• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2025-01-14 05:42:10 följande:

vår kropp är väl designad till allätare! Den som äter ensidigt riskerar brist på viktiga ämnen! Det bästa torde väl vara att äta LITE av varje utan överdrifter!

Exakt vad skulle jag lida brist på? Jag hade bra värden vid en koll för ca ett år sedan.

Exakt  vad menar du med designad till allätare? arr någon suttit vid ett ritbord och planerat just den saken? Man kan avgöra som individ vad man har till föda.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-13 16:21:40 följande:

Kor tvingas att äta mat de inte ska äta, soja och majs. De ska äta gräs!
    Så hade kor fått äta det de ska äta hade det inte varit ett problem. Dock blir inte kor lika tjocka och goa om de enbart äter gräs. 

Jag kommer inte att bli vegan eller vegetarian pga min hälsa. Jag tåler inte de alternativa proteinkällorna. En anledning är mängden lektiner i blajväxter. Jag kan inte äta spannmål heller. 
    Jag hade inte slutat äta kött även om jag hade haft möjligheten till det för jag vet vad en människo kropp behöver. Jag som kvinna är inte intresserad av att få järnbrist eller b12 brist. Och jag har inga planer på att ta kosttillskott för då äter jag inte artegen föda. 

Varför över huvud taget föda upp nötkreatur?

Det finns många vegetabiliebaserade proteinkällor. Är du säker på att det gäller för alla dessa?

Jag hade bra värden för olika parametrar vid en koll för inte så länge sedan, även för Hb. Vad är det för fel på tillskott av B12? Eller med andra ord: Varför skall allt vara det du kallar "arteget"? Rent konkret varför det? Sedan började jag  i o f s som laktovegetarian och då tog jag inte B12, men började med det sedan jag blev vegan.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-13 16:21:40 följande:

Kor tvingas att äta mat de inte ska äta, soja och majs. De ska äta gräs!
    Så hade kor fått äta det de ska äta hade det inte varit ett problem. Dock blir inte kor lika tjocka och goa om de enbart äter gräs. 

Jag kommer inte att bli vegan eller vegetarian pga min hälsa. Jag tåler inte de alternativa proteinkällorna. En anledning är mängden lektiner i blajväxter. Jag kan inte äta spannmål heller. 
    Jag hade inte slutat äta kött även om jag hade haft möjligheten till det för jag vet vad en människo kropp behöver. Jag som kvinna är inte intresserad av att få järnbrist eller b12 brist. Och jag har inga planer på att ta kosttillskott för då äter jag inte artegen föda. 

Tillägg: Det finns många kvinnor som är både vegetarianer och veganer och inte har järnbrist.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:38:22 följande:
    Jag menade just i själva animalieätandet. Tveksamt om t.ex. en brunbjörn skulle överleva utan att äta andra djur, även om den även äter vegetabilier.
    Så en björn skulle inte överleva på vegansk kost om du fick styra den helt ? Det har jag svårt att tro
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:43:35 följande:
    Tillägg: Det finns många kvinnor som är både vegetarianer och veganer och inte har järnbrist.
    Ja det finns det. Finns kvinnor som äter kött som också har järnbrist. Poängen är nog att det är mkt järnbrist i kött och därför är det väldigt bra föda som många oss VILL äta. Det är näringsmässigt inte dåligt att äta kött eller? 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:36:16 följande:
    Exakt var har jag sagt att jag skall äta gräs?  Det där var väl ett slag i luften?
    Du har skrivit att djur äter växter. Hur ska jag veta att du inte vet vad kor äter? Eller bör äta. Så nej, det är inte ett slag i luften. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:38:32 följande:

Exakt vad skulle jag lida brist på? Jag hade bra värden vid en koll för ca ett år sedan.

Exakt  vad menar du med designad till allätare? arr någon suttit vid ett ritbord och planerat just den saken? Man kan avgöra som individ vad man har till föda.

Hur länge har du ätit veganskt? 
    Järn värdet lär bli det första att synas när det sjunker men för B12 kan det ta ÅR innan det brakar åt helvete. 
    Det finns de som blir så dåliga av b-12 brist att de blir sjukskrivna för att de inte klarar av att arbeta. Och att återhämta sig från b-12 brist kan ta lång tid. 

Om du tar kosttillskott för att inte få brist på bland annat b-12 och järn då äter du inte den mat som våra kroppar är skapade för att äta. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-14 13:50:08 följande:
    Hur länge har du ätit veganskt? 
    Järn värdet lär bli det första att synas när det sjunker men för B12 kan det ta ÅR innan det brakar åt helvete. 
    Det finns de som blir så dåliga av b-12 brist att de blir sjukskrivna för att de inte klarar av att arbeta. Och att återhämta sig från b-12 brist kan ta lång tid. 

Om du tar kosttillskott för att inte få brist på bland annat b-12 och järn då äter du inte den mat som våra kroppar är skapade för att äta. 
    För mig tog det 17 år innan allt brakade samman, mina järnvärden låg i botten, jag blev deprimerad, tappade håret, fick kala fläckar i skallen till följd av grav järnbrist. Alla symtom försvann ett kort tag efter att jag började äta kött, fågel och fisk. Numera dricker jag också mjölk varje dag och alla mina värden är på en stabil nivå. 

Blir därför så jävla förbannad på outbildade veganer som påstår att alla mår bra av en vegansk diet vilket jag själv vet är rent jävla skitsnack.  Särskilt också när ens egna utsagor blir antingen helt ignorerade eller ifrågasatta, som om man vore nån idiot som inte fattar nåt.
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:42:42 följande:

Varför över huvud taget föda upp nötkreatur?

Det finns många vegetabiliebaserade proteinkällor. Är du säker på att det gäller för alla dessa?

Jag hade bra värden för olika parametrar vid en koll för inte så länge sedan, även för Hb. Vad är det för fel på tillskott av B12? Eller med andra ord: Varför skall allt vara det du kallar "arteget"? Rent konkret varför det? Sedan började jag  i o f s som laktovegetarian och då tog jag inte B12, men började med det sedan jag blev vegan.

Rent konkret: för att vi ska kunna ha ett bra immunförsvar och leva ett friskt liv.

Spannmål, framför allt vete då det är mest modifierat, ger oss inflammationer i kroppen som i slutändan leder till läckande tarm. Vi har ätit spannmål en kort tid under vår utveckling och kroppen kan inte hantera det fullt ut. Men människokroppen är så otroligt fantastisk att den kämpar in i det sista. 
    Andra livsmedel som ställer till med mycket bekymmer för oss är ultraprocessade, mejerier från ko, växtbaserade oljor då de innehåller otroligt mycket omega 6 (raps har en mindre dålig balans mellan omega 6 och 3 men inte bra nog. Olivolja är bättre), socker.

Sen har vi lektiner som i för stor mängd också är skadliga för oss. Det är en anledning till att vi ska äta närproducerat så att frukt och grönt inte har plockats i omoget tillstånd och fraktats till närmaste butik. Då har frukten/grönsaken inte mognat som den ska och lektin halten är fortfarande hög. 

Jag skulle kunna fortsätta i en evighet men jag har roligare saker för mig. 

Och btw, ett hb värde säger absolut inget om du har järnbrist eller inte. Man ska ta ferritin värdet. När man får järnbrist då sjunker ferritinet först. När hb värdet väl börjar sjunka har man gått med järnbrist ett tag. 
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-14 13:47:22 följande:
    Du har skrivit att djur äter växter. Hur ska jag veta att du inte vet vad kor äter? Eller bör äta. Så nej, det är inte ett slag i luften. 
    Självfallet vet jag vad olika vanliga växtätande djur äter i stort..
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-14 12:56:16 följande:
    Så en björn skulle inte överleva på vegansk kost om du fick styra den helt ? Det har jag svårt att tro
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:43:35 följande:
    Ja det finns det. Finns kvinnor som äter kött som också har järnbrist. Poängen är nog att det är mkt järnbrist i kött och därför är det väldigt bra föda som många oss VILL äta. Det är näringsmässigt inte dåligt att äta kött eller? 
    Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Missförstod du mitt startinlägg? Jag är för vegetabiliebaserad föda, inte animalier. Men vad gäller just en björn har den ju annorlunda kroppskemi än vi. Jag tvivlar på att en björn (brunbjörn) klarar en fullständigt vegansk kost.
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet