• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-12 15:54:35 följande:
    Djur äter djur också.....

Ja, och rovdjur har inget val. Däremot har vi val inte de har, Och det går som sagt åt massor av växter till att föda upp djur så vill du värna växter tycker jag vego är bra,

När jag var 15-20 tänkte jag att jag aldrig skulle bli vegetarian, men senare blev jag det. Då tänkte jag att  vegan var för radikalt - men sedan blev jag  det också.Glad

Men jag var själv väldigt anti-vego, och ens torkonsument av anoimalier - till och med frossare.

• Anonym (Kattmamma)

Jag tänker att vi i Sverige ändå har en god djurhållning så att handla svenska köttprodukter kan ju vara en god ide? Obehagligt att vi fått in influenser från länder där djuren slaktas brutalt i guds namn!! 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:13:40 följande:

Ja, och rovdjur har inget val. Däremot har vi val inte de har, Och det går som sagt åt massor av växter till att föda upp djur så vill du värna växter tycker jag vego är bra,

När jag var 15-20 tänkte jag att jag aldrig skulle bli vegetarian, men senare blev jag det. Då tänkte jag att  vegan var för radikalt - men sedan blev jag  det också.Glad

Men jag var själv väldigt anti-vego, och ens torkonsument av anoimalier - till och med frossare.

Björnen käkar ju allsidigt ? Finns massa djur som käkar efter tallriksmodellen. Är väl typ bara vargen som inte har nått val ? 
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-13 12:23:45 följande:
    Du får äta precis hur mkt choklad du vill. Vi andra får också äta hur mycket choklad vi vill. 

Nej djuren kan inte förvara sig själva. Dom flesta är medvetna om att djur dör för att vi ska bli mätta. Vi klarar att tänka själva och väljer att äta kött ändå. Helt okej för oss att det finns veganer men jag håller med om det är väldigt tjatigt att behöva försvara att vi äter kött. Vi är inte så pass korkade så vi inte fattar att djuren dör. Människan har ätit djur I alla tider och vissa av oss kommer välja att fortsätta med det.  När detta ifrågasätts så får man ta att andra blir irriterade. Alla tänker inte likadant. 

Jag tycker veganer är extremt duktiga. Är inget påhopp mot er utan mer en vädjan att acceptera att alla är vi olika. Vi gör våra val i livet. Man behöver inte försöka ändra på andra, som dessutom tydligt uttrycker att man inte har något intresse I att bli vegan. 

Det där med choklad kom upp för att jag i en sidodialog med en annan som är vego i förtroende sa att jag en gång om året fuskar med en liten bit toblerone på färjan till utlandet, och sedan trodde mammonym att jag är  en vaneätare av mjölkchoklad,. men jag äter alltså inte mjölkchoklad. När jag köper choklad är den vegansk. Mammonym trodde att jag var inkonsekvent, men jag köper alltså inte mjölkchoklad. Jag vill inte heller köpa mjölkchoklad och jag vill inte stödja mjölkindiustrin. Dessutom har jag intryck att jag fick bättre blodflöde i den vevan jag gick över till veganskt.

Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar några djurprodukter" . "Vegan i sig" betyder inte att man argumenterar över huvud taget.

Jag har inte sagt att någon är korkad.

Självfallet vet många personer rent teoretiskt varifrån animalier kommer. Det visste också jag på den tiden jag konsumerade dem, men jag skulle inte kalla mitt dåvarande animalieätande jag för djurvän. Jag trodde jag var det. Men jag ser idag tillbaka på mitt dåtida jag som inkonsekvent.

Jag hade på den tiden inte på allvar satt mig in i perspektivet från dem som får betala priset. Idag vet jag mycket som jag inte visste då.

Det jag skrev i startinlägget var inte argsint . Det var ett stillsam tanke att vegetabiliebaserade alternativ helt enkelt är mer djurvänliga - utifrån perspektivet av de som får betala det yttersta priset för animalierna. Jag känner idag personligen en större frid i hjärtat i förhållande till icke mänskliga medvarelser än jag gjorde förr.

Vad menar du med duktiga? För åter igen: Ordet "vegan" betyder ju ( enligt mitt språkbruk i a f ) bara "person som inte konsumerar djurprodukter".

Stopp lite: Jag är idag tacksam mot de som inspirerade mig att bli först vegetarian och sedan vegan. Om man inte får bidra till att andra ändrar inriktning
    finns ingen yttrandefrihet - och hade det varit förbjudet hade jag aldrig varit vad jag är idag. Jag är tacksam för att de delade med sig av sina tankar.

Det måsta vara tillåtet att uttrycka en åsikt.

Det är 100% frivilligt att läsa mina ord. Det är så yttrandefrihet fungerar. Ingen tvingas läsa mina ord, Ingen tvingas göra efter mina ord.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2025-01-13 13:16:39 följande:

Jag tänker att vi i Sverige ändå har en god djurhållning så att handla svenska köttprodukter kan ju vara en god ide? Obehagligt att vi fått in influenser från länder där djuren slaktas brutalt i guds namn!! 

Jag är förvisso extra mycket emot religiös slakt, t.ex. halalslakt och kosherslakt med utdraget döende så på den punkten håller jag med dig. Dessutom stöter det mig som både troende att döda i Guds namn hur det än går till.

Men djur plågas helt lagligt i även i "svensk slakt/ svenskt dödande"-tex grisarna i koldioxidgaskammaren eller fisken som kvävs långsamt under timmar.

Och för min personliga del vill jag inte längre vara en del i efterfrågan på att över huvud taget föda upp och döda kännande medvarelser. Jag ser ett etiskt problem med själva dödandet i sig om man kan klara sig utan det hur det än går till.

Så först blev jag laktovegetarian, Senare tog jag ett steg längre så jag började med veganst

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-13 13:18:06 följande:
    Björnen käkar ju allsidigt ? Finns massa djur som käkar efter tallriksmodellen. Är väl typ bara vargen som inte har nått val ? 
    Jag menade just i själva animalieätandet. Tveksamt om t.ex. en brunbjörn skulle överleva utan att äta andra djur, även om den även äter vegetabilier.
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:09:32 följande:
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
    Det går åt en massa skit som soja och majs att fodra kor. Det är inte deras artegna föda. De ska äta gräs! Och lycka till att som människa äta gräs. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:13:40 följande:

Kor tvingas att äta mat de inte ska äta, soja och majs. De ska äta gräs!
    Så hade kor fått äta det de ska äta hade det inte varit ett problem. Dock blir inte kor lika tjocka och goa om de enbart äter gräs. 

Jag kommer inte att bli vegan eller vegetarian pga min hälsa. Jag tåler inte de alternativa proteinkällorna. En anledning är mängden lektiner i blajväxter. Jag kan inte äta spannmål heller. 
    Jag hade inte slutat äta kött även om jag hade haft möjligheten till det för jag vet vad en människo kropp behöver. Jag som kvinna är inte intresserad av att få järnbrist eller b12 brist. Och jag har inga planer på att ta kosttillskott för då äter jag inte artegen föda. 

• Anonym (Kattmamma)

vår kropp är väl designad till allätare! Den som äter ensidigt riskerar brist på viktiga ämnen! Det bästa torde väl vara att äta LITE av varje utan överdrifter!

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-13 16:18:46 följande:
    Det går åt en massa skit som soja och majs att fodra kor. Det är inte deras artegna föda. De ska äta gräs! Och lycka till att som människa äta gräs. 
    Exakt var har jag sagt att jag skall äta gräs?  Det där var väl ett slag i luften?
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet