Anonym (Oj) skrev 2025-01-13 12:23:45 följande:
Du får äta precis hur mkt choklad du vill. Vi andra får också äta hur mycket choklad vi vill.
Nej djuren kan inte förvara sig själva. Dom flesta är medvetna om att djur dör för att vi ska bli mätta. Vi klarar att tänka själva och väljer att äta kött ändå. Helt okej för oss att det finns veganer men jag håller med om det är väldigt tjatigt att behöva försvara att vi äter kött. Vi är inte så pass korkade så vi inte fattar att djuren dör. Människan har ätit djur I alla tider och vissa av oss kommer välja att fortsätta med det. När detta ifrågasätts så får man ta att andra blir irriterade. Alla tänker inte likadant.
Jag tycker veganer är extremt duktiga. Är inget påhopp mot er utan mer en vädjan att acceptera att alla är vi olika. Vi gör våra val i livet. Man behöver inte försöka ändra på andra, som dessutom tydligt uttrycker att man inte har något intresse I att bli vegan.
Det där med choklad kom upp för att jag i en sidodialog med en annan som är vego i förtroende sa att jag en gång om året fuskar med en liten bit toblerone på färjan till utlandet, och sedan trodde mammonym att jag är en vaneätare av mjölkchoklad,. men jag äter alltså inte mjölkchoklad. När jag köper choklad är den vegansk. Mammonym trodde att jag var inkonsekvent, men jag köper alltså inte mjölkchoklad. Jag vill inte heller köpa mjölkchoklad och jag vill inte stödja mjölkindiustrin. Dessutom har jag intryck att jag fick bättre blodflöde i den vevan jag gick över till veganskt.
Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar några djurprodukter" . "Vegan i sig" betyder inte att man argumenterar över huvud taget.
Jag har inte sagt att någon är korkad.
Självfallet vet många personer rent teoretiskt varifrån animalier kommer. Det visste också jag på den tiden jag konsumerade dem, men jag skulle inte kalla mitt dåvarande animalieätande jag för djurvän. Jag trodde jag var det. Men jag ser idag tillbaka på mitt dåtida jag som inkonsekvent.
Jag hade på den tiden inte på allvar satt mig in i perspektivet från dem som får betala priset. Idag vet jag mycket som jag inte visste då.
Det jag skrev i startinlägget var inte argsint . Det var ett stillsam tanke att vegetabiliebaserade alternativ helt enkelt är mer djurvänliga - utifrån perspektivet av de som får betala det yttersta priset för animalierna. Jag känner idag personligen en större frid i hjärtat i förhållande till icke mänskliga medvarelser än jag gjorde förr.
Vad menar du med duktiga? För åter igen: Ordet "vegan" betyder ju ( enligt mitt språkbruk i a f ) bara "person som inte konsumerar djurprodukter".
Stopp lite: Jag är idag tacksam mot de som inspirerade mig att bli först vegetarian och sedan vegan. Om man inte får bidra till att andra ändrar inriktning
finns ingen yttrandefrihet - och hade det varit förbjudet hade jag aldrig varit vad jag är idag. Jag är tacksam för att de delade med sig av sina tankar.
Det måsta vara tillåtet att uttrycka en åsikt.
Det är 100% frivilligt att läsa mina ord. Det är så yttrandefrihet fungerar. Ingen tvingas läsa mina ord, Ingen tvingas göra efter mina ord.