Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 23:02:38 följande:
    Och? Mitt svar handlade inte om vad du äter, utan om växters (och djurs) lidande och studien du själv tog upp. Ditt argument för att äta djur för att växter ska slippa lida stämmer helt enkelt inte, eftersom djur äter växter.
    Räknas hö? Det har ju mördats innan djuret äter det... Det hade ju avlidit på hösten ändå... 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-12 00:15:28 följande:
    Du missade poängen. Läs de inlägg som det syftas tillbaka på så ser du att det inte är jag som argumenterar för att vi ska äta djur för att växter ska slippa lida.
    Jag har läst det. Jag var ironisk 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 12:04:39 följande:

Detta handlar INTE om min livsstil i sig, utan skälet är att jag vill tala för dem som får betala det yttersta priset, nämligen djuren, som inte kan tala för sig själva. Det finns alltså offer

Sedan har ju du en argare ton än jag i denna debatt + att du visst har framhållit hur fruktansvärt hemskt det är att inte äta animalier. Skulle man tro dina ord borde jag "ha varit död flera gånger om nu".

Jag ÄTER INTE MJÖLCHOKLAD. Det jag nämnde var att jag någon enstaka gång per år äter en liten bit toblerone när jag blir bjuden. En LITEN BIT PÅ ETT ÅR. 

Du får äta precis hur mkt choklad du vill. Vi andra får också äta hur mycket choklad vi vill. 

Nej djuren kan inte förvara sig själva. Dom flesta är medvetna om att djur dör för att vi ska bli mätta. Vi klarar att tänka själva och väljer att äta kött ändå. Helt okej för oss att det finns veganer men jag håller med om det är väldigt tjatigt att behöva försvara att vi äter kött. Vi är inte så pass korkade så vi inte fattar att djuren dör. Människan har ätit djur I alla tider och vissa av oss kommer välja att fortsätta med det.  När detta ifrågasätts så får man ta att andra blir irriterade. Alla tänker inte likadant. 

Jag tycker veganer är extremt duktiga. Är inget påhopp mot er utan mer en vädjan att acceptera att alla är vi olika. Vi gör våra val i livet. Man behöver inte försöka ändra på andra, som dessutom tydligt uttrycker att man inte har något intresse I att bli vegan. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:09:32 följande:
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
    Ja ?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:13:40 följande:

Ja, och rovdjur har inget val. Däremot har vi val inte de har, Och det går som sagt åt massor av växter till att föda upp djur så vill du värna växter tycker jag vego är bra,

När jag var 15-20 tänkte jag att jag aldrig skulle bli vegetarian, men senare blev jag det. Då tänkte jag att  vegan var för radikalt - men sedan blev jag  det också.Glad

Men jag var själv väldigt anti-vego, och ens torkonsument av anoimalier - till och med frossare.

Björnen käkar ju allsidigt ? Finns massa djur som käkar efter tallriksmodellen. Är väl typ bara vargen som inte har nått val ? 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:38:22 följande:
    Jag menade just i själva animalieätandet. Tveksamt om t.ex. en brunbjörn skulle överleva utan att äta andra djur, även om den även äter vegetabilier.
    Så en björn skulle inte överleva på vegansk kost om du fick styra den helt ? Det har jag svårt att tro
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:43:35 följande:
    Tillägg: Det finns många kvinnor som är både vegetarianer och veganer och inte har järnbrist.
    Ja det finns det. Finns kvinnor som äter kött som också har järnbrist. Poängen är nog att det är mkt järnbrist i kött och därför är det väldigt bra föda som många oss VILL äta. Det är näringsmässigt inte dåligt att äta kött eller? 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-15 12:17:02 följande:
    Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Missförstod du mitt startinlägg? Jag är för vegetabiliebaserad föda, inte animalier. Men vad gäller just en björn har den ju annorlunda kroppskemi än vi. Jag tvivlar på att en björn (brunbjörn) klarar en fullständigt vegansk kost.
    Du skriver att få veganer har järnbrist. Vi köttätare har inte heller så ofta järnbrist.

En brunbjörn vill nog inte vara vegan och vi får aldrig veta. 

Du som vegan får ha dina åsikter o tråden får vi köttätare försvara att vi äter kött. Du har argument efter argument hur bra det är att vara vegan. Jag säger inte att det är dåligt att vara vegan men fakta kvarstår att det inte passar alla. Detta är det första man får upp om googlar: 
    Risken för undernäring är därför en stor nackdel med den veganska kosten. Därför är denna diet inte lämplig för alla människor. Både barn och gravida bör inte äta veganskt.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-15 13:19:21 följande:

Jag skrev faktiskt  inte att "få" veganer har järnbrist. Det finns säkert åtskilliga som blivit veganer som tonåringar och inte nog läst på näringsläran. DÄREMOT skrev jag att det finns MÅNGA som inte har järnbrist.

Jag har aldrig sagt att en brunbjörn "vill " vara vegan.

Naturligtvis kan man vara undernärd som vegan,. Det kan man även som vegetarian eller som blandkostare med mer eller mindre animaliskt inslag.

Jag har inte sagt att veganskt är lämpligt för alla människor. Jag önskade i startinlägget att tala ur deras perspektiv som får betala priset för animalierna-djuren som dödas. (Själv började jag när jag slutat äta kött & fisk inte som vegan alls - utan som laktovegetarian.

Det måste vara tillåtet att ha hjärta även för de djuren, för både de miljarder landdjur och biljoner vattendjur som dödas. Det måste vara tillåtet att ha medkänsla med dem också¨.

Du missförstår mig. Det är absolut tillåtet att vara vegan. Alla väljer det själva. Har 100% respekt för det. 

Men du behöver inte uppge argument efter argument med fördelar när andra tycker olika dig. Vi människor är jägare från start, och även om man kan undvika kött och ha bra värden ändå så vill inte alla det. 

Vi kan vid intresse ta reda på fakta om vi vill bli veganer. Jag tror du triggar många när du för dialog efter dialog om fördelar. 

I all välmening snälla acceptera att andra tycker annorlunda. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-16 13:44:33 följande:

"I all välmening" tycker jag känns som ett försök till härskarteknik så det  känns inte fullt ut välmenat.

Vad du i princip säger, om man ska tala klartext, är att du tycker vissa ämnen(tex detta) är tabu och inte bör få diskuteras. Men ett debattforum är till för att olika åsikter skall brytas mot varandra - inte att alla skall tycka lika.

Det är ju 100% frivilligt att läsa något jag skrivit. Om någon som tycker annorlunda blir störd av det behöver hon/han inte läsa vad jag skriver.

Jag vill jag vara deras röst som inte kan tala för sig själva.

Absolut ingen härskarteknik från min sida. Jag menar bara att det är att hugga i sten att försvara den veganska kosten i vissa fall. 

Jag har själv en kusin som är vegan, enda hon väljer att vika av på är hon får ägg från höns som har ett bra liv. 

Jag skulle aldrig påpeka några nackdelar för henne om att vara vegan. Hon vet vad hon gör. Liksom jag som äter kött. 

Det är lite dit jag vill komma. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-17 11:18:42 följande:

Det du i princip säger då är att man inte skall få tala för den i offentlig debatt-dvs att de som vill göra det skall tystas.

Om hon gör det regelbundet, varje månad t.ex, skulle jag nog snarare kalla henne ovo-vegetarian, om hon inte äter kött/fisk/mjölkprodukter men ägg..(Man kan ju vara olika saker, som t.ex. blandkostare, lakto-ovo-vegetarian, laktovegetarian, vegan, pescetarian etc)

Skillnaden är bland annat att vid animalieätande finns det offer  - de som får betala det yttersta priset, ett synnerligen högt pris - och vars röst jag vill vara. De kan inte tala för sig själva. 

Eftersom de inte kan tala för sig själva och jag tycker de förtjänar röster som talar för dem vill jag vara en av dessa röster.

Absolut kan man föra debatt i ämnet, men det är nog svårt att omvända en köttätare på ett forum. Blir lite stt hugga i sten. 

Nej hon gör inte det så ofta och jag är inte intresserad i titeln på hennes kosthållning. Den lämnar vi till henne tycker jag. 

Hur ställer du dig till djur som faktiskt föds upp för att bli kött men lever ett bra liv tills dess och slipper åka slaktbil ? 

Nej dom kan inte tala själva. Det vet vi alla men faktum kvarstår att dom flesta här VET att djur lever innan dom blir kött. Man äter det ändå. Välja bort kött eller allt som kommer ifrån djur vet vi alla att man kan. Du för deras talan men jag tror dessvärre bara det ger fel effekt. Det blir en irritation hos många när deras kosthållning inte respekteras. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-17 13:49:27 följande:

På punkt 1 missförstod du mig. Jag har inte ambitionen att ensam med mitt startinlägg omvända någon. DÄREMOT var det så att när jag själv blev omvänd så var det resultatet av att jag tagit del av många människors  argument och berättelser. Dvs principen "droppen urholkar stenen"- och ibland blir det så¨- tex i mitt  eget fall.

Jag var faktiskt en av dem som tänkte "ungefär att jag är själv den siste i hela världen som blir vegetarian".

Jag tycker inte heller det är  ett huvudämne, men jag ville ändå kort säga en tanke om ords betydelse.

Jag är emot även uppfödning av djur som, som du uttrycker det, "lever ett bra liv". Slutet är ju ändå det samma. De dödas. Jag är för en successiv nedfasning och utfasning av uppfödning av djur och fiske.

Anser du att man ALDRIG NÅGONSIN skall SÄGA ETT  ENDA ORD, om man känner  starkt att detta massdödande av landdjur och vattendjur är fel/tragiskt och att en annan väg skulle finnas? Mitt hjärta gråter över miljarder landjur och biljoner vattendjur, deras död och deras lidande.

Jag vet ju hur det var när jag själv omvändes. Jag påverkades av andra. Det går alltså att påverkas i en riktning åt mer vegetabiliebaserat. Det är inte omöjligt. Jag var ju själv en så inbiten animaliekonsument. Jag  säger inte att alla kommer att gå min väg, och jag vet att en del irriteras, MEN jag som tidigare, när jag åt animalier (och inte bara åt utan åt MASSOR av dem-var storkonsument -ja till och med en frossare) trodde att jag var djurvän ser idag tillbaka på mitt dåvarande jag som att jag var inkonsekvent, och jag kallar inte mitt dåvarande jag för en sann djurvän

Du är alltså emot djuruåpfödning även om det sker på ett sätt där djuren faktiskt har det bra innan det blir ull och kött, ägg och mjölk? Det är alltså bättre för som djuren att dom aldrig föds alls? Inte ens om de faktiskt har bra liv ? 

Jag är också Djurvän. Man kan vara det fast man äter kött. Men behöver inte vara vegan för att slänga med den titeln. 

Vi har läst om och om igen nu om hur du blev vegan och vi förstår  jag respekterar det till 100% med mig behöver du inte argumentera mer om hur du kom dit du är nu. 

Mina inlägg är inte aggressiva. Jag va själv vegetarian ett tag men det blev inte hållbart för mig. 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet