Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-17 13:49:27 följande:
På punkt 1 missförstod du mig. Jag har inte ambitionen att ensam med mitt startinlägg omvända någon. DÄREMOT var det så att när jag själv blev omvänd så var det resultatet av att jag tagit del av många människors argument och berättelser. Dvs principen "droppen urholkar stenen"- och ibland blir det så¨- tex i mitt eget fall.
Jag var faktiskt en av dem som tänkte "ungefär att jag är själv den siste i hela världen som blir vegetarian".
Jag tycker inte heller det är ett huvudämne, men jag ville ändå kort säga en tanke om ords betydelse.
Jag är emot även uppfödning av djur som, som du uttrycker det, "lever ett bra liv". Slutet är ju ändå det samma. De dödas. Jag är för en successiv nedfasning och utfasning av uppfödning av djur och fiske.
Anser du att man ALDRIG NÅGONSIN skall SÄGA ETT ENDA ORD, om man känner starkt att detta massdödande av landdjur och vattendjur är fel/tragiskt och att en annan väg skulle finnas? Mitt hjärta gråter över miljarder landjur och biljoner vattendjur, deras död och deras lidande.
Jag vet ju hur det var när jag själv omvändes. Jag påverkades av andra. Det går alltså att påverkas i en riktning åt mer vegetabiliebaserat. Det är inte omöjligt. Jag var ju själv en så inbiten animaliekonsument. Jag säger inte att alla kommer att gå min väg, och jag vet att en del irriteras, MEN jag som tidigare, när jag åt animalier (och inte bara åt utan åt MASSOR av dem-var storkonsument -ja till och med en frossare) trodde att jag var djurvän ser idag tillbaka på mitt dåvarande jag som att jag var inkonsekvent, och jag kallar inte mitt dåvarande jag för en sann djurvän
Lika myckwt som du är vegan är jag det inte och kommer så förbli.
Jag tåler inga baöjväxter eller spannmål. Min protein källa är kött, ägg och fisk.
Majeriprodukter från ko är uteslutet men från get och får fungerar det bra.
Jag kan inte heller inta några växtbaserade oljorr utan att förstöra mitt immunförsvar.
Jag har varit svårt sjuk pga att vården total ignorerade mina symtom och skickad hem mig med alvedon. Jag ficl vända mig till en privat läkare för att få hjälp.
Tror du att jag frivilligt skulle gå tillbaka till ett liv med smärtor som gjirde mig sängliggande? Eller att jag tappade hår, hade sköra naglar,inga ögonnbryn kvar, magsmärtor som var så kraftiga att jag spydde pga dem?
Jag hade massor av symtom, mycket mer än vad jag skrivit här. Hälften försvann när jag slutade äta spannmål och baljväxter!
Jag tycker att människor som du inte tänker längre än näsan räcker är farliga. Det finns gott om människor som, utöver den fria viljan, fortsätter äta kött. Så nej, vi ska inte fasa ut djurhållningen. Däremot ska den göras bättre! Mer gräsbeteskor istället för kor som matas med sojaoch majs t.ex.