egen livsstil för dig själv och sluta pådyvla andra den? 

Aldrig att jag som allätare skulle ge mig på veganer och försöka övertala dem till att äta mer kött. Jag inser och respekterar att folk har olika kroppar och näringsbehov. Försök att komma till samma insikt du så behöver du inte mötas av så mycket ilska. Det är din egen envisa inskränkthet som gör att folk i tråden blir irriterade.

Dessutom så bidrar du själv till kornas "förslavning" genom att indirekt dricka deras bröstmjölk som finns i nästan all mjölkchoklad. 
  • Anonym (Aldrig vegan)

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

• Tow2Mater
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 15:58:46 följande:

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

Ja det finns ju en hierarki.

bakterier och celldjur
    växter
    insekter
    fisk
    fågel
    däggdjur
    män
    kvinnor
    barn

Typ.
  • Anonym (Kretslopp)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 15:58:46 följande:

Det går åt färre växter om man äter dem direkt än om man låter dem passera genom djur för att sedan äta djuren. Det är alltså färre växter och djur som behöver lida om man äter växterna direkt.
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 17:11:08 följande:
    Det går åt färre växter om man äter dem direkt än om man låter dem passera genom djur för att sedan äta djuren. Det är alltså färre växter och djur som behöver lida om man äter växterna direkt.
    Jag kommer inte att sluta äta kött för det. 
  • Occam
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-05 14:20:44 följande:

I Sverige har olika grupper olika mycket nativitet. Jag är nationalist vill bevara Sveriges nationella identitet och skulle gärna se lite fler barn bland etniska svenskar, och färre bland en del andra grupper. globalt är jag för en minskad nativitet. Det finns vissa länder där det föds i genomsnitt ca 6 barn per kvinna. T.ex Somalia har nästan 10-dubblat sin befolkning sen 1950.Där behövs insatser och hjälp till ekonomisk utveckling och familjeplanering som jag tror.

Tack för din öppnhet om att du är rasist!
  • Anonym (Kretslopp)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 22:42:29 följande:
    Jag kommer inte att sluta äta kött för det. 
    Och? Mitt svar handlade inte om vad du äter, utan om växters (och djurs) lidande och studien du själv tog upp. Ditt argument för att äta djur för att växter ska slippa lida stämmer helt enkelt inte, eftersom djur äter växter.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 23:02:38 följande:
    Och? Mitt svar handlade inte om vad du äter, utan om växters (och djurs) lidande och studien du själv tog upp. Ditt argument för att äta djur för att växter ska slippa lida stämmer helt enkelt inte, eftersom djur äter växter.
    Räknas hö? Det har ju mördats innan djuret äter det... Det hade ju avlidit på hösten ändå... 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet