• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Eurydike skrev 2025-01-03 21:38:03 följande:
    Kan förstå att du fuskar ibland, det gör jag med, men jag tycker bara att det är skönt att slippa köttet. Jag har alltid undvikit kött i mat, så jag får säkert i mig mer protein nu när jag inte bara äter sås och kolhydrater 😅 Det finns riktigt god vegansk choklad som jag brukar beställa när jag vill lyxa till det. Den är svindyr, men det kan det vara värt ibland 😋 Jag hittade också en box med veganska julostar som jag ska beställa nästa år. Några av ostarna har jag ätit förut och de är väldigt lika vanliga mögelostar 🧀
    Tack för tips. Ja, själv började jag också som laktovegetarian när jag skippade kött/fisk/skaldjur och var det ganska länge efter det.
  • välbärgad man i mina bästa år

Det är en jävla tur att jag inte umgås med några vetetarianer eller veganer eftersom accepterar inte mina gäster kött, fisk och fågel som fullvärdig kost så får de ha med sig egen mat och tillaga. Man kan laga så oerhört många top of the line rätter bara baserat på kött, fisk och fågel med tillägg som potatis, potatisgratäng, potatismos, pasta i alla dess former, ris, rotmos, gul lök, spenat, brocolli, ärtsoppa, bruna bönor mm mm mm.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (M) skrev 2025-01-03 16:05:07 följande:
    Jo men hållbarhetsaspekten går ju inte att bortse ifrån oavsett om man pratar miljömässigt eller ekonomiskt. Du bortser från det mesta jag tar upp med svaret att du inte pratar om miljömässiga frågor. Det faktum att djuren är en del av det cirkulära systemet som lantbruk generellt bygger på är inte något man bara kan bortse ifrån. Vi har också det faktum att jordhälsan skulle bli sämre utan djurhållning. Det är bevisat eftersom konstgödsel inte är en ren ersättning av naturgödsel utan bara ett tillskott av de kortsiktigt viktigaste näringsämnena, långsiktigt utarmar det jorden. 

De produkter som skulle behöva odlas mer av är generellt också grödor (exempelvis balj- och oljeväxter) som inte går att odla intensivt på samma plats till följd av växtsjukdomar vilket begränsar möjligheterna till den ökade produktionen som skulle krävas. Dessutom är många utav dessa grödor rätt så specifika med vilken jordart de växer i vilket gör det till en olönsam gröda på många platser till följd av dåliga skördar. 

Vi vill ha hållbara jordbruk där man tar tillvara så mycket som vi kan, att vi använder kött och benmjöl att gödsla med är ett utmärkt sätt att ta tillvara på restprodukter. Ja skog är bra, men att få ut mycket mat på mark som vi inte kan odla mat på (betesmark) tycker jag är viktigare i ett samhälle med ökad befolkning och där vi faktiskt borde tänka på beredskap för eventuella kriser. Dessutom pratar man ju om att odla skog på åkermark, som kanske för länge sedan var skog som sannolikt den mesta marken var för riktigt länge sen om man ska vara sån. Det är ju vad man ska göra i Danmark nu. Hur håller det ihop med en ökad befolkning men minskad matproduktion? Att vall (foder) är något som stöds utav forskningen för en förbättrad jordhälsan bl.a. här har vi en del i det cirkulära systemet där alla delar i jordbruket stöttar upp varandra. Dessutom borde vi vara riktigt rädda om och ta hand om vår matjord får annars kommer vi till slut inte ha mat alls.

Att man redan idag dessutom pratar om att maten är dyr så är det inget mot vad som skulle hända om vi skulle gå över till det du förespråkar. Detta skulle som alltid drabba de som har det sämst ställt, att vi har kött och mjölkprodukter gör det förhållandevis enkelt och hyfsat billigt att se till att folk får näringsriktig mat. För faktum är att för att en vegetarisk kost långsiktigt ska fungera för gemene man behövs en avsevärt ökad kunskap för att folk skulle veta hur man äter rätt för att få i sig alla näringsämnen som behövs.

Behovet av kosttillskott skulle också öka, då vi normalt får i oss vitamin B 12, D vitamin och järn via animaliska livsmedel. Så vi skulle sannolikt se ett ökat problem med näringsbrist i samhället. 

Skulle något dessutom hända i världen som begränsa importen av mat skulle vi dessutom blir ännu mer sårbara eftersom det är väldigt svårt att leva på endast vete, morötter och socker, som är det enda vi är självförsörjande på idag men vi ligger rätt bra till vad gäller mejeriprodukter, ägg och griskött så med det som komplement skulle vi sannolikt klara oss bra mycket bättre.

I ett land som Sverige där vi är begränsade av en kort odlingssäsong och annat jag tagit upp är det inte realistiskt. Sen är jag inte emot vegetarisk eller vegansk kost som så, och äter själv vegetariskt ibland som en del i en varierad kost, man behöver ju inte äta kött varje dag såklart.

Jag har inte sagt att hållbarhet är oviktigt, bara att för mig personligen så har djurrättsfrågan varit avgörande, Jag "litar" inte riktigt på miljöveganer. De har människan i centrum - inte de som får betala det yttersta priset för animalierna-djuren själva. Dessutom ingår ändå inte uppfödda djur i något "naturligt" (om man nu ska använda ett sådant ord). De finns för att de har fötts upp av människor. Det finns andra kretslopp också.

Vad gäller handelsgödsel så tror jag att det går att utveckla och förbättra mycket. Jag är själv en utexaminerad civilingenjör i kemiteknik - med just livsmedel som inriktning sista studieåret.

På lång sikt tror jag det går att balansera tillgång och en ökad efterfrågan på bla baljväxter. Viktigt är också att arbeta med befolkningsfrågan, tex FN:s arbete. Jag tror att den exponentiella folkökningen (antalet människor har mer än fördubblats under min livstid) måste brytas. Men ekonomisk utveckling och utbildning som ger företagsamhet etc brukar också sänka nativiteten,- På lång sikt - och ett vegetabiliebaserat samhälle är ett mycket långsiktigt projekt- är jag för inte bara en stabilisering utan även en minskning av den mänskliga världsbefolkningen. Jag säger inte heller att allt måste vara närodlat. Jag är inte generellt emot internationell livsmedelshandel.

Jag understryker åter att jag INTE är för statligt lagtvång utan en successiv och mycket långvarig övergång pga succesivt ändrade värderingar och successivt ändrade efterfrågemönster, så det finns tid att göra anpassningar med tanke på de sämst ställda.

Jag är inte emot kosttillskott, B12 har jag själv tagit, men det mesta går vad jag förstår att hitta i vegetabiliebaserade livsmedel.

Sedan är det inte alls så att det är bara morötter, socker och vete som odlas i Sverige. Ett vegoföretag som är känt och använder svenska råvaror år Gogreen, och tex vegetabiliska proteinkällor finns en hel del, även sådana som går att odla här. Dessutom-vore det i ett absolut krisläge och jag hade att välja på att svälta ihjäl eller äta animalier skulle jag äta animalier. Men som det nu är tänker jag aldrig gå tillbaka till animalier. Jag har mer frid i mitt hjärta gentemot mina icke mänskliga medvarelser och jag har uppfattat det så att jag fått bättre blodflöde i den perioden då jag blev vegan

Jag tänker fortsätta att dela goda vegetabiliebaserade recept. Det kan ingen hindra mig från, och jag tänker fortsätta att tala för djurrätt -dock inte den "vanliga svenska vänsterdjurrätten".(är både högerman samt troende så jag står så långt ifrån dessa strömningar som är möjligt). Jag är snarare  inspirerad av sådana som Andrew Linzey än av sådana som Peter Singer.

Tack för att du håller en god och lugn ton och skriver mycket seriöst och genomtänkt! Det är trevligare att diskutera med dem som så gör än med de som är mer "argsinta",  Glad

• Anonym (Djurvän)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:39:05 följande:

Det är en jävla tur att jag inte umgås med några vetetarianer eller veganer eftersom accepterar inte mina gäster kött, fisk och fågel som fullvärdig kost så får de ha med sig egen mat och tillaga. Man kan laga så oerhört många top of the line rätter bara baserat på kött, fisk och fågel med tillägg som potatis, potatisgratäng, potatismos, pasta i alla dess former, ris, rotmos, gul lök, spenat, brocolli, ärtsoppa, bruna bönor mm mm mm.

Fast nu finns det ju en del av oss veganer eller vegetarianer som inte kräver så mycket och är snälla och artiga och inte kräver att du ska laga något annat, och inte gör något väsen av sig. Jag är lite sådan, Det är bara här i debattråden jag uttrycker åsikter.Glad
  • välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 13:48:25 följande:
    Fast nu finns det ju en del av oss veganer eller vegetarianer som inte kräver så mycket och är snälla och artiga och inte kräver att du ska laga något annat, och inte gör något väsen av sig. Jag är lite sådan, Det är bara här i debattråden jag uttrycker åsikter.Glad
    Mitt inlägg kanske blev lite felvinklat men förstå mig om jag uttrycker det så här. Det är betydligt fler vegetarianer och veganer som kritiserar kött, fisk och fågelätare än vad det är kött fisk och fågelätare som kritiserar vegetarianer och veganer. Gråter

Själv skulle jag nog kalla mig för ALLÄTARE!
  • Tow2Mater

Vad tycker du TS om labbodlat kött? Själv tycker jag det är en bra ide som borde drivas vidare.

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 18:25:50 följande:

Vad tycker du TS om labbodlat kött? Själv tycker jag det är en bra ide som borde drivas vidare.

Labodlat kött är fantastiskt, precis som 3-d-kött.
    Åt det senast på Pinchos nyligen, en trevlig upplevelse för mig som inte ätit kött på 30 år.

Inte riktigt som jag minns kött, precis som min man sa. Men ett fullgott komplement.
  • Anonym
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:59:04 följande:
    Mitt inlägg kanske blev lite felvinklat men förstå mig om jag uttrycker det så här. Det är betydligt fler vegetarianer och veganer som kritiserar kött, fisk och fågelätare än vad det är kött fisk och fågelätare som kritiserar vegetarianer och veganer. Gråter

Själv skulle jag nog kalla mig för ALLÄTARE!
    Och jag upplever det precis tvärtom.

JAg struntar i vad andra äter, men hos mig bjuds inte på kött.
    Och som du säger, duger inte det jag bjuder på så ta med eget eller ät tillbehören.

Det värms dock inget i mitt kök som tagit omvägen förbi slakthuset.
  • Anonym (M)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 13:45:05 följande:

Jag har inte sagt att hållbarhet är oviktigt, bara att för mig personligen så har djurrättsfrågan varit avgörande, Jag "litar" inte riktigt på miljöveganer. De har människan i centrum - inte de som får betala det yttersta priset för animalierna-djuren själva. Dessutom ingår ändå inte uppfödda djur i något "naturligt" (om man nu ska använda ett sådant ord). De finns för att de har fötts upp av människor. Det finns andra kretslopp också.

Vad gäller handelsgödsel så tror jag att det går att utveckla och förbättra mycket. Jag är själv en utexaminerad civilingenjör i kemiteknik - med just livsmedel som inriktning sista studieåret.

På lång sikt tror jag det går att balansera tillgång och en ökad efterfrågan på bla baljväxter. Viktigt är också att arbeta med befolkningsfrågan, tex FN:s arbete. Jag tror att den exponentiella folkökningen (antalet människor har mer än fördubblats under min livstid) måste brytas. Men ekonomisk utveckling och utbildning som ger företagsamhet etc brukar också sänka nativiteten,- På lång sikt - och ett vegetabiliebaserat samhälle är ett mycket långsiktigt projekt- är jag för inte bara en stabilisering utan även en minskning av den mänskliga världsbefolkningen. Jag säger inte heller att allt måste vara närodlat. Jag är inte generellt emot internationell livsmedelshandel.

Jag understryker åter att jag INTE är för statligt lagtvång utan en successiv och mycket långvarig övergång pga succesivt ändrade värderingar och successivt ändrade efterfrågemönster, så det finns tid att göra anpassningar med tanke på de sämst ställda.

Jag är inte emot kosttillskott, B12 har jag själv tagit, men det mesta går vad jag förstår att hitta i vegetabiliebaserade livsmedel.

Sedan är det inte alls så att det är bara morötter, socker och vete som odlas i Sverige. Ett vegoföretag som är känt och använder svenska råvaror år Gogreen, och tex vegetabiliska proteinkällor finns en hel del, även sådana som går att odla här. Dessutom-vore det i ett absolut krisläge och jag hade att välja på att svälta ihjäl eller äta animalier skulle jag äta animalier. Men som det nu är tänker jag aldrig gå tillbaka till animalier. Jag har mer frid i mitt hjärta gentemot mina icke mänskliga medvarelser och jag har uppfattat det så att jag fått bättre blodflöde i den perioden då jag blev vegan

Jag tänker fortsätta att dela goda vegetabiliebaserade recept. Det kan ingen hindra mig från, och jag tänker fortsätta att tala för djurrätt -dock inte den "vanliga svenska vänsterdjurrätten".(är både högerman samt troende så jag står så långt ifrån dessa strömningar som är möjligt). Jag är snarare  inspirerad av sådana som Andrew Linzey än av sådana som Peter Singer.

Tack för att du håller en god och lugn ton och skriver mycket seriöst och genomtänkt! Det är trevligare att diskutera med dem som så gör än med de som är mer "argsinta",  Glad

Jo fast att uppfödda djur inte är naturligt känner jag blir ett ganska irrelevant argument eftersom det mesta i människans sätt att leva idag är mer eller mindre onaturligt. Med den logiken bör vi heller inte ha någon produktion alls, inga städer m.m. m.m.

och hur ser du på husdjur? Jag menar hund och katt är ju karnivorer de bör ju få äta kött, det är ju det naturliga för dem och vad deras kroppar är gjorda för. 

Jo jag vet att man jobbar på att skapa konstgödsel som är gjort utan fossila bränslen, hur det går vet jag inte, eller hur hållbart det faktiskt är om man går in djupare på det. Har inte orkat fördjupa mig i frågan. Men vi har ju det faktum att det krävs mer än kväve, fosfor och kalium (som dessa gödselmedel normalt innehåller) för en hälsosam jord. Man har ju visat att mångfalden av mikroorganismer i jord som är odlad ekologisk är större, generellt är jorden friskare och därmed också växterna man odlar. Inte för att jag tycker att alla borde odla ekologiskt, men jordhälsan är ju viktigt för långsiktig hållbarhet, och det som visar bäst resultat bör vi fortsätta med. 

Jag håller helt med om att vi på sikt borde satsa på att minska befolkningen och blir ärligt talat frustrerad på politikerna som försöker få det till någon slags kris att vi föder "för få" barn. Det, precis som när Sverige försöker hävda sig globalt som duktiga i miljöfrågor, bör man ju göra detsamma i denna frågan. Det bör vara något att satsa på och göra till något positivt. Självklart inte i för hög takt, men skulle vi inte ta in människor från andra länder skulle Sveriges befolkning minska, men knappast så drastiskt att det skulle bli en kris. 

Nja jag är inte emot kosttillskott som så, mer det faktum att en helt vegansk kost skulle kräva en helt annan medvetenhet från gemene man om vad man äter för att få i sig det som krävs. Jag tror inte det är något alla klarar, eller heller har råd med. Mjölk och ägg exempelvis är ju jättebra och förhållandevis billiga i förhållande till näringstäthet, enkla råvaror. Det finns ju inte riktigt samma motsvarighet i vegansk kost. 

Jag sa inte att det bara var det vi odlar i Sverige, utan att det är vad vi är självförsörjande på. Och självklart finns det vegetabiliska proteinkällor vi kan odla här i Sverige, baljväxter. Som är jämförelsevis svårodlade och begränsade. Sen om det nu skulle bli en kris i ett sådant scenario där vi bara äter veganskt, så kan vi ju inte bara gå tillbaka till animalier eftersom vi då inte skulle ha någon sådan produktion i landet.  

Absolut jag tycker inte heller du ska sluta med vad du tycker om och vad du själv står för. Man kan tycka olika utan att anse att den andre måste ändra sig ;) det är ju bara positivt att du hittat något du mår bra av. Sen som sagt ser vi olika på det hela. Jag är inte emot en större del vegetariskt i kosten, men att gå över till det helt tror jag inte på.

Tack själv! Jag tycker det är ett intressant ämne för diskussion, och det är roligt med diskussioner där man kan dela sina olika tankar och åsikter utan pajkastning. Man vet aldrig vad man kan lära sig eller få för insikter 😄
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 18:25:50 följande:

Vart kan man få tag på det? Jag hade gärna testat.
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet