• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Kretslopp)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-12 00:12:41 följande:
    Räknas hö? Det har ju mördats innan djuret äter det... Det hade ju avlidit på hösten ändå... 
    Du missade poängen. Läs de inlägg som det syftas tillbaka på så ser du att det inte är jag som argumenterar för att vi ska äta djur för att växter ska slippa lida.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-12 00:15:28 följande:
    Du missade poängen. Läs de inlägg som det syftas tillbaka på så ser du att det inte är jag som argumenterar för att vi ska äta djur för att växter ska slippa lida.
    Jag har läst det. Jag var ironisk 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 23:02:38 följande:
    Och? Mitt svar handlade inte om vad du äter, utan om växters (och djurs) lidande och studien du själv tog upp. Ditt argument för att äta djur för att växter ska slippa lida stämmer helt enkelt inte, eftersom djur äter växter.
    Djur äter djur också.....
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-11 15:17:09 följande:
    Så lägg ner din tröttsamma propaganda och försök till skuldbeläggande då. Varken antivego eller vegomani är en särskilt önskvärd attityd att framhålla. Kan du inte hålla din egen livsstil för dig själv och sluta pådyvla andra den? 

Aldrig att jag som allätare skulle ge mig på veganer och försöka övertala dem till att äta mer kött. Jag inser och respekterar att folk har olika kroppar och näringsbehov. Försök att komma till samma insikt du så behöver du inte mötas av så mycket ilska. Det är din egen envisa inskränkthet som gör att folk i tråden blir irriterade.

Dessutom så bidrar du själv till kornas "förslavning" genom att indirekt dricka deras bröstmjölk som finns i nästan all mjölkchoklad. 

Detta handlar INTE om min livsstil i sig, utan skälet är att jag vill tala för dem som får betala det yttersta priset, nämligen djuren, som inte kan tala för sig själva. Det finns alltså offer

Sedan har ju du en argare ton än jag i denna debatt + att du visst har framhållit hur fruktansvärt hemskt det är att inte äta animalier. Skulle man tro dina ord borde jag "ha varit död flera gånger om nu".

Jag ÄTER INTE MJÖLCHOKLAD. Det jag nämnde var att jag någon enstaka gång per år äter en liten bit toblerone när jag blir bjuden. En LITEN BIT PÅ ETT ÅR. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 22:42:29 följande:
    Jag kommer inte att sluta äta kött för det. 
    Jag tänkte förra tt ajg är den siste i hela världen som blir vego
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 12:04:39 följande:

Detta handlar INTE om min livsstil i sig, utan skälet är att jag vill tala för dem som får betala det yttersta priset, nämligen djuren, som inte kan tala för sig själva. Det finns alltså offer

Sedan har ju du en argare ton än jag i denna debatt + att du visst har framhållit hur fruktansvärt hemskt det är att inte äta animalier. Skulle man tro dina ord borde jag "ha varit död flera gånger om nu".

Jag ÄTER INTE MJÖLCHOKLAD. Det jag nämnde var att jag någon enstaka gång per år äter en liten bit toblerone när jag blir bjuden. En LITEN BIT PÅ ETT ÅR. 

Du får äta precis hur mkt choklad du vill. Vi andra får också äta hur mycket choklad vi vill. 

Nej djuren kan inte förvara sig själva. Dom flesta är medvetna om att djur dör för att vi ska bli mätta. Vi klarar att tänka själva och väljer att äta kött ändå. Helt okej för oss att det finns veganer men jag håller med om det är väldigt tjatigt att behöva försvara att vi äter kött. Vi är inte så pass korkade så vi inte fattar att djuren dör. Människan har ätit djur I alla tider och vissa av oss kommer välja att fortsätta med det.  När detta ifrågasätts så får man ta att andra blir irriterade. Alla tänker inte likadant. 

Jag tycker veganer är extremt duktiga. Är inget påhopp mot er utan mer en vädjan att acceptera att alla är vi olika. Vi gör våra val i livet. Man behöver inte försöka ändra på andra, som dessutom tydligt uttrycker att man inte har något intresse I att bli vegan. 
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 15:58:46 följande:

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

I SÅ FALL är väl vegetariskt eller veganskt alldeles utmärkt i och med att det går åt MASSOR av växter för att föda upp djur. Glad 

Sedan undrar jag förresten hur man skulle kunna fastställa det vetenskapligt. Ja växter kan "märka det " i den meningen att det sker vissa reaktioner, men om dessa är MEDVETNA är en helt annan fråga. Hur i allsin dar skulle man kunna fastställa det ,med säkerhet.

• Anonym (Djurvän)
    Occam skrev 2025-01-11 23:02:00 följande:
    Tack för din öppnhet om att du är rasist!

För det 1;a vore det en sidodiskussion och det vill jag inte lägg krutet på och skriva fler inlägg om i en tråd med annat ämne.

För det 2:a är det inte alls rasism att önska mindre demografiska förändringar i Sverige (och den demografiska förändringen i min stad är verkligen stor och det Sverige jag växte upp i förändras på många områden med stor nativitet i grupper med tänkande och kulturer som skiljer sig radikalt från det Sverige som fanns för bara en generation sedan. Det går inte friktionsfritt. Det är inte rasism att se problem med mycket hög nativitet i en värld där den mänskliga befolkningen mer än fördubblats under min livstid-från 3,5 miljarder till över 8 miljarder - på väg mot 9 miljarder. Miljö förstörs, Många arter förlorar sina habitat etc etc etc.

För det 3:e: Vad menar du med tack? Hur gör det ditt liv bättre?

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-12 09:38:25 följande:
    Jag har läst det. Jag var ironisk 
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:09:32 följande:
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
    Ja ?
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet