• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-17 16:50:01 följande:
    Du är alltså emot djuruåpfödning även om det sker på ett sätt där djuren faktiskt har det bra innan det blir ull och kött, ägg och mjölk? Det är alltså bättre för som djuren att dom aldrig föds alls? Inte ens om de faktiskt har bra liv ? 

Jag är också Djurvän. Man kan vara det fast man äter kött. Men behöver inte vara vegan för att slänga med den titeln. 

Vi har läst om och om igen nu om hur du blev vegan och vi förstår  jag respekterar det till 100% med mig behöver du inte argumentera mer om hur du kom dit du är nu. 

Mina inlägg är inte aggressiva. Jag va själv vegetarian ett tag men det blev inte hållbart för mig. 
    Om man vänder på frågan. Tycker du att det är rätt att föda upp djur enbart för slakt och inte låta dem leva färdigt sina liv? Vissa ungkalvar slaktas och hinner inte leva särskilt länge. Är det etiskt och moraliskt rätt?
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-19 14:12:17 följande:

Det finns i o f s många vegetabiliebaserade proteinkällor. Det är långt ifrån allt som kommer från baljväxter.

Jag beklagar att du fick dålig vård i den allmänna sjulvården.

Du har kanske missförstått en del av vad jag skrivit. Jag har tänkt en hel del, så att säga "längre än näsan räcker". Jag har aldrig skrivit att man men statens lagtvång skall fasa ut djurhållningen, Vad jag menade med uttrycket fasa ut var i stället att om vegetabiliebaserade rätter blir populärare och efterfrågan på vegetabilier av olika slag ökar så finns också förutsättningar för efterfrågan på animalier att minska, och i så fall minskar produktionen av animalier enligt ekonomins samband,

Detta är i så fall en långsiktig process, inget abrupt som sker över en natt, och det är det jag är för - dvs bla att popularisera olika vegetabiliska  alternativ vilket medför mindre uppfödning av djur/ mindre dödande av dessa. 

Jag är också för en uppvärdering av djur i det allmänna medvetandet - mer kärlek hos fler människor till våra icke mänskliga medvarelser som tillsammans med att det finns många goda vegetabiliebaserade rätter skulle kunna ,minska på efterfrågan på dödandet av både landdjur och (ÄNNU MER) vattendjur.

Miljarder landdjur och biljoner vattendjur (ännu många fler) rör det sig om.

Hur "bra" djurhållning än görs så är slutet ändå alltid det samma -att djuren dödas. Kött/fisk/mjölk/ägg-produktion bygger alla 4 på massdödande. Även äggproduktion - där i princip tex olönsamma hankycklingar mals ned levande i 1000-tal varje dag - och helt lagligt - i Sverige.

Det måste vara tillåtet att tex dela vegetabiliebaserade recept och matinspiration och att säga att man tycker synd om de många djur som dödas i biljoner, utan att man skall anklagas för att vara dum.

Jag skrev bara, utan skällsord emot någon alls och helt stillsamt utan hårda ord, i startinlägget, dels med positiv vinkel att många goda vegetabiliebaserade och spännande rätter finns, att jag har medlidande med djuren och att jag ser vegetabiliebaserade alternativ som positiva.

Vilka proteinkällor finns det som skulle fungera för mig då?
    Du får jättegärna namnge dem, kan vara värt att kolla upp om jag har missat något. 

Men jag vidhåller att det måste vara upp till var och en vilken kost man vill hålla sig till. 
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-20 10:57:17 följande:
    Du får jättegärna namnge dem, kan vara värt att kolla upp om jag har missat något. 

Men jag vidhåller att det måste vara upp till var och en vilken kost man vill hålla sig till. 

Jag har aldrig sagt att någon rent juridiskt skall tvingas till något. När jag slutade äta kött/fisk och senare ägg/mejeriprodukter var det ingen som tvingade mig, utan jag blev i stället inspirerad av a tt ta del av vad andra berättade.

Det finns en hel del proteinkällor som inte är baljväxter  Jag vet inte vad som fungerar för just dig, men bara för att kort nämna några få exempel  av många quinoa, chiafrön, svampprotein, nötter o frön etc etc etc. 

• Anonym (Djurvän)

Jag har lite över 25% med mig i startinlägget. Det är kanske ändå rätt så BRA med tanke på genomsnittshållningen i svensk befolkning som helhet just idag.Glad

• Anonym (Veg)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-20 10:57:17 följande:

Att vara vegetarian innebär ju att du inte äter kött, fisk och fågel. Så du kan få i dig de flesta näringsämnen ifrån andra livsmedel och ta tillskott av vitamin b12 som finns i nötkött.
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-20 13:42:24 följande:

Jag har aldrig sagt att någon rent juridiskt skall tvingas till något. När jag slutade äta kött/fisk och senare ägg/mejeriprodukter var det ingen som tvingade mig, utan jag blev i stället inspirerad av a tt ta del av vad andra berättade.

Det finns en hel del proteinkällor som inte är baljväxter  Jag vet inte vad som fungerar för just dig, men bara för att kort nämna några få exempel  av många quinoa, chiafrön, svampprotein, nötter o frön etc etc etc. 

Iinget av det du skriver här fungerar för mig. quinoa och chia innehåller mycket lektiner och det gör mig sjuk. Nötter i alla ära men majoriteten av dessa innehåller en hel del lektiner också. 
    Enbart svamp är ganska fattig och tråkig kost.

Eftersom jag har läkt en läckande tarm och andra tarm skador så kan jag inte trycka kroppen full med främst lektiner. Då är jag tillbaka på ruta ett
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Veg) skrev 2025-01-20 13:51:24 följande:
    Att vara vegetarian innebär ju att du inte äter kött, fisk och fågel. Så du kan få i dig de flesta näringsämnen ifrån andra livsmedel och ta tillskott av vitamin b12 som finns i nötkött.
    Jag äter inte spannmål eller baljväxter. Eller chia eller quinoa. Jag kan inte äta mycket nötter heller.  Så det hade varit så gott som omöjligt för mig att få i mig ordentligt med protein om jag hade hoppat över köttet. 
    Jag äter inte heller växtbaserade oljor med undantag för olivolja pga att de är så ofantligt rika på omega 6.

Jag VILL INTE äta mat som inte är artegen för mig som människa. Och är alternativet att jag MÅSTE äta kosttillskott då äter jag inte rätt mat för att hålla mig frisk. 
  • Anonym (Herr)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-20 13:44:53 följande:

Jag har lite över 25% med mig i startinlägget. Det är kanske ändå rätt så BRA med tanke på genomsnittshållningen i svensk befolkning som helhet just idag.Glad

kan inte du ge mig bra förslag på vegetabiliebaserade proteinkällor
  • Anonym (wienerschnitzel)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-17 11:37:43 följande:

Jag tror att kombinationen av olika B12-tillskott kan vara bra att använda. .

Ja, det finns  de som är vegetarianer (inte äter kött o fisk) men mejeriprodukter, och alltså inte är blandkostare.

Jag började själv som laktovegetarian när jag skippade kött o fisk. 

Det handlar inte om tro utan om biologi.

Det är definitionen av blandkost, allätare, omnivor. Att man äter produkter från både växt- och djurriket. Du behöver inte äta kött för att vara "allätare". Det räcker med sådant som mejeriprodukter och ägg. 

Och som laktovegetarian åt du blandkost och byggde upp dina depåer av exempelvis B12.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-20 15:03:40 följande:
    Iinget av det du skriver här fungerar för mig. quinoa och chia innehåller mycket lektiner och det gör mig sjuk. Nötter i alla ära men majoriteten av dessa innehåller en hel del lektiner också. 
    Enbart svamp är ganska fattig och tråkig kost.

Eftersom jag har läkt en läckande tarm och andra tarm skador så kan jag inte trycka kroppen full med främst lektiner. Då är jag tillbaka på ruta ett

Det finns även mycket annat. Vad gäller just svamp så äter jag själv då och då - men inte speciellt ofta - veganskt quorn, byggt på en proteinrik svamp, men jag har inte sagt att man "alltid skall äta svamp". Men det finns mycket annat än det jag nämnde också :Det var bara exempel.

Ja, en del har vissa tarmproblem och andra svårigheter, och jag säger inte så mycket om just dig individuellt, men rent allmänt - i stora drag i samhället - ser jag det fortfarande som något positivt om goda vegetabiliska rätter med tiden blir allt populärare, och om detta i sin tur gör att animalieproduktion av olika slag/ dödandet av land- och vattendjur kan minska betydligt.

Det håller jag fast vid.

Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet